Integracja – wstęp do poznawania świata, ludzi i siebie


Integracja jest pojemnym i pięknym słowem, które powstało od łac. integrare, co oznacza „scalić”. Efekty integracji są dalekosiężne i najczęściej konstruktywne. Przez połączenie myśli w wyniku wspólnych rozmów powstało i powstaje wiele wartościowych idei. Mnóstwo inspirujących refleksji wytwarza się podczas zespołowego poznawania świata. A ile cennych doświadczeń zdobywa się właśnie w grupie? Zobaczmy, co w praktyce kryje się za słowem „integracja”, obserwując wydarzenia kolegialne w Akademii Przyszłości.

Integracja w Akademii Przyszłości to na początku zawsze inauguracja roku akademickiego i wstępne zapoznanie się Dzieci i Wolontariuszy_ek. Przed pandemią było to jedno uroczyste wydarzenie dla całego województwa, od dwóch lat odbywa się w szkołach podstawowych, w których działają tzw. kolegia Akademii. Kolejne spotkania integracyjne są bardzo różnorodne i zależą od koncepcji Wolontariuszy_ek: bywają inspirujące spotkania Dzieci z innymi ludźmi; bywają też ekscytujące wycieczki, które otwierają przed Dziećmi nowe możliwości. I jest jeszcze wiele innych form integracji: od nauki, poprzez rozmowy, spotykania w pizzerii czy gry online. Tego typu działania to istotny element budowania relacji z Dziećmi. Zainspiruj się pomysłami z Akademii.

Inauguracja roku w Akademii Przyszłości

Inauguracja roku to początek przygody w Akademii. Przebieg wydarzenia zależy od organizatora i szkoły, w której ma miejsce inauguracja. Na spotkaniu w jednej ze szkół podstawowych w Poznaniu uczestnicy bawili się w gry integracyjne:

„Próbowaliśmy zapamiętać swoje imiona, poprzez dodanie rzeczy, które lubimy i nie lubimy pełnymi zdaniami, aby lepiej się poznać. Dzieci dostały prezenty inauguracyjne w białych tubach, które wspólnie ozdabialiśmy. Dużo rozmawialiśmy i zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia. Wszyscy byli uśmiechnięci i zadowoleni” – wspomina Wolontariuszka i organizatorka wydarzenia w Poznaniu.

Inaczej przebiegała inauguracja roku w częstochowskiej szkole podstawowej:

„Na początku przywitał nas Dyrektor szkoły, przekazał kilka ciepłych słów. Następnie rozdane były przekąski i zaczęły się trzy zabawy integracyjne. Później każdy Wolontariusz_ka miał_a swoje stanowisko, a każde Dziecko indywidualnie podchodziło do stanowiska i wykonywało konkretne zadanie.

Dzieci były wesołe, szczęśliwe, dużo biegały i się śmiały. Wolontariusze_ki byli na początku zestresowani, a później zadowoleni. Najbardziej zachwyciła mnie chwila, kiedy każde Dziecko ze starannością rozwiązywało zadania” – opowiada Wolontariuszka.

Twój 1,5% podatku pomaga Dzieciom uwierzyć w siebie.

Wesprzyj Akademię Przyszłości

KRS 00 00 05 09 05 (Stowarzyszenie Wiosna)

Kopiuj KRS

Spotkania integracyjne w terenie

Po pierwszym wydarzeniu inauguracyjnym, czas na kolejne spotkania integracyjne.

Języki już nie takie obce – integracja licealistów z Dziećmi

Licealiści-wolontariusze zostali zaangażowani w jedno spotkanie kolegialne. Podczas tego wydarzenia Dzieci mogły brać przykład ze starszych kolegów – „też chcę tak mówić po angielski jak urosnę”. Grupa uczniów z II LO w Szczecinie przygotowała zajęcia z języka angielskiego o tematyce zimowej. Dzieci nauczyły się wielu nowych słówek związanych z zimą lub świętami, takich jak części ubrań czy nazwy aktywności zimowych.

„Prowadzący byli zaskoczeni dużą aktywnością Dzieci, nawet Ci, którzy zazwyczaj są cichsi lub mniej aktywni, korzystali z okazji i brali czynny udział w przygotowanych przez nich aktywnościach. Celem Wolontariuszy było zaangażowanie Dzieci poprzez łączenie przyjemnego z pożytecznym, co zdecydowanie się udało” – opowiada z dumą organizatorka szczecińskiego wydarzenia.

Dzieci bardzo chętnie rozwiązywały krzyżówkę oraz grały w wisielca. Największym zainteresowaniem i zaangażowaniem cieszyła się gra „Let’s build a snowman!” („Zbudujmy bałwanka!”), podczas której Dzieci nie tylko wzbogaciły swoje słownictwo, ale też dodatkowo rozwinęły umiejętność kreatywnego myślenia.

Wizyta w Muzeum

Inna grupa Dzieci z warszawskiej szkoły podstawowej wybrała się do muzeum kolejnictwa (Stacja Muzeum), a następnie na pizzę.

Była to dobra okazja, żeby lepiej się poznać. Okazało się, że mamy w kolegium sporą grupę miłośników gier komputerowych. Zarówno Dzieci, jak i Wolontariusze byli zadowoleni. Pojawiło się dużo pomysłów na kolejne spotkania” – wspomina organizatorka.

Zabawy integracyjne podczas spotkań w szkołach

Integracja to nie tylko wycieczki, to również zabawy i gry, które odbywają się stacjonarnie w szkołach, w których działają kolegia Akademii.

Kreatywne przyrządzanie posiłków

W szkole podstawowej w Poznaniu odbyło się wydarzenie, podczas którego Dzieci i Wolontariusze przygotowywali sałatkę owocową. Przed przystąpieniem do krojenia składników Dzieci nazywały owoce, które pojawiły się na stole. Największy problem sprawił im melon. Dzieci samodzielnie kroiły owoce oraz ubijały śmietanę pod okiem Wolontariuszy_ek. Po wszystkim wspólnie posprzątano salę i zagrano w wisielca na tablicy.

„Sokole Oko” – Dzieci miały szansę dostrzec swoje zalety

W szkole we Wrocławiu uczestnicy mieli okazję sprawdzić swoją spostrzegawczość i wiedzę na wiele sposobów. Wszyscy szukali niepasującego obrazka i ukrytych słów oraz sprawdzali swoją wiedzę.

Przy niektórych zadaniach musieliśmy wspólnie kombinować i szukać odpowiedzi, natomiast przy innych ścigaliśmy się, kto pierwszy znajdzie odpowiedź. Wydarzenie pokazało nam, jak wiele bystrzaków mamy w Akademii. Każde zadanie rozwiązali bez najmniejszego problemu!” – relacjonuje z satysfakcją organizatorka.

„Wiedza to potęgi klucz” – przed Dziećmi otworzyły się nowe możliwości

W szkole podstawowej we Wrocławiu odbyło się wydarzenie, podczas, którego uczestnicy losowali pytania z ogromnej puli, zawierającej ponad 100 pytań. Zagadki dotyczyły przeróżnych tematów: nawiązania do przysłów, wiedza z biologii, gramatyki, znajomość książek i wiele więcej.

Czuliśmy się trochę jakbyśmy byli w Milionerach. Po kolei losowaliśmy pytanie, jeżeli dobrze odpowiedzieliśmy, dostaliśmy punkt. Oczywiście w wirze zabawy i śmiechu zapomnieliśmy liczyć punkty. Liczyła się tylko dobra rozrywka. Dzieci ponownie pokazały, że są bystrzakami i nie ma zagadki, która sprawiłaby im kłopot!” – opisuje spotkanie Tutorka.

Zabawy integracyjne online

Spotkania integracyjne to nie tylko wycieczki czy spotkania w szkołach, to także spotkania online. Warto przyjrzeć się pomysłom na integracje online i gdy przyjdzie potrzeba, wdrożyć je w swoim otoczeniu.

Kalambury – pomysły na wolny czas

Spotkanie Dzieci z wrocławskiej szkoły podstawowej odbyło się online w ramach Ferii z Akademią. Tematem były kalambury, w które grali na wybranej stronie internetowej. Zasady gry były następujące: na początku każdy z Uczestników opisał to, co chciałby robić w ferie (w pierwszej rundzie) i przedmiot, który kojarzy się z zimą (w drugiej rundzie). Następnie program „tasował” zdania i każdy z graczy otrzymał losowo wybrany opis. Po czym musiał narysować obrazek, który ten opis przedstawiał, a następnie program „tasował” rysunki i ponownie losowo przydzielał je graczom, którzy musieli go podpisać. Na przemiennie uczestnicy dostawali rysunki i opisy.

Po zakończonej rundzie program przygotowywał dla uczestników albumy, które przedstawiały ewolucję każdego pomysłu spędzania czasu w ferie i przedmiotu, który kojarzy nam się z zimą. Utworzono w ten sposób bardzo ciekawe historie.

Każdy uczestnik był zadowolony z gry i przy okazji poznał ciekawe pomysły, jak spędzić ten zimowy czas.

Walentynkowe Wydarzenie Kolegialne – okazja do poznania swojego serca

Spotkanie odbyło się online poprzez Teams w innej szkoły podstawowej we Wrocławiu. Dzieci i Rodzice otrzymali e-maila oraz sms z informacją o wydarzeniu i zaproszeniem dla Dziecka. Dzieci miały przygotować na spotkanie dobre humory, parę kartek papieru, nożyczki, klej. Dzieci cieszyły się, że mogą się spotkać. Podczas Walentynkowego Wydarzenia Dzieci i Wolontariusze poznawali siebie i swoje supermoce. Uczestnicy rozwiązywali szarady, anagramy związane z Walentynkami, brali udział w quizie wiedzy „Miłość w Rozumie” oraz wykonywali wspólnie place plastyczne, serce origami oraz serce – koperta origami.

Żółte serce z origami stworzone przez Dzieci z Akademii Przyszłości

Dzieci jako grupa detektywów – szansa na wykrycie swoich zdolności

Podczas innego wydarzenia online, Dzieci ze szkoły podstawowej w Poznaniu wcieliły się w grupę detektywistyczną, która musiała iść śladem złodziei i odnaleźć skradzione pudełko z cennymi przedmiotami. Grupa śledcza przekazała im zagadki, które musieli rozwiązać.

„Podczas teleturnieju zatrzymaliśmy się na dłużej przy jednej zagadce i przeprowadziliśmy debatę, co może iść w górę i w dół, ale się nie porusza: widna, krzesło, schody czy zegar. Było bardzo zabawnie. Drużyna detektywistyczna poradziła sobie bez problemu i rozwiązała wszystkie zagadki, a na koniec miała za zadanie zdobyć skradzione przedmioty (gra internetowa). Przez całe wydarzenie było słychać i widać uśmiech na twarzach uczestników” – wspomina Wolontariuszka.

Poszukiwacze zaginionych uczuć

W lutym w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Łomnicy, odbyło się wydarzenie kolegialne, podczas którego Uczestnicy mogli zostać poszukiwaczami zaginionych uczuć. Wszyscy wybrali się w podróż dookoła świata. Na każdym kontynencie należało wykonać różne zadania, aby uzyskać kod. Podane liczby otworzyły kłódkę do lochu, w którym uwięzione były uczucia.

Ostatnim zadaniem było podjęcie ważnej decyzji – które uczucia chcemy uwolnić na Walentynki, a które nie. Podczas wydarzenia każdy z uczestników był bardzo zaangażowany. W pełnym skupieniu zarówno Dzieci, jak i Wolontariusze_ki wykonywali zadania. Każdy z uczestników śmiało nagradzał brawami inne osoby, którym udało się pomóc w odgadnięciu kodu.

„Choć wydarzenie było zorganizowane w przestrzeni online, każdy z uczestników docenił aktywności, które zostały przygotowane specjalnie na tę okazję. Wydarzenie było zorganizowane w ramach ferii z Akademią Przyszłości w woj. dolnośląskim” – wyjaśnia Tutor.

Dzięki Darczyńcom oraz Przyjaciołom Akademii przekazującym 1% podatku walczymy o zmianę w życiu Dzieci, które w siebie nie wierzą, mają niską samoocenę.

Ty też możesz pomóc 💙

Przekaż 1% podatku – KRS 0000050905 – Akademia Przyszłości (akademiaprzyszlosci.org.pl)

Twój 1,5% podatku pomaga Dzieciom uwierzyć w siebie.

Wesprzyj Akademię Przyszłości

KRS 00 00 05 09 05 (Stowarzyszenie Wiosna)

Kopiuj KRS

To również Cię zainteresuje: