Jak nauczyć Dziecko czytać?


Sposoby Wolontariuszy i Wolontariuszek Akademii Przyszłości

Jak nauczyć Dziecko czytać? Na to pytanie zaczepnie mogą odpowiedzieć: Calvin i Hobbes, Alicja z Krainy Czarów czy Harry Potter. Pełną odpowiedź udzielą w tym tekście Wolontariusze i Wolontariuszki z Akademii Przyszłości. W Akademii są Dzieci, które nie wierzą w siebie. A to przekłada się na ich otwartość wobec codziennych wyzwań. Jednym z nich jest właśnie nauka czytania albo czytanie na głos w klasie. W programie jest też grupa Podopiecznych, która potrafi czytać płynnie, ale nie złapała bakcyla książkowego, jeszcze! 

Z tekstu dowiesz się: 

  • jakie metody stosują Wolontariusze i Wolontariuszki Akademii, by wspierać Dzieci w nauce czytania i jakie to przynosi efekty; 
  • z jakich materiałów korzystają wybrani Wolontariusze i Wolontariuszki; 
  • co jest ważne w nauce czytania: wspólne czytanie, chwalenie Dziecka, regularność. 

Przeczytaj, jakie sposoby mają Wolontariusze i Wolontariuszki, których Podopieczni i Podopieczne mieli trudności z czytaniem.  

Wspieraj Dzieci z Akademii Przyszłości,
by nie czuły się same w budowaniu wiary w siebie.

Ufunduj Indeks dla Dziecka z Akademii Przyszłości
i daj mu szansę na lepszą przyszłość.

Kolorowe sylaby – historia Gabrysi

Z formularza zgłoszeniowego 11-letniej Gabrysi do Akademii Przyszłości dowiadujemy się, że największymi jej trudnościami są: czytanie i liczenie.  

Wolontariuszka, która raz w tygodniu spotykała się z dziewczynką, odpowiada na pytanie: jak nauczyć Dziecko czytać sylabami, czyli metodą sylabową. 

Metoda sylabowa wykorzystuje naturalną umiejętność mówienia sylabami. Podstawowym założeniem tej metody jest to, że ludzie nie słyszą spółgłosek, samogłosek w izolacji, ale właśnie sylaby.  

Sukces nr 1: Gabrysia przełamała swoją niechęć do czytania – napisała Wolontariuszka 

Na tablicy próbowałam pokazać Gabrysi metodę slice reading (to metoda czytania, w której skupiamy się na wybranych fragmentach tekstu, zamiast czytać całość, pozwala na szybsze zrozumienie istotnych informacji poprzez selektywne czytanie wybranych fragmentów) i powolutku przekonać ją do nowego sposobu czytania” – napisała Wolontariuszka.

Sukces nr 2: Wspólna nauka czytania  

„Gabrysia przeczytała z uwagą i skupieniem kilka stron elementarza. Czytała wyrazy podzielone na kolorowe sylaby. Mam wrażenie, że Gabrysia przekonuje się do innej metody czytania, nie literowej, a właśnie z sylabami” – napisała Wolontariuszka.  

Sukces nr 3: Gabrysia zrobiła postępy w czytaniu 

„Obiecałam Gabrysi niespodziankę, jeśli dotrzyma umowy i będzie codziennie ćwiczyć czytanie w domu. Dowiedziałam się od jej mamy, że Gabrysia codziennie czyta, pokazuje motywację i bardzo cieszy się na spotkanie ze mną. Za zgodą mamy, poszłyśmy na lody” – dodała Wolontariuszka. 

Ale nauka czytania to nie tylko kwestia metody, ale też wsparcie. Rodzice, nauczyciele, a w Akademii Przyszłości Wolontariusze i Wolontariuszki odgrywają kluczową rolę w pomaganiu Dziecku w nauce czytania, utrzymania jego zainteresowania i motywacji. Wyraźnie to widać w kolejnej historii.  

„Komiks to był strzał w dziesiątkę” mówi Wolontariuszka Piotrka   

Piotrek ma 7 lat. Jest bardzo żywiołowym chłopcem, przez co ma trudności w skupieniu uwagi. Nie zawsze wykonuje polecenia nauczycieli. 

Sukces nr 1: Piotrek płynnie i ze zrozumieniem przeczytał dwie strony komiksu 

„Na początku spotkania Piotrek miał dużo energii. W związku z tym zaczęliśmy od aktywności ruchowej. Odbijaliśmy piłeczki pingpongowe na paletce (kto więcej razy odbije piłeczkę bez upuszczania). 

Potem czytaliśmy zabawny komiks pt. Calvin i Hobbes”. Chcąc zachęcić Piotrka do czytania, umówiliśmy się, że będziemy czytać na zmianę. Historia tak rozbawiła i trafiła w gust Piotrka, że po chwili już tylko on czytał. Przeczytał dwie strony, a potem wracał do ilustracji i pojedyncze teksty czytał jeszcze raz” – wspomina Wolontariuszka. 

Sukces nr 2: Piotrek proponuje wspólne czytanie 

„Cały czas pracujemy nad czytaniem. Widzę, że pomysł, aby czytać komiks był strzałem w dziesiątkę. Nawet jak przy planowaniu spotkania czytanie jest tylko opcją „jeżeli będziemy mieli czas”, to Piotrek sam dopomina się o czytanie. W trakcie zajęć cały czas są dostępne gadżety antystresowe, żeby w razie potrzeby zająć ręce. To dodatkowo pomaga mu skupić się na zadaniu, które aktualnie wykonujemy” – napisała Wolontariuszka.  

Sukces nr 3: Przeczytał kilka stron z komiksu 

„Wspólne czytanie komiksu. Jak widzę, że jest już zmęczony czytaniem, bo jednak jest dosyć dużo tekstu, niektóre słowa dosyć trudne dla pierwszoklasisty, gdy jest dużo polskich liter/dwuznaków, to kończymy stronę i przechodzimy do czegoś innego. Staram się przerywać czytanie, jak zauważam oznaki zniecierpliwienia, a jest jeszcze zainteresowanie ciągiem dalszym historii” – opowiada Wolontariuszka. 

Napisz opowiadanie – nowy sposób nauki czytania. Historia Igora

10-letni Igor mierzy się z brakiem koncentracji w nauce i trudnościami w czytaniu i pisaniu. Chłopiec spotyka się z Wolontariuszką, która wpadła na pewien pomysł, żeby pomóc chłopcu nauczyć się czytać i pisać.

Sukces nr 1: Igor wymyślił i napisał dwa zdania w Wordzie, potem je przeczytał 

„Igor ma problemy z czytaniem i coraz trudniej było go namówić na czytanie, nawet krótkich fragmentów tekstu. Wprowadziłam nowy sposób nauki czytania. Igor wymyśla zdania, zapisuje je w Wordzie, a potem je czyta” – wspomina Wolontariuszka.  

Sukces nr 2: Igor jako nauczyciel, prowadził lekcję przyrody 

„Igor dopisał kolejne dwa wymyślone zdania (w Wordzie), a potem przeczytał wszystko to, co napisał na poprzednim spotkaniu i teraz. Zaproponowałam mu, że co tydzień będziemy dopisywać kolejne zdania, aż powstanie z tego opowiadanie, które wydrukujemy dla jego mamy. 

Na koniec zajęć Igor mógł poprowadzić lekcję. Ponieważ byliśmy w klasie przyrodniczej, mogliśmy skorzystać z mikroskopów, które Igor ustawiał i podkładał szkiełka do obserwacji” –  opowiada.   

Liczy się też dobór odpowiedniego materiału do czytania. Powinien być dopasowany do poziomu trudności i zainteresowań Dziecka. Powyższa historia z komiksem świetnie to obrazuje oraz dwie historie poniżej. 

Harry Potter i tajemnice czytania. Historia Ewy

Sukces nr 1: Ewa pomimo problemów z czytaniem na głos, przeczytała 4 strony 

„Ewa mimo dużych problemów z czytaniem na głos, przeczytała 4 strony na naszym spotkaniu. Miałyśmy godzinę i przeczytanie tych 4 stron zajęło nam prawie całe zajęcia. Postanowiłyśmy, że będziemy pisać małe streszczenie z tego, co czytamy. Tym samym będziemy ćwiczyć pisanie oraz czytanie ze zrozumieniem” – mówi Wolontariuszka.  

Alicja w Krainie Dobrej Pamięci – historia Emilii

Sukces nr 1: Emilia opisała trudności, z którymi boryka się na języku polskim   

„Zaczęłam od pokazania Emilii książki w stylu vintage Alicja w Krainie Czarów, którą zabrałam ze sobą. Powiedziałam jej, czym jest dla mnie czytanie. Dziewczynka była pod wielkim wrażeniem. Opowiedziała mi o swoich trudnościach, o tym, że nie może się skupić na czytanym tekście, nie potrafi go zapamiętać. Ustaliłyśmy, że zdobycie tych umiejętności to jeden z naszych celów spotkań. Przedstawiłam jej metodę zapamiętania tekstu: przeczytania 4 wybranych wersów, zapisania na kartce kluczowych słów, które pamięta i przeczytanie kolejnego fragmentu i zapisywanie słów. Przerwanie na chwile czytania, po czym powrót do zapisanych haseł i spróbowanie przypomnienia sobie tekstu” – napisała Wolontariuszka.   

Sukces nr 2: Zainteresowanie Emilii metodami rozumienia i przyswajania tekstu  

„Emilia obiecała wdrożyć pomysły w życie. Kolejne spotkanie przebiegło w ramach budowania mapy celów i harmonogramu osiągnięcia celu. Jednym z nich było czytanie” – wspomina Wolontariuszka.  

Historie czytelnicze Dzieci z Akademii Przyszłości nie kończą się wraz z tym tekstem. Kolejne spotkania Wolontariuszy i Wolontariuszek z Podopiecznymi, to kolejne rozdziały fascynującej przygody z literaturą. Niektóre kończą się napisaniem własnego zbioru opowiadań: Premiera zbioru opowiadań Kingi – Podopiecznej Akademii Przyszłości.

Wspieraj Dzieci z Akademii Przyszłości,
by nie czuły się same w budowaniu wiary w siebie.

Ufunduj Indeks dla Dziecka z Akademii Przyszłości
i daj mu szansę na lepszą przyszłość.

To również Cię zainteresuje: