Wolontariat z Dziećmi – tutaj przyjaźń odgrywa dużą rolę


Coraz więcej Dzieci i absolwentów Akademii Przyszłości może świętować 30 lipca, czyli w Dzień Przyjaźni. Ok. 40% Podopiecznych Akademii – przed przystąpieniem do programu – ma trudności w relacjach z rówieśnikami. A to oznacza, że w tej grupie są Dzieci, które nie mają nawet kolegów i koleżanek. W budowaniu relacji powstrzymują ich nieśmiałość i brak wiary we własne możliwości. Akademia Przyszłości dla tych Dzieci to: „Okazja do spotkań z przyjacielem”, tak napisała 11-letnia Kinga. Tym przyjacielem jest Wolontariusz lub Wolontariuszka, którzy spotykają z Dzieckiem na godzinę tygodniowo. To dzięki nim Dzieci otwierają się na nowe relacje. Przeczytaj, jakie metody stosują Wolontariusze i Wolontariuszki Akademii, by wspomóc Podopiecznych w umiejętności nawiązywania relacji.  

Co roku Akademia Przyszłości obejmuje wsparciem ok. 2 tys. Dzieci ze szkół podstawowych w całej Polsce. Są to dzieci, które nie wierzą we własne możliwości, mają problemy z koncentracją, trudności w relacjach z rówieśnikami i nieśmiałością.  

Wolontariusze i Wolontariuszki otrzymują narzędzia, żeby skutecznie wspierać Podopiecznych Akademii Przyszłości.   

Zostań Wolontariuszem lub Wolontariuszką Akademii Przyszłości i miej szansę stać się mądrym Przyjacielem Dziecka. 

Wspieraj Dzieci z Akademii Przyszłości,
by nie czuły się same w budowaniu wiary w siebie.

Ufunduj Indeks dla Dziecka z Akademii Przyszłości
i daj mu szansę na lepszą przyszłość.

Kim jest przyjaciel wg Dzieci z Akademii?

Na to pytanie jest tyle odpowiedzi, co Dzieci w Akademii Przyszłości. Dla części z nich to właśnie Wolontariusz lub Wolontariuszka są przyjaciółmi. „Dla mnie Akademia to pomocnik w życiu, bo poznałem przyjaciela i nauczyciela Kamila”. Tak napisał 10-letni Iwan. Nauczyciele oceniali, że chłopiec jest wycofany, niepewny i bardzo zamknięty w sobie.  

Asia w rozmowie ze swoją Wolontariuszką wymieniła trzy najważniejsze dla niej cechy przyjaciółki: „lubi sport, nie osądza mnie, wspiera mnie”.  

Dla Patrycji, innej Podopiecznej Akademii, przyjaciela charakteryzuje przede wszystkim jedna cecha: „lojalność”. Dziewczynka stwierdziła, że to mówi wszystko.  

Jak Wolontariusz pomaga Dziecku otworzyć się na relacje?

Wolontariusz spotyka się z Dzieckiem na godzinę tygodniowo. Podczas indywidualnych zajęć poświęca mu czas, uwagę, poznaje przyczynę braku wiary w siebie i towarzyszy mu w budowaniu poczucia własnej wartości.

  • Wolontariusz zadaje ważne pytania  

Kto to jest przyjaciel? Jak budować i pielęgnować przyjaźnie? Kto może być przyjacielem? Jak wygląda mój wymarzony przyjaciel? Jakie zachowania charakteryzują dobrego przyjaciela? Oprócz rozmowy na ten temat, wykonywałyśmy ilustracje do tych pytań w formie wyklejanek, rysowania, podpisów” – mówi Wolontariuszka.  

Inna Wolontariuszka wspomina swoje spotkania z Podopieczną: Na początek zaproponowałam rozmowę na temat przyjaźni. Michalina z chęcią podjęła temat. Rozmawiałyśmy o tym, czym jest przyjaźń, czy jest ważna dla człowieka, jakie są cechy prawdziwego przyjaciela. Michalina opowiedziała o swoich przyjaciołach, ja opowiedziałam o swoich”. 

  • Wolontariusz uświadamia, kim jest przyjaciel  

Inna para Wolontariusz-Podopieczna rozpoczęła spotkanie od stworzenie listy cech idealnego przyjaciela. „Okazało się, że Gosia wzoruje ten ideał na swojej przyjaciółce. Następnie dziewczynka wskazała, swoje cechy, które sprawiają, że jest świetną przyjaciółką” – wspomina Wolontariusz.   

Na tym spotkaniu tematem przewodnim była przyjaźń. Ada miała za zadanie narysować przyjaciela i dopisać wokół niego hasła, które kojarzą się jej z przyjaźnią. W międzyczasie rozmawiałyśmy o cechach dobrego przyjaciela, o wartości przyjaźni, ale też o konfliktach w relacjach. Ada najpierw uznała, że Natalia nie jest jej najlepszą przyjaciółką, bo czasem się kłócą, ale później jednak umieściła jej imię na rysunku. Zwróciła też uwagę na podobne zainteresowania i rozmowę o tym, co się lubi, kim się jest” – wspomina Wolontariuszka. 

Poprzez zabawę dziewczynka nauczyła się odróżniać relację koleżeńską od przyjacielskiej. Jest świadoma tego, które zachowania są warte naśladowania, a które nie. Zosia jest oddana wobec swoich koleżanek i dba o to, co czują. W momencie, gdy ktoś potrzebuje pomocy, zawsze jest gotowa by jej udzielić” – wspomina Wolontariusz. 

  • Wolontariusz dzieli się swoim doświadczeniem 

„Rozmawiałyśmy o przyjaźni oraz o jej wartości. O tym, jakie cechy powinien mieć prawdziwy przyjaciel oraz o tym, jak poznaje się przyjaciół. Podzieliłyśmy się swoimi doświadczeniami w nawiązywaniu nowych znajomości oraz stworzyłyśmy listę, która mogłaby pomóc podczas poznawania kogoś nowego” – mówi Wolontariuszka.  

Jak skutecznie pomagać Dzieciom w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych? – zapytaliśmy o to psycholożkę Joannę Mazur. Odpowiedź znajdziesz we wpisie Jak pomóc znaleźć dziecku przyjaciela?

Wspieraj Dzieci z Akademii Przyszłości,
by nie czuły się same w budowaniu wiary w siebie.

Ufunduj Indeks dla Dziecka z Akademii Przyszłości
i daj mu szansę na lepszą przyszłość.

To również Cię zainteresuje: