Jak przybliżyć marzenie Dziecka o najlepszym przyjacielu?


W Akademii Przyszłości są Dzieci o różnych potrzebach i trudnościach. Część z nich nie potrafi nawiązywać relacji z rówieśnikami i czuje się bardzo samotna. Jak wynika z formularza zgłoszeniowego do programu Akademia Przyszłości to dla niektórych Dzieci: „Nadzieja, żeby mieć nowych przyjaciół i dobrze się bawić”, to: „Szansa na spotkania z przyjacielem”. W tym przypadku przyjacielem jest Wolontariusz lub Wolontariuszka. Jak skutecznie pomagać Dzieciom w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych? Przeczytajcie porady psycholożki.  

Z czego może wynikać poczucie osamotnienia Dzieci:

  • nieśmiałości, która uniemożliwia zainicjowanie kontaktu,
  • niskiego poczucia własnej wartości i lęku przed odrzuceniem,
  • braku umiejętności nazywania swoich emocji,
  • braku akceptacji na różnorodność zachowań innych Dzieci.

Dzieci Akademii Przyszłości

Dla 9-letniego Sebastiana Akademia Przyszłości, to: „Jedyna szansa na to, aby każdy mnie lubił” – napisał w formularzu zgłoszeniowym. Chłopiec na opis siebie wybrał trzy słowa: „twórczość, smutek, samotność”.

W ocenie nauczycieli Sebastian ma trudności w kontaktach rówieśniczych i brakuje mu wiary we własne zdolności. Ma dni, kiedy nie chce przyjść do szkoły. Uważa, że wszystko co złego się zadzieje, będzie postrzegane jako jego wina.

Chłopiec spotyka się ze swoim Wolontariuszem i wspólnie pracują nad: pozytywną samooceną przy jednoczesnym rozwoju empatii wobec innych.

9-letnia Iga często skarży się na samotność. A jej największe marzenie? „Żeby mieć bliskiego przyjaciela”.

11-letni Kamil nie ma bliskiego kolegi w klasie, a przerwy zwykle spędza sam. Nie nawiązuje relacji z kolegami. Nauczyciele zaobserwowali, że chłopiec funkcjonuje dobrze tylko wtedy, gdy jest przy nim dorosły. W formularzu zgłoszeniowym do programu, napisał, że Akademia, to: „Super sprawa kocham Akademię”. Być może dlatego, że chłopiec ma wtedy wsparcie dorosłej osoby, Wolontariusza.

Jak skutecznie pomagać Dzieciom w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych? – zapytaliśmy o to psycholożkę Joannę Mazur

Joanna Mazur: Każde Dziecko jest inne, więc i sposób podchodzenia do relacji interpersonalnych będzie zupełnie inny. My, dorośli możemy pomóc im, aby miały większą otwartość do nawiązywania relacji z rówieśnikami, które są bardzo ważne w rozwoju Dziecka i jego umiejętności emocjonalno-społecznych. Jak skutecznie pomagać Dzieciom w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych?

Ważne jest, aby od młodych lat dawać im przykład – dbając o swoje relacje, a także wzmacniając ich w sytuacjach próby nawiązania kontaktów z rówieśnikami.

Dodatkowo kluczem do budowania relacji jest pewność siebie i poczucie własnej wartości – niezwykle istotne jest, aby wspierać je już od najmłodszych lat.

Chcąc wspierać Dziecko w dbaniu o relacje, warto wykorzystać np:

  • ćwiczenia podstawowych umiejętności społecznych,  
  • bajki terapeutyczne/edukacyjne,  
  • rozmowę z Dzieckiem o przyjaźni, emocjach, empatii, by mogło uczyć się tych ważnych aspektów od dorosłego, a także wiedzieć, że ma kogoś, na kogo może liczyć w tym zakresie. 

Przy pracy z Dziećmi warto wykorzystać zabawę lub wspólną pracę – aby mogły uczyć się przez doświadczanie.  

Klocki Jenga i gra Memory

Do takich zabaw można wykorzystać specjalistyczne gry czy materiały, ale też w łatwy sposób można przygotować je samemu np. opisując klocki Jenga różnymi emocjami. A na kartach do gry w Memory umieścić różne sytuacje społeczne związane z relacjami, a przy wspólnej zabawie rozwijać temat, opowiadać nawzajem o przykładach z życia.  

Idealny przyjaciel, przyjaciółka, czyli kto? – narysujcie

Dla tych, którzy lubią prace plastyczne, można zaproponować wspólne tworzenie rysunku czy mapy myśli z idealnym przyjacielem. A podczas rysowania warto rozmawiać o tym, co robić, aby takiego przyjaciela zdobyć lub nim być.

Joanna Mazur Specjalistka ds. współpracy z partnerami w Stowarzyszeniu WIOSNA oraz psycholożka. Ukończyła kurs „Psychoterapia dzieci i młodzieży”, prowadzony przez Ośrodek Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej MENSANA w Krakowie, a także przygotowanie pedagogiczne dla psychologów. Doświadczenie w pracy psychologicznej z dziećmi i młodzieżą zdobywała m.in. w poradni psychologiczno-pedagogicznej, szkole specjalnej, żłobku i przedszkolu. Dwukrotnie prowadząca warsztaty dla dzieci „Szkoła bez doła” organizowane przez Akademię Przyszłości oraz TK Maxx. W wolnym czasie, Wolontariuszka Szlachetnej Paczki, a historycznie również Akademii Przyszłości.

Twój 1,5% podatku pomaga Dzieciom uwierzyć w siebie.

Wesprzyj Akademię Przyszłości

KRS 00 00 05 09 05 (Stowarzyszenie Wiosna)

Kopiuj KRS

To również Cię zainteresuje: