Jak wzmocnić poczucie własnej wartości u Dziecka?


Zastanawiasz się, jak wzmocnić poczucie własnej wartości u Dziecka? Akademia Przyszłości od ponad 20 lat – z pomocą Wolontariuszy i Wolontariuszek – wspiera Dzieci, które nie wierzą w siebie i mają niską samoocenę. Akademia co roku obejmuje wsparciem ok. 2 tys. Dzieci z całej Polski z ponad 200 szkół podstawowych w ok. 90 miastach. Pod koniec edycji programu w życiu Dzieci zachodzą zmiany: 76% Podopiecznych potrafi nazwać swoje małe sukcesy, a 82% wierzy we własne możliwości. W tekście opisujemy scenariusz zajęć „Wyspa talentów”, według którego Wolontariusze i Wolontariuszki pracują z Dziećmi nad wzrostem ich samooceny.

Niskie poczucie własnej wartości u Dziecka – objawy

Jak wynika z danych Akademii, każdego roku w programie biorą udział Dzieci, które nie wierzą w siebie – 58%, mają trudne relacje z rówieśnikami – 39%, odczuwają nieśmiałość – 35%, mają nieadekwatne do możliwości wyniki w nauce – 25%.   

Po ukończeniu Akademii – dzięki pracy z Wolontariuszami i Wolontariuszkami oraz wsparciu Darczyńców i Darczyńczyń Indeksów Sukcesów* – w życiu Dzieci zachodzą widoczne zmiany:

  • 76% Podopiecznych potrafi nazwać swoje małe sukcesy,   
  • 82% wierzy we własne możliwości,   
  • 70% Dzieci wskazało, że łatwiej im rozmawiać z dorosłymi,    
  • 80% ma ochotę na podejmowanie nowych wyzwań,  
  • 68% Podopiecznych odkryło nowe marzenia i cele.  

Co wpływa na zwiększone poczucie własnej wartości u Dziecka – w Akademii?

Wolontariusz lub Wolontariuszka Akademii Przyszłości spotyka się z Dzieckiem raz w tygodniu w szkole. Poświęca mu swój czas i uwagę. Ta obecność wzmacnia w Dziecku wiarę w siebie i uczy, że każdy dzień przynosi mały sukces, z którego może być dumne. Wolontariusz_ka daje podstawy, z których Dziecko będzie czerpało w przyszłości jako pewny siebie dorosły.  

W Akademii Przyszłości każde spotkanie Wolontariusza lub Wolontariuszki z Dzieckiem to cegiełka, która buduje dziecięcą pewność siebie i poczucie własnej wartości oraz umiejętność rozpoznawania mocnych stron.

Przeczytaj o tym, jak wzmocnić poczucie własnej wartości u Dziecka.

Jak budować poczucie własnej wartości u Dziecka?

Jak wzmocnić poczucie własnej wartości u Dziecka? – To pytanie zadają sobie Wolontariusze i Wolontariuszki, którzy spotykają się z Dziećmi. Do pracy nad wzmocnieniem poczucia własnej wartości wykorzystują m.in. gotowe scenariusze przygotowane przez ekspertów Akademii. Jednym z nich jest Wyspa talentów.   

Wyspa talentów – ćwiczenie na zwiększanie poczucia własnej wartości u Dziecka

Celem zabawy jest: 

  • poznanie swoich talentów;  
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości; 
  • rozwój kreatywności, myślenia abstrakcyjnego.  

Wygospodaruj sobie czas: 1-2 godziny.  

Potrzebne materiały: kredki, farby, duża kartka papieru, kostka do gry, pionki. 

Wprowadzenie: Piękne śpiewanie, gra na wiolonczeli, malowanie pejzaży oraz robienie najlepszej jajecznicy, pisanie zabawnych historyjek i odnajdywanie w chmurach niezwykłych kształtów. Co je łączy? To wszystko to talenty! Każdy ma ich wiele – takie są fakty. Ich nazywanie i odkrywanie pozwalają Dziecku m.in. chcieć je rozwijać oraz uwierzyć w siebie. 

Wykonanie:  

1. Wyobraźcie sobie, że wyruszacie w podróż statkiem po oceanie. W trakcie tej przygody będziecie odwiedzać różne wyspy i podejmować się ciekawych zadań. Na dużym arkuszu papieru narysujcie swój statek. Jak duży będzie? Jak będzie się nazywał?  

2. Stwórzcie wyspy, które będziecie odwiedzać podczas waszej wyprawy. Jak będą się nazywać? Kto je zamieszkuje? Jakie spotkają was na nich przygody? Narysujcie je na waszym oceanie.  

3. Wyruszając w podróż warto się dobrze spakować. Porozmawiajcie i zapiszcie sobie, co ze sobą zabierzecie. Oprócz rzeczy materialnych, zapakujcie również plecak swoich talentów i umiejętności np. odwagę, grę na gitarze, robienie pysznej jajecznicy, pisanie opowieści.  

4. Nadajcie wyspom numery. Opracujcie sposób na kolejność ich odwiedzania. Może będzie to swego rodzaju gra planszowa? Gdyby tak numer kolejnej odwiedzanej wyspy był wynikiem równania np. dodania dwóch rzutów kostką i odjęcia trzeciego.  

5. Pora wypłynąć na szerokie wody! Odwiedzając wyspy i wykonując zadania, zastanówcie się, jakie swoje talenty i umiejętności do tego wykorzystacie. Zapiszcie je na wyspach. Jedna wyspa to jeden użyty na niej talent. Za dotarcie do wyspy możecie otrzymać jeden wybrany przez siebie talent – taki, który chcielibyście jeszcze mieć.  

6. Na koniec porozmawiajcie o waszych wyborach. Jakie talenty i umiejętności wykorzystaliście w tej podróży? Jakie jeszcze talenty chcielibyście mieć? Które z nich chcecie szczególnie rozwijać? Jak mogą pomóc wam w spełnianiu waszych marzeń i celów?  

Jak budować poczucie własnej wartości u Dziecka? Metoda pracy Wolontariuszki

Moja Podopieczna podczas ćwiczenia „Wyspa talentów” narysowała Galeon. Wspólnie wymyśliłyśmy dla niego nazwę PIRATKI Z KARAKOWA. Przed podróżą do plecaka spakowałyśmy: jedzenie, długopis, zeszyt, keyboard, mikrofon na baterię, wiaderko. Zasugerowałam Podopiecznej kilka rzeczy, które wiążą się z jej talentami. W ciągu godziny odwiedziłyśmy trzy wyspy: NUDY, MĄDROŚCI, NIESPRAWIEDLIWOŚCI.  

Na wyspie Nudzie Zosia spotkała ludzi, którzy nie potrafili konstruktywnie organizować czasu. Dlatego wykorzystała tam następujące swoje talenty: 

– przy ognisku dzieliła się z tubylcami krajoznawczą wiedzą (Zosia dużo podróżowała po świecie),   

– umilała czas, śpiewając, 

– a także uczyła tańca i wybijała rytm na wiaderku.   

Zosia wpadła na świetny pomysł, żeby zorganizować konkurs na wyspie i wyłonić talenty. Dziewczynka chciała, żeby ludzie odkryli swoje umiejętności i mogli organizować czas już samodzielnie, bez niej – na zasadzie lepiej dawać wędkę a nie rybę.  

Na wyspie Mądrości spotkała się z wysoko rozwiniętą cywilizacją, która posiadła wszechwiedzę. Tutaj Zosia wykorzystała swoje supermoce: 

– chęć uczenia się nowych rzeczy,  

– umiejętność koncentracji, 

– zdolności pisarskie, musiała spisać cenną wiedzę (Zosia chce zostać w przyszłości m.in. pisarką), 

– otwartość na nowe relacje.   

Na wyspie Niesprawiedliwości dziewczynka zetknęła się z uciskiem słabszych przez barbarzyńców. Rozgrywały się tutaj sceny podobne do tych z jej opowieści, w których chłopcy z grupy dokuczają słabszemu koledze. Dziewczynka wykorzystała swoje mocne strony: 

– odwagę (już wcześniej stawała w obronie słabszych), 

– chęć pomocy ludziom,  

– poczucie sprawiedliwości i porządku społecznego (zaproponowała wprowadzenie kodeksu karnego i kar). 

Po tej podróży Zosia wpisała do Indeksu Sukcesów swój sukces: Odkryłam nowe mocne strony, które były przydatne w odbytej podróży.

Wspieraj Dzieci z Akademii Przyszłości,
by nie czuły się same w budowaniu wiary w siebie.

Ufunduj Indeks dla Dziecka z Akademii Przyszłości
i daj mu szansę na lepszą przyszłość.

To również Cię zainteresuje: