Akademia (Przyszłości) Sztuk Pięknych Dzieci


Jesteście na blogu Akademii Przyszłości, miejscu, w którym dziecięca wyobraźnia nie zna granic. Dlatego tym razem zabieramy Was do Akademii (Przyszłości) Sztuk Pięknych. I zachęcamy do popatrzenia na dziecięce rysunki nieco inaczej. Poczujecie przedsmak prawdziwej awangardowej sztuki, a przy tym nie będziecie musieli wchodzić do muzeum. Naszymi wykładowcami będą akademiowe Dzieci, Joan Miro, Henri Matisse oraz Odilon Redon.

W sztuce zjawisko awangardy pojawiło się na początku XX w. i wiązało się z powstaniem wielu nowych kierunków, m.in. takich jak opisywany poniżej fowizm i surrealizm. Warto wiedzieć, oglądając poniższe prace, że awangarda charakteryzuje się odrzuceniem dotychczasowych trendów, nienaśladowaniem rzeczywistości oraz wyszukiwaniem własnych środków wyrazu. Dając Dzieciom przestrzeń do wyrażania swojej nieograniczonej wyobraźni, nie tylko wspieramy ich rozwój, ale też otwieramy furtkę na to, by prace Mai, Blanki, Nikodema gościły nie tylko na blogu, ale w przyszłości w muzeach i galeriach! W Akademii dajemy Dzieciom szansę na odkrywanie swoich mocnych stron. Może takie spontaniczne i z pozoru błahe rysunki uczynią z nich drugiego Miro? Wystarczy nie blokować naturalnej inwencji twórczej Dziecka. Zobaczcie prace naszych Podopiecznych!

Nieograniczona wyobraźnia

Na dziecięcych obrazkach bardzo często widzimy uproszczone formy, jaskrawe i żywe kolory, tajemnicze znaki. Ten sposób malowania zainspirował katalońskiego malarza, rzeźbiarza i grafika Joana Miro do stworzenia własnego unikatowego stylu, który wymyka się wszelkim konwencjom. Jego twórczość łączona jest jednak z surrealizmem, kierunkiem w sztuce, który badał możliwości ludzkiej wyobraźni pozbawionej kontroli rozumu. Prace Miro odzwierciedlają podświadomość, powrót do dzieciństwa, kulturę katalońską, a także są interpretowane jako „piaskownice dla podświadomości”.

Zapraszamy do piaskownicy

Dzieci i Joan Miro porozumieliby się bez słów. Wystarczy, że wszyscy dostaliby kartkę i materiały do tworzenia. Miro chciał być jak Dziecko, dążył do uwolnienia swojej sztuki od tego wszystkiego, czego się dotąd nauczył: technik, stylów, tematów, efektów.  

Zgadniesz, który obraz namalował Miro a który Nikodem? 

Obraz Nikodema i obraz Joana Miro

Dzieci, być może tak jak surrealiści „stosują” metodę „malarstwa automatycznego” i być może czerpią z tego samego źródła – podświadomości?  

Projekt rzeźby Mai czy Miro? 

Jeśli rysunek Mai (l.10) potraktujemy jako projekt rzeźby ceramicznej i wykonamy na jej podstawie figurkę, to idealnie będzie pasowała do rzeźby Miro: 

Rysunek Mai i rzeźba Joana Miro

Fowizm – krzyk radości 

Obraz Mai można uznac za bliski kierunkowi, który narodził się na samym poczatku XX wieku. Fowizm charakteryzuje się bardzo żywą i mocno oderwaną od rzeczywistości kolorystyką dzieł. W twórczości fowistów nie ma tradycyjnej perspektywy linearnej, a jednym z ukochanych kolorów jest agresywny czerwony. Co ciekawe prekursorzy tego kierunku, nie zostali docenieni. Tak pisali dziennikarze po słynnej wystawie w Paryżu w 1905 roku: „To, co widzimy (…) nie ma żadnego związku z malarstwem; to przykład bezkształtnej pstrokacizny (…) prymitywne i spontaniczne igraszki dziecka bawiącego się farbami”.  

No cóż… Do wszystkiego trzeba dorosnąć(!) tzn. trzeba stać się na powrót Dzieckiem. 😉 

Obraz Mai i obraz pt. Taniec Henriego Matisse’a

Otwórz oczy – doceń sztukę Dzieci 

Kolejny obraz akademiowej rysowniczki Blanki może przywodzić na myśl twórczość francuskiego malarza i grafika symbolisty, uważanego za prekursora surrealizmu, który w pewnym okresie swojej twórczości uwielbiał rysować oczy – Odilon Redon.  

A Ty, co widzisz na rysunkach? 

Obraz Blanki i obrazy Odilona Redona

Szczęściarzami są ci dorośli – rodzice, nauczyciele, wszyscy opiekunowie – którzy zachęcają Dzieci do malowania czy rysowania. To oni mogą kontemplować szeroko pojętą sztukę awangardową, nie wchodząc do muzeum. Dzieci natomiast mają dużo radości z samego tworzenia oraz szansę na poznanie nowych kierunków w sztuce i moc inspiracji. Zachęcamy do wieszania obrazów Dzieci na ścianach domów, szkół i innych budynków użyteczności publicznej.  

Pomóż zmienić historię Dziecka.
Wykreśl zwątpienie, uruchom marzenia.