Rozmowy o Akademii Przyszłości 


Zarządza jednym z największych i najskuteczniejszym programów społecznych w Polsce – rozmowa z Menadżerką Zarządzającą

Z Katarzyną Dyką-Janusz, Menadżerką Zarządzającą w Akademii Przyszłości, która czuwa nad działaniem programu w całej Polsce – rozmawiamy o jej przygodzie ze Stowarzyszeniem WIOSNA, organizatorem Akademii Przyszłości i Szlachetnej Paczki. W 2014 roku nasza rozmówczyni była Wolontariuszką Szlachetnej Paczki, potem została pracowniczką. W tym czasie Akademia skradła jej serca. Katarzyna tak wyjaśnia ten stan fascynacji programem: „Akademię Przyszłości wyróżnia to, że skupia się na budowaniu w Dzieciach prawidłowego poczucia własnej wartości – jest to fundament do dorosłego życia. To jedno z najcenniejszych zasobów, jakimi może dysponować człowiek”. 

Katarzyna Dyka-Janusz

Menadżerka Zarządzająca Akademii Przyszłości, liderka projektów realizowanych przez Stowarzyszenia WIOSNA. Z wykształcenia matematyczka i ekonomistka w trakcie certyfikacji z zarządzania projektami. W wolnym czasie czytam książki, gram w gry planszowe, układam puzzle i rozwijam się w obszarze analizy danych. Moim największym marzeniem jest, aby każde Dziecko było szczęśliwe i pewne siebie, a w przyszłości realizowało swoje marzenia.  

Magdalena Bogusz, Stowarzyszenie WIOSNA: Czym zajmujesz się w Akademii Przyszłości? 

Katarzyna Dyka-Janusz: W Akademii Przyszłości pełnię rolę Menadżerki Zarządzającej, na co dzień monitoruję działania ogólnopolskie. Współpracuję z Menadżerkami Projektów, które realizują zadania w ramach działania Akademii Przyszłości, jak np. rekrutacja szkół oraz Dzieci do Akademii Przyszłości; praca z Dzieckiem, mi.in. przygotowanie materiałów szkoleniowych dla naszych Wolontariuszy i Wolontariuszek; współpraca z Darczyńcą; Inauguracje i Gale Sukcesów, czyli kluczowe wydarzenia w Akademii na początku i końcu każdej edycji itd. Sama również zarządzam projektami. Razem z zespołem wspieramy także realizację Akademii w poszczególnych województwach. 

Opowiedz o swojej roli jako Menadżerki Zarządzającej. 

Jako Menadżerka Zarządzająca czuwam nad tym, aby Akademia mogła działać w całej Polsce. Zarządzam projektami, a także wspieram swój zespół w zarządzaniu nimi. Wypracowuję rozwiązania, odpowiadające na potrzeby społeczne, np. w czasie pandemii wraz z zespołem wypracowywaliśmy sposób działania Akademii w świecie on-line. W codziennej pracy staram się usprawniać już istniejące procesy i upraszczać tak, by były one jak najbardziej przejrzyste.  

Czy zarządzanie takim programem społecznym na skalę Polski jest trudne? Z jakimi wyzwaniami się mierzycie? 

Myślę, że zarządzanie programem o tak dużej skali i złożoności nie jest łatwe, jednocześnie daje ogrom satysfakcji. Największe wyzwania, z którymi borykaliśmy się w ostatnim czasie to przede wszystkim pandemia i zdalna nauka, ale także sytuacja polityczna i wojna w Ukrainie. A dokładniej dostosowanie działań w Akademii tak, by mogły objąć swoją pomocą również Dzieci z mniejszości narodowych.  

Co Cię napędza do pracy i jakie są Twoje motywacje? 

Przed wszystkim bardzo duże poczucie wpływu na otaczający nas świat. Dzięki naszej pracy Wolontariusze i Wolontariuszki na spotkaniach z Dziećmi mogą budować w nich pewność siebie, pokazywać nowe możliwości, rozwijać pasje. Bardzo lubię momenty Gal Sukcesów, wydarzeń, które dzieją się w czerwcu i kończą daną edycję Akademii Przyszłości, podczas nich można usłyszeć i zobaczyć sukcesy Dzieci, ale także naszych Wolontariuszy i Wolontariuszek.  

Jak trafiłaś na Akademię i ile to było lat temu? 

Moja przygoda ze Stowarzyszeniem WIOSNA zaczęła się od Szlachetnej Paczki, do której dołączyłam w 2014 roku jako Wolontariuszka. Dwa lata później byłam już pracowniczką Stowarzyszenia i zarządzałam określonymi województwami w ramach Szlachetnej Paczki. Przez ten czas obserwowałam działania Akademii Przyszłości, słuchałam opowieści koleżanek i kolegów i tak Akademia skradła moje serce. W 2019 roku moje serce było już Akademiowe J Przez lata jestem również Darczyńczynią, mam „swoje Dziecko”, któremu mocno kibicuje i trzymam kciuki za każdy sukces J  

Czym Akademia wyróżnia się na tle innych programów społecznych tego typu?  

Myślę, że to, co wyróżnia Akademię Przyszłości to skupianie się na budowaniu w Dzieciach prawidłowego poczucia własnej wartości – jest to fundament do dorosłego życia. To, w co zostajemy wyposażeni w dzieciństwie, w dużej mierze determinuje naszą dorosłość. Pewność siebie i zbudowane na niej poczucie własnej wartości to jedne z najcenniejszych zasobów, jakimi może dysponować człowiek. Wolontariusze i Wolontariuszki pracując indywidualnie z Dziećmi biorącymi udział w programie, wspierają ich w nabywaniu poczucia własnej wartości. Dzięki czemu Dzieci zaczynają wierzyć w swoje umiejętności, a patrząc w przyszłość, widzą możliwości. Dzięki Akademii Przyszłości Dziecko zaczyna wierzyć w swoje marzenia, nie boi się podejmowania wyzwań, bez lęku zaczyna pokonywać codzienne przeszkody. 

Czy i jeżeli tak, to dlaczego warto Akademię wprowadzać do jak największej liczby szkół?  

Akademia Przyszłości daje możliwość przede wszystkim na rozwój Dzieciom, na mądre towarzyszenie im w budowaniu swojego poczucia własnej wartości. Dzięki Akademii Dzieci mają szansę odkryć to, w czym są dobre i dzięki temu rozwijać swój potencjał. Dlatego im więcej szkół obejmie program, tym więcej Dzieci w przyszłości może stać się pewnymi siebie dorosłymi.  

W jaki sposób Akademia działa w szkołach na terenie całej Polski? Ile takich szkół jest w programie, ile rocznie absolwentów opuszcza Akademię – z jakimi „wynikami”? 

Każda ze szkół, z którą współpracujemy ma swojego Lidera_kę Kolegium, jest to osoba, która koordynuje pracę Wolontariuszy i Wolontariuszek w danej szkole, a także współpracuje z przedstawicielem szkoły. W ramach województwa pracują zespoły Rad Wojewódzkich na czele z Menadżerem_ką Operacyjnym_ą, który_a jest pracownikiem Stowarzyszenia. Szkoła, w której działa Akademia, we współpracy z Liderem_ką i/lub Koordynatorem_ką rekrutuje Dzieci do udziału w programie, udostępnia również salę na spotkania Dzieci i Wolontariuszy_ek, a także wspiera nas w działaniu np. poprzez pozyskiwanie zgód na wydarzenia kolegialne.  

Obecnie w całej Polsce współpracujemy z ponad 260 placówkami, a Akademia swoją pomocą obejmujeę około 2000 Dzieci. Rokrocznie na koniec edycji przeprowadzamy ewaluację i pytamy naszych Podopiecznych o ich udział w Akademii, o to co się u nich zmieniło oraz czego nowego się nauczyli. 80% Dzieci deklaruje, że dzięki udziałowi w Akademii Przyszłości chce podejmować nowe wyzwania, 72% stało się pewniejszymi siebie i potrafi nazywać swoje małe sukcesy.  

W pracy z dzieckiem Wolontariusze sięgają do założeń tutoringu. Z jakich konkretnie elementów korzystają?  

Akademia Przyszłości jest po to, by towarzyszyć Dziecku w zmianie, wspierać je, inspirować, wzmacniać w nim pewność siebie oraz poczucie sprawczości i wyposażyć je tak, by szło przez życie z głową podniesioną do góry. Każde Dziecko otrzymuje swojego osobistego Wolontariusza lub Wolontariuszkę, z którym spotyka się na indywidualnych zajęciach raz w tygodniu – czyli 1x1x1. Wolontariusz_ka pracuje z Dzieckiem na jego potencjale, wzmacnianiu mocnych stron, umiejętności i zainteresowań.  

Czy jest jakaś historia z Akademii, która zapadła Ci w pamięć i chcesz się nią podzielić?  

Myślę, że mam bardzo dużo takich historii. W codziennej pracy często słyszę wiele opowieści od Wolontariuszy i Wolontariuszek, sama też uczestniczę w różnych wydarzeniach wojewódzkich np. Inauguracjach czy Galach Sukcesów.  
Pamiętam chłopca, który na Inauguracji powiedział, że jego największym marzeniem jest, by mieć przyjaciela. Po zakończonym wydarzeniu podszedł do prowadzących i powiedział, że jego marzenie się spełniło – już ma przyjaciela! Okazało się, że na wydarzeniu było inne Dziecko z tej samej szkoły i zaproponowało chłopcu, że będzie jego przyjacielem.  

Pamiętam też dziewczynkę, która była bardzo nieśmiała, przez pierwszy semestr praktycznie nie rozmawiała z Wolontariuszem, bała się odezwać. Po przerwie świątecznej i na pierwszych zajęciach w drugim semestrze dziewczynka się otworzyła i zaczęła opowiadać o tym, co robiła podczas ferii.  
Na jednej z Inauguracji miałam okazję rozmawiać z przedstawicielką szkoły, w której działamy – Pani była pod ogromnym wrażeniem naszych Wolontariuszy i ich pracy z Dziećmi. A co najważniejsze efekty pracy były bardzo widoczne u Dzieci – przede wszystkim stały się pewniejsze siebie.  

Wierzę w Ciebie, Dzieciaku!

Pomóż Dziecku, które nie wierzy w siebie. Ufunduj Indeks Sukcesów.

To również Cię zainteresuje: