Arteterapia i muzykoterapia dla Dzieci
– sztuka wspierania Podopiecznych Akademii Przyszłości
Sztuka zajmuje sporo miejsca w dziecięcych formularzach zgłoszeniowych do Akademii Przyszłości. W rubryce: „najwięcej radości sprawia mi…”, Dzieci wpisują swoje ulubione zajęcia. Często możemy tam przeczytać: malowanie, rysowanie, słuchanie muzyki, granie na instrumentach. A to jest dopiero początek, który inspiruje Wolontariuszy_ki Akademii do pracy z Podopiecznymi. O metodach arteterapii i muzykoterapii dla Dzieci możecie przeczytać w tym tekście.
W Akademii Przyszłości są też Dzieci, które nie zajmują się twórczością artystyczną. A mimo to z niektórymi z nich Wolontariusze_ki pracują z wykorzystaniem muzyki i sztuk plastycznych – ponieważ tego typu aktywności budują pewność siebie Dzieci, o czym przeczytacie w historii 7-letniego Damiana oraz pomagają radzić sobie z emocjami, jak w przypadku 12-letniej Mai.
Wspieraj Dzieci z Akademii Przyszłości,
by nie czuły się same w budowaniu wiary w siebie.
Ufunduj Indeks dla Dziecka z Akademii Przyszłości
i daj mu szansę na lepszą przyszłość.
Arteterapia i muzykoterapia – sztuka wspierania Dzieci
Muzykoterapia – wpływ muzyki na Dzieci
7-letni Damian jest skryty i wycofany. Wykazuje mało inicjatywy w kontakcie z rówieśnikami – mówili nauczyciele – Ma trudności z emocjami: gdy ktoś weźmie jego ołówek, chłopiec rzuca rzeczami, złości się, często ucieka, chowając się pod kapturem w kącie klasy. I tak dochodzi do siebie przez kolejne 30 minut. Damian ma wadę wymowy, która bardzo go krępuje i wpływa na jego samopoczucie w klasie.
Okazuje się, że 7-latek próbuje zadowolić wszystkich dookoła, nie myśląc o sobie. Z formularza zgłoszeniowego do Akademii Przyszłości, Wolontariuszka dowiedziała się, że jego największym marzeniem jest: „być dobrym uczniem”; a trzy słowa, które wybrał na opis siebie, to: „lubię się uczyć, lubię pomagać, grzeczny”. W przyszłości Damian chce zostać: „opiekunem zwierząt”; a najwięcej radości czerpie z: „hokeja na trawie”.
Takiego Damiana poznała Wolontariuszka Akademii Przyszłości. Nauczyciel, który rekomendował chłopca do Akademii, powiedział, że udział w Programie to szansa na podniesienie jego samooceny i okazja do zaprzestania robienia tego, czego inni od niego oczekują i zauważenie swoich potrzeb.
Po kilku spotkaniach z Damianem, Wolontariuszka pomyślała, że zajęcia umuzykalniające będę odpowiednią aktywnością dla chłopca. Tak wyjaśnia swoją propozycję: „Zależało mi na tym, by wybrać to, co Damianowi się spodoba i pokazać mu, że warto zaangażować się w coś na dłużej, być konsekwentnym w swym działaniu. Regularne zajęcia przynoszą zauważalne rezultaty oraz zamiłowanie do śpiewu i instrumentów”.
Gra na pianinie – źródło ogromnej radości Dziecka
„Damian naprawdę lubi te zajęcia. Prowadząca zapoznaje Dzieci z instrumentami i piosenkami. Robimy dużo ćwiczeń z rytmiki. Przed zajęciami ćwiczyliśmy zagadki i zauważam, że Damian ma dobrą pamięć słuchową, dużo zapamiętuje z tego, co przeczytam, a dodatkowo odtwarza sporo rzeczy po czasie. Jest ciekawy wiedzy. Po zajęciach idąc do domu, rozmawiamy o tym z czego jest zadowolony, omawiamy „trudne sprawy” w szkole (jak relacja z kolegą Ignacym)”.
Tego dnia Damian zanotował sukces w swoim Indeksie Sukcesów:
To było dla niego źródłem ogromnej radości – mówi Wolontariuszka.
Ćwiczenia z rytmiki
W Kartach Sukcesów, które prowadzą Wolontariusze_ki Akademii, czytamy: „Chodzimy nadal na zajęcia umuzykalniające. Dzisiaj było więcej ćwiczeń w zakresie rytmiki i Damian jest w tym naprawdę dobry. Cieszy się, gdy mówię mu, że pamięć słuchowa i dobry słuch to ogromny atut, który pomaga w nauce. Damian bardzo lubi te ćwiczenia rytmiczne, potrafi też odwzorować melodię po prowadzącej i zaintonować własną, unikalną melodię. Fajnie się razem bawimy na tych zajęciach”.
Wolontariuszka pomogła chłopcu dostrzec kolejny sukces: „Damian świetnie rozpoznaje dźwięki, potrafi określić czy dwie melodie są takie same, czy różne”.
Nauka gry na ukulele – postępy
„Tym razem Damian poznawał instrumenty, nowe piosenki i ćwiczył grę na ukulele. We wszystkich zajęciach ja również biorę udział, więc fajnie się razem bawimy. Jego ulubiony instrument to ukulele i chce na nim zagrać płynnie i dynamicznie zadawane przez prowadzącą melodię” wspomina Wolontariuszka.
Po kolejnych zajęciach chłopiec dostrzegł swój sukces: „Zagrałem dzisiaj trudniejszą melodię na ukulele, znacznie płynniej niż 2 tygodnie wcześniej”.
3 miesiące zajęć umuzykalniających
„Na zajęciach uczymy się tylko ze słuchu i praktyki. Nie mamy nawet kartek z tekstem. Tym bardziej godne pochwały jest to, jak Damian przyswaja teksty piosenek oraz jak zapamiętuje grę na poszczególnych instrumentach” – napisała Wolontariuszka.
Wielki sukces Damiana: „Zna na pamięć wszystkie piosenki, których uczyliśmy się na zajęciach, choć nigdy nie mieliśmy do nich kartek z tekstem. Nauczył się ze słuchu wszystkich zwrotek” – relacjonuje Wolontariuszka.
Kolejny sukces: „Damian bezbłędnie przećwiczył cały program minirecitalu. Był bardzo skupiony i dokładny, za co otrzymał pochwałę od prowadzącej zajęcia” – wspomina Wolontariuszka.
„Sądzę, że uczestnictwo w tych zajęciach dało Damianowi dużo frajdy i wiary w siebie. Radził sobie naprawdę dobrze i lubił przychodzić na te zajęcia. Zobaczył, że warto dać sobie szansę zaangażować się w coś na dłużej, by zobaczyć efekty” – podsumowała Wolontariuszka.
Arteterapia – rysowanie emocji i analiza rysunków
I na tym nie koniec korzyści. Takie działania pomagają Dzieciom radzić sobie z emocjami i wyrażać uczucia. Tak było w przypadku 12-letniej Mai, która lubi: „malować, tańczyć, śpiewać”.
W formularzu zgłoszeniowym dziewczynka napisała, że chciałaby w Akademii Przyszłości: „zdobyć większą pewność siebie przy poznawaniu nowych ludzi”. Nauczyciele widzieli, że 12-latka często przechodzi kryzysy w szkole. Nagle, nie wiadomo z jakich przyczyn płacze i robi jej się smutno.
Maja otworzyła się przed swoją Wolontariuszką. Wspólnie rozmawiały o kompleksach oraz jak sobie z nimi radzić, a także o sytuacji w Ukrainie i lękach z tym związanych. Wspólnie rozwiewały fakenewsy na temat wojny.
Wolontariuszka pokazała dziewczynce, jak radzić sobie z emocjami poprzez rysowanie i muzykę.
„Wspólnie słuchałyśmy piosenek, które kojarzą nam się z emocjami np. radością, smutkiem. Omawiałyśmy, co one dla nas znaczą, czy chodzi o tekst, czy muzykę. Maja opisała swoje emocje poprzez sztukę. Czuła się w tym bardzo dobrze” – opowiada Wolontariuszka.
Wykorzystałyśmy elementy z arteterapii. Obie rysowałyśmy swoje emocje, a potem robiłyśmy analizę tych rysunków – metody arteterapii. Te zadania zachęciły Maję do rysowania. Rozmawiałyśmy o sztuce oraz technikach rysunku. Maja była bardzo zaangażowana w zajęcia.
Na ostatnich zajęciach Maja stworzyła listę celów na najbliższy rok. Wolontariuszka z dziewczynką rozmawiały o przyszłości, wyznaczały cele oraz plany na najbliższy czas.
Więcej prac plastycznych Dzieci z Akademii Przyszłości.
Działania artystyczne bardzo pozytywnie wpływają na Dzieci, które mierzą się z nieśmiałością. To dzięki pracy twórczej i wyrażanej w ten sposób ekspresji własnej – młodzi zyskują pewność siebie. Tego typu działania – malowanie, śpiewanie czy granie na instrumentach, to okazja do odkrywania mocnych stron, a także swojego potencjału. Warto wprowadzić sztukę do codzienności Dzieci i nas dorosłych.
Wspieraj Dzieci z Akademii Przyszłości,
by nie czuły się same w budowaniu wiary w siebie.
Ufunduj Indeks dla Dziecka z Akademii Przyszłości
i daj mu szansę na lepszą przyszłość.
To również Cię zainteresuje: