Arteterapia i muzykoterapia dla Dzieci 


– sztuka wspierania Podopiecznych Akademii Przyszłości 

Sztuka zajmuje sporo miejsca w dziecięcych formularzach zgłoszeniowych do Akademii Przyszłości. W rubryce: „najwięcej radości sprawia mi…”, Dzieci wpisują swoje ulubione zajęcia. Często możemy tam przeczytać: malowanie, rysowanie, słuchanie muzyki, granie na instrumentach. A to jest dopiero początek, który inspiruje Wolontariuszy_ki Akademii do pracy z Podopiecznymi. O metodach arteterapii i muzykoterapii dla Dzieci możecie przeczytać w tym tekście. 

W Akademii Przyszłości są też Dzieci, które nie zajmują się twórczością artystyczną. A mimo to z niektórymi z nich Wolontariusze_ki pracują z wykorzystaniem muzyki i sztuk plastycznych – ponieważ tego typu aktywności budują pewność siebie Dzieci, o czym przeczytacie w historii 7-letniego Damiana oraz pomagają radzić sobie z emocjami, jak w przypadku 12-letniej Mai.  

Wspieraj Dzieci z Akademii Przyszłości,
by nie czuły się same w budowaniu wiary w siebie.

Ufunduj Indeks dla Dziecka z Akademii Przyszłości
i daj mu szansę na lepszą przyszłość.

Arteterapiamuzykoterapia – sztuka wspierania Dzieci 

Szeroko pojęta sztuka to sposób na niwelowanie niepokoju u Dzieci. Odgrywa ona ogromną rolę w ich rozwoju. Aktywności artystyczne pomagają Dzieciom w nauczeniu się czytania i matematyki, a także wspierają rozwój wzrokowy, ruchowy i społeczny.  

Muzykoterapia – wpływ muzyki na Dzieci

7-letni Damian jest skryty i wycofany. Wykazuje mało inicjatywy w kontakcie z rówieśnikami – mówili nauczyciele – Ma trudności z emocjami: gdy ktoś weźmie jego ołówek, chłopiec rzuca rzeczami, złości się, często ucieka, chowając się pod kapturem w kącie klasy. I tak dochodzi do siebie przez kolejne 30 minut. Damian ma wadę wymowy, która bardzo go krępuje i wpływa na jego samopoczucie w klasie. 

Okazuje się, że 7-latek próbuje zadowolić wszystkich dookoła, nie myśląc o sobie. Z formularza zgłoszeniowego do Akademii Przyszłości, Wolontariuszka dowiedziała się, że jego największym marzeniem jest: „być dobrym uczniem”; a trzy słowa, które wybrał na opis siebie, to: „lubię się uczyć, lubię pomagać, grzeczny”. W przyszłości Damian chce zostać: „opiekunem zwierząt”; a najwięcej radości czerpie z: „hokeja na trawie”. 

Takiego Damiana poznała Wolontariuszka Akademii Przyszłości. Nauczyciel, który rekomendował chłopca do Akademii, powiedział, że udział w Programie to szansa na podniesienie jego samooceny i okazja do zaprzestania robienia tego, czego inni od niego oczekują i zauważenie swoich potrzeb.  

Po kilku spotkaniach z Damianem, Wolontariuszka pomyślała, że zajęcia umuzykalniające będę odpowiednią aktywnością dla chłopca. Tak wyjaśnia swoją propozycję: „Zależało mi na tym, by wybrać to, co Damianowi się spodoba i pokazać mu, że warto zaangażować się w coś na dłużej, być konsekwentnym w swym działaniu. Regularne zajęcia przynoszą zauważalne rezultaty oraz zamiłowanie do śpiewu i instrumentów”. 

Gra na pianinie – źródło ogromnej radości Dziecka 

„Damian naprawdę lubi te zajęcia. Prowadząca zapoznaje Dzieci z instrumentami i piosenkami. Robimy dużo ćwiczeń z rytmiki. Przed zajęciami ćwiczyliśmy zagadki i zauważam, że Damian ma dobrą pamięć słuchową, dużo zapamiętuje z tego, co przeczytam, a dodatkowo odtwarza sporo rzeczy po czasie. Jest ciekawy wiedzy. Po zajęciach idąc do domu, rozmawiamy o tym z czego jest zadowolony, omawiamy „trudne sprawy” w szkole (jak relacja z kolegą Ignacym)”.  

Tego dnia Damian zanotował sukces w swoim Indeksie Sukcesów:  

„Nauczyłem się i sam zagrałem na pianinie melodię Siała baba mak”. 

To było dla niego źródłem ogromnej radości – mówi Wolontariuszka. 

Ćwiczenia z rytmiki

W Kartach Sukcesów, które prowadzą Wolontariusze_ki Akademii, czytamy: „Chodzimy nadal na zajęcia umuzykalniające. Dzisiaj było więcej ćwiczeń w zakresie rytmiki i Damian jest w tym naprawdę dobry. Cieszy się, gdy mówię mu, że pamięć słuchowa i dobry słuch to ogromny atut, który pomaga w nauce. Damian bardzo lubi te ćwiczenia rytmiczne, potrafi też odwzorować melodię po prowadzącej i zaintonować własną, unikalną melodię. Fajnie się razem bawimy na tych zajęciach”. 

Wolontariuszka pomogła chłopcu dostrzec kolejny sukces: „Damian świetnie rozpoznaje dźwięki, potrafi określić czy dwie melodie są takie same, czy różne”. 

Nauka gry na ukulele – postępy 

„Tym razem Damian poznawał instrumenty, nowe piosenki i ćwiczył grę na ukulele. We wszystkich zajęciach ja również biorę udział, więc fajnie się razem bawimy. Jego ulubiony instrument to ukulele i chce na nim zagrać płynnie i dynamicznie zadawane przez prowadzącą melodię” wspomina Wolontariuszka. 

Po kolejnych zajęciach chłopiec dostrzegł swój sukces: „Zagrałem dzisiaj trudniejszą melodię na ukulele, znacznie płynniej niż 2 tygodnie wcześniej”. 

3 miesiące zajęć umuzykalniających  

„Na zajęciach uczymy się tylko ze słuchu i praktyki. Nie mamy nawet kartek z tekstem. Tym bardziej godne pochwały jest to, jak Damian przyswaja teksty piosenek oraz jak zapamiętuje grę na poszczególnych instrumentach napisała Wolontariuszka. 

Wielki sukces Damiana: „Zna na pamięć wszystkie piosenki, których uczyliśmy się na zajęciach, choć nigdy nie mieliśmy do nich kartek z tekstem. Nauczył się ze słuchu wszystkich zwrotek” – relacjonuje Wolontariuszka. 

Kolejny sukces: „Damian bezbłędnie przećwiczył cały program minirecitalu. Był bardzo skupiony i dokładny, za co otrzymał pochwałę od prowadzącej zajęcia” – wspomina Wolontariuszka. 

Sądzę, że uczestnictwo w tych zajęciach dało Damianowi dużo frajdy i wiary w siebie. Radził sobie naprawdę dobrze i lubił przychodzić na te zajęcia. Zobaczył, że warto dać sobie szansę zaangażować się w coś na dłużej, by zobaczyć efekty” – podsumowała Wolontariuszka. 

Arteterapia – rysowanie emocji i analiza rysunków  

Aktywności artystyczne, takie jak rysowanie i malowanie pomagają rozwijać motorykę małą, umiejętność czytania i pisanie, a także kreatywność oraz poprawiają poczucie własnej wartości!

I na tym nie koniec korzyści. Takie działania pomagają Dzieciom radzić sobie z emocjami i wyrażać uczucia.  Tak było w przypadku 12-letniej Mai, która lubi: „malować, tańczyć, śpiewać”.  

W formularzu zgłoszeniowym dziewczynka napisała, że chciałaby w Akademii Przyszłości: „zdobyć większą pewność siebie przy poznawaniu nowych ludzi”. Nauczyciele widzieli, że 12-latka często przechodzi kryzysy w szkole. Nagle, nie wiadomo z jakich przyczyn płacze i robi jej się smutno. 

Maja otworzyła się przed swoją Wolontariuszką. Wspólnie rozmawiały o kompleksach oraz jak sobie z nimi radzić, a także o sytuacji w Ukrainie i lękach z tym związanych. Wspólnie rozwiewały fakenewsy na temat wojny. 

Wolontariuszka pokazała dziewczynce, jak radzić sobie z emocjami poprzez rysowanie i muzykę. 

„Wspólnie słuchałyśmy piosenek, które kojarzą nam się z emocjami np. radością, smutkiem. Omawiałyśmy, co one dla nas znaczą, czy chodzi o tekst, czy muzykę. Maja opisała swoje emocje poprzez sztukę. Czuła się w tym bardzo dobrze” – opowiada Wolontariuszka. 

Wykorzystałyśmy elementy z arteterapii. Obie rysowałyśmy swoje emocje, a potem robiłyśmy analizę tych rysunków – metody arteterapii. Te zadania zachęciły Maję do rysowania. Rozmawiałyśmy o sztuce oraz technikach rysunku. Maja była bardzo zaangażowana w zajęcia. 

Na ostatnich zajęciach Maja stworzyła listę celów na najbliższy rok. Wolontariuszka z dziewczynką rozmawiały o przyszłości, wyznaczały cele oraz plany na najbliższy czas. 

Więcej prac plastycznych Dzieci z Akademii Przyszłości.

Działania artystyczne bardzo pozytywnie wpływają na Dzieci, które mierzą się z nieśmiałością. To dzięki pracy twórczej i wyrażanej w ten sposób ekspresji własnej – młodzi zyskują pewność siebie. Tego typu działania – malowanie, śpiewanie czy granie na instrumentach, to okazja do odkrywania mocnych stron, a także swojego potencjału. Warto wprowadzić sztukę do codzienności Dzieci i nas dorosłych.  

Wspieraj Dzieci z Akademii Przyszłości,
by nie czuły się same w budowaniu wiary w siebie.

Ufunduj Indeks dla Dziecka z Akademii Przyszłości
i daj mu szansę na lepszą przyszłość.

To również Cię zainteresuje: