Dorosły przyjaciel, opiekun, przewodnik w życiu Dziecka – jak bardzo jest potrzebny?
Akademia Przyszłości opublikowała raport „Czy Dzieci potrzebują dorosłych?”. Z perspektywy 76% Polek i Polaków ważnymi dorosłymi w życiu dziecka oprócz rodziców – są także inne osoby. To mogą być nauczyciele, dziadkowie, przyjaciele rodziny. W Akademii Przyszłości takimi dorosłymi w życiu Dziecka są Wolontariusze i Wolontariuszki, którzy towarzyszą mu w budowaniu pewności siebie. Tę opinię potwierdzają same Dzieci:
„Akademię Przyszłości lubię za to, że (Wolontariuszka) nie odrzuciła mnie jak inni” – Michał, 11 lat.
„Za to, że mam z kim pogadać na prawdziwe tematy oraz mogę być szczera. Mogę też pokonać swój lęk i poznać nowe osoby” – Asia, 13 lat.
„Osiągnęłam to, że kiedyś, kiedy miałam 7 lat, to bardzo chciałam grać w piłkę nożną, a dzięki Akademii spróbowałam i się nie martwię, że ktoś się będzie ze mnie śmiał, że dziewczyna kocha piłkę nożną” – Zosia, 9 lat.
„Wiem, że są osoby, którym na mnie zależy, które poświęcają mi czas i chcą dla mnie jak najlepiej. To daje mi poczucie, że jestem ważna” – Pola, 8 lat
Jaki wpływ na Dziecko mają dorośli z jego otoczenia? Czy Dzieci potrzebują ich wsparcia? Kto według Polaków wpływa na kształtowanie charakteru młodego człowieka? Z kim jako Dzieci rozmawialiśmy o swoich rozterkach i emocjach? Na te i inne pytania odpowiada raport przygotowany na podstawie badań przeprowadzonych przez Akademię Przyszłości, który znajdziesz tutaj.
Wspieraj Dzieci z Akademii Przyszłości,
by nie czuły się same w budowaniu wiary w siebie.
Ufunduj Indeks dla Dziecka z Akademii Przyszłości
i daj mu szansę na lepszą przyszłość.
Dzieci potrzebują dorosłych
Każde Dziecko żyje w określonym środowisku, w którym może doświadczać czynników ryzyka, utrudniających mu prawidłowy rozwój:
- niska wiara w siebie;
- problem z nawiązywaniem relacji;
- ekstremalna potrzeba akceptacji i wsparcia społecznego;
- konflikty w rodzinie;
- złe wyniki w szkole;
- odrzucenie,
- i inne.
Warunki, jakie towarzyszą jego wzrastaniu przekładają się na jego dorosłość. Czynniki ryzyka warto dostrzec w życiu Dziecka i starać się im przeciwdziałać, w ten sposób dając Dzieciom szansę na okres nastoletni i dorosłość w poczuciu pewności siebie. Dlatego powstała Akademia Przyszłości.
Pomocnik rodzica – Wolontariusz Akademii
Zaufany dorosły to osoba, która może podzielić się z Dzieckiem swoimi doświadczeniami, których nie posiada rodzic. Przez to staje się kolejnym źródłem wiedzy o świecie.
Potwierdzają to badania grupy dzieci w wieku 10 i 12 lat, przeprowadzone przez Levitta w 2005 roku. Wynika z nich, że Dziecko, które otrzymuje emocjonalne i społeczne wsparcie zarówno od rodziców, jak i innych dorosłych, w ciągu dwóch lat osiąga wyższy poziom samooceny niż dziecko, które otrzymuje wsparcie tylko od rodziców.
Inne badanie, które przeprowadził Simone Schnall z University of Plymouth (Wlk. Brytania) wraz z innymi naukowcami udowodnia, że osoba niosąca plecak i stojąca przed pagórkiem, ocenia, że wzniesienie jest mniej strome, jeśli ma obok siebie przyjaciela. Podobnie mniej stromy wydaje się pagórek osobie, która wcześniej myślała o kimś, od kogo często otrzymuje wsparcie. Może to oznaczać, że sama obecność wspierającej osoby w naszym życiu, sprawia, że oceniamy czekające nas wyzwanie jako mniej straszne. W Akademii Przyszłości Dzieci mają takich ludzi obok siebie.
Kto opowie Dzieciom o emocjach?
Wolontariusze i Wolontariuszki Akademii rozmawiają z Podopiecznymi o emocjach:
„Powoli otwieram się na rozmowy o uczuciach, ale jeszcze wiem, że długa droga przede mną. Bo nie lubię o tym rozmawiać” – Paulina, 11 lat, Ppodopieczna Akademii Przyszłości.
„Myślę bardziej o uczuciach innych i bardziej innych rozumiem” – Oliwia, 13 lat, Ppodopieczna Akademii Przyszłości.
„Bardziej panuję nad swoimi emocjami, jestem bardziej cierpliwy.” – Adam, 10 lat
Z badania Akademii wynika, że 31% Polaków nie uczyło się w dzieciństwie rozpoznawania emocji. Jednocześnie ponad 80% uważa, że nabywanie wiedzy o emocjach w dzieciństwie jest bardzo ważne i że o edukację w tej kwestii powinni zadbać dorośli.
Dorośli często regulują emocje w sposób niewłaściwy, tłumiąc uczucia. Część dorosłych Polek i Polaków uznaje, że emocje można jednoznacznie podzielić na dobre i złe – uważa tak 52% badanych, zaś niemal co piąta osoba mieszkająca w Polce (18%) nie ma w tej kwestii zdania.
Tymczasem nie ma czegoś takiego jak dobre czy złe emocje. Są to po prostu ważne reakcje organizmu. Należy je rozpoznać, zrozumieć, zaakceptować i potrafić wyrażać.
Tłumienie emocji uznawanych za „złe” jest więc formą wypierania tego, co czuje organizm. Taki sposób działania może być niestety przekazywany kolejnemu pokoleniu, przez nieświadomych wagi emocji dorosłych. Dlatego tak ważne jest, by Dziecko zaprzyjaźniło się ze swoimi emocjami. Wiedzą o tym Wolontariusze i Wolontariuszki Akademii Przyszłości.
Jak być dobrym przykładem dla Dziecka?
Badania pokazują, że Dzieci nie podchodzą wytrwale do zadania, gdy widzą, że nie wykonał go dorosły. Z kolei, gdy osoba dorosła zakończy zadanie z sukcesem, będzie mówić o znaczeniu wysiłku i pozwoli Dziecku dostrzec ciężką pracę prowadzącą do powodzenia, to obserwujące Dziecko odczuje najwyższą motywację do bycia wytrwałym/wytrwałą. Co ciekawe dziecięca motywacja jest niższa, gdy dorosły wykona zadanie, ale nie wspomni o wadze wysiłku i ciężkiej pracy.
Polacy i Polki zapytani (niezależnie od tego czy mają własne potomstwo czy też nie) o to, jakie cechy widzieliby najchętniej w Dzieciach odpowiadają, że powinny one:
- umieć walczyć o swoje sprawy (63%);
- posiadać własne zdanie, nie ulegać innym (62%);
- dążyć przede wszystkim do osiągnięcia własnego szczęścia (61%);
- postępować moralnie (59%).
Takie zachowanie jest trudne lub wręcz niemożliwe, gdy Dziecko nie wierzy w siebie. Akademia Przyszłości powstała po to, żeby Dzieci nabrały pewności siebie.
„Jestem pewniejszy siebie. Nie boje się powiedzieć nie” – Jakub, 13 lat, Ppodopieczny Akademii Przyszłości.
„Mówię to co myślę, nie przejmuję się tak bardzo, jak kiedyś” – Ola, 13 lat, Podopieczna Akademii Przyszłości.
Jaki wpływ na Dziecko mają Wolontariusze Akademii?
O wpływie Wolontariuszy i Wolontariuszek na Dzieci Akademii przeczytasz w niejednej historii:
„Dzięki Pani Kai nauczyłam się wiary w siebie, pewności, dostrzegania małych sukcesów” – mówi Dominika, Podopieczna Akademii i wspomina: „Wiedziałam, że nie jest tylko Wolontariuszką a przyjaciółką” – całą historię przeczytasz tutaj.
„Masz Podopiecznego, o którym wychowawca pisze, że grozi mu drugoroczność. A on kończy klasę ze średnią 4.0. Najgorsza ocena, którą ma na świadectwie to jest trójka” – mówi Wolontariusz, który zmienił podejście Podopiecznego do nauki. Całą historię przeczytasz tutaj.
Wspieraj Dzieci z Akademii Przyszłości,
by nie czuły się same w budowaniu wiary w siebie.
Ufunduj Indeks dla Dziecka z Akademii Przyszłości
i daj mu szansę na lepszą przyszłość.
Źródło:
Badanie przeprowadzone dla Stowarzyszenia Wiosna na panelu Ariadna w dniach 28 – 31 lipca 2023 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1092 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI
Pozostałe źródła:
- Social Support and the Perception of Geographical Slant PMC3291107
- Supportive Non-Parental Adults and Adolescent Psychosocial Functioning: Using Social Support as a Theoretical Framework PMC4439201
- https://maryjaved-117.medium.com/how-adults-influence-childs-behaviour-89db5ce59844
- https://forsal.pl/artykuly/1395237,jaki-jest-poziom-inteligencji-emocjonalnej-polakow-i-polskich-menedzerow-badania.html
- https://www.srcd.org/news/study-adults-actions-successes-failures-and-words-affect-young-childrens-persistence
- Badanie CBOS “Polacy o wychowaniu dzieci”, Nr 125/2022
- https://youth.gov/youth-topics/youth-mental-health/risk-and-protective-factors-youth
- Uwierzmy w wiarę w siebie – Raport Akademii Przyszłości
Wspieraj Dzieci z Akademii Przyszłości,
by nie czuły się same w budowaniu wiary w siebie.
Ufunduj Indeks dla Dziecka z Akademii Przyszłości
i daj mu szansę na lepszą przyszłość.
To również Cię zainteresuje: