Dzieci uzależnione od telefonu, gier, komputera
Jak radzi sobie z nimi Akademia Przyszłości?
Akademia Przyszłości to ogólnopolski program społeczny, który działa od 20 lat. Program wspiera Dzieci w wieku szkolnym, które mają różne trudności, a przede wszystkim nie wierzą w siebie. W Akademii temat: Dziecko uzależnione od telefonu pojawia się często – i jest inicjowany przez najmłodszych podczas indywidualnych spotkań z Wolontariuszem_ką! Celem tych spotkań jest budowa pewności siebie i odkrywanie mocnych stron Podopiecznych.
Potencjalne uzależnienie Dziecka od telefonu zauważają nie tylko dorośli. W Akademii temat podnoszą także Dzieci już na początkowym etapie pracy z Wolontariuszem_ką, podczas wypracowywania kontraktu spotkań. Wielokrotnie zdarzało się, że Dziecko już wtedy proponowało zakaz używania telefonu podczas zajęć. Poniżej relacja Wolontariuszy:
„Agata (Podopieczna Akademii) spisała kontrakt. Uwzględniła w nim swoje oczekiwania wobec zajęć oraz wzięła pod uwagę zdanie Wolontariusza. Sama dostrzegła problem telefonu na zajęciach – zapisała w kontrakcie, aby go nie używać, gdy nie służy do zajęć i poznania siebie bliżej. Zapisała w nim zakazy oraz nakazy, które dotyczyły rzeczy pozytywnych np. uśmiechamy się”.
Inna Wolontariuszka dzieli się swoją refleksją dotyczącą współpracy z Leną:
„Uzgodniłyśmy zapisy kontraktu, dotyczące m.in punktualnego przychodzenia na zajęcia, zakaz używania telefonów podczas zajęć, szczerego i otwartego komunikowania się oraz tego, iż nie chcemy się wzajemnie okłamywać, ani nudzić na zajęciach”.
Dzieci z roku na rok coraz więcej czasu spędzają w świecie online
Stwórz kontrakt z Dzieckiem! – metoda Akademii
Chcesz wypracować zasady spędzania wspólnego czasu z Dzieckiem? Ty też możesz stworzyć z nim kontrakt, korzystając z metody Akademii Przyszłości. Co najważniejsze – kontrakt ma być wspólnie wypracowanym, nie narzuconym, zbiorem reguł.
Stworzenie kontraktu z Dzieckiem daje możliwości:
▶ budowania partnerskiej relacji,
▶ wzmacnia w nim poczucie bezpieczeństwa,
▶ doświadczenia przez niego, że jest równie ważne i jego zdanie się liczy,
▶ wpływu na częstotliwość korzystania z telefonu czy komputera.
Więcej o kontrakcie przeczytasz tutaj: Działam w Akademii Przyszłości. O czym warto pamiętać, nawiązując relację z Dzieckiem?
Uzależnienie od telefonu u Dzieci
Dzieci same dostrzegają ten problem wśród swoich rówieśników. Podczas zajęć z Wolontariuszem Szymon, podopieczny Akademii, opowiedział o swojej koleżance, która – wg niego – jest uzależniona od telefonu. „Jest to dla niego przerażające i niezrozumiałe. Chciał dziewczynę odciągnąć od telefonu, ale spotkała go agresja. Bardzo chciałby jej pomóc” – mówi Wolontariusz.
Uzależnienie od telefonu u Dzieci – objawy
- agresja i rozdrażnione oraz gwałtowne reakcje na ograniczenie dostępu do telefonu czy komputera,
- gorsze oceny na lekcjach z braku czasu poświęconego na naukę,
- brak zainteresowania spotkaniami z rówieśnikami i dotychczasowym hobby, aktywnością sportową, a także innymi rozrywkami,
- pogorszenia relacji z rodziną, częste awantury,
- problemy z koncentracją.
Jak leczyć uzależnienie od komputera u dzieci, od telefonu i gier?
“Jeśli obserwujemy utrzymujące się i niepokojące objawy związane z nadmiernym przywiązaniem do korzystania przez Dziecko z telefonu, tabletu czy komputera to zawsze jest to sygnał, by udać się po specjalistyczną pomoc. Warto wtedy zabrać Dziecko na konsultację z psychologiem lub psychoterapeutą uzależnień.
Nie wolno zapomnieć, że nowoczesne technologie nie są „złe” jeśli korzysta się z nich z umiarem, w określnym celu czy w sposób wartościowy. Dostęp do internetu to w obecnych czasach podstawowe źródło wiedzy, informacji, podążania za aktualnymi trendami, narzędzie komunikacji – również dla Dzieci, dla których te informację mogą czasem stanowić o przynależności do grupy rówieśniczej. Wiele gier ma walory edukacyjne: rozwija logiczne myślenie, ćwiczy pamięć wzrokową, spostrzegawczość, kojarzenie faktów, rozwija koordynację wzrokowo – ruchowo – słuchową, motorykę małą. Z gier i programów edukacyjnych Dzieci mogą uczyć się liter, języków obcych a nawet gry na gitarze! Możliwości jest wiele, jednak to rozsądek i umiar jest najważniejszy” – mówi Natalia Chwiałkowska, pedagożka.
Skorzystaj z naszych propozycji spędzenia czasu z Dzieckiem w świecie offline:
3. maja to Dzień bez komputera – poznaj sposoby na aktywności Dzieci w realu.
Ile godzin można spędzać przed komputerem i jak uczyć wartościowego korzystania z niego?
“Zawsze im mniej, tym lepiej. To nadrzędna zasada, którą warto podkreślać w kontekście czasu spędzonego z telefonem, tabletem czy komputerem.
W przypadku Dzieci w wieku szkolnym należy regulować dostęp do aktywności związanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii – tę zasadę warto wprowadzać już od początku używania telefonu czy tabletu przez Dziecko. Przyjmuje się, że jednorazowo Dziecko nie powinno używać ekranu dłużej niż 30 minut a ciągu całego dnia czas ten nie powinien być dłuższy niż 2h.
Rodzic czy Opiekun powinien być aktywnie zaangażowany w użytkowanie przez Dziecko nowoczesnych technologii. Jego rolą jest czuwanie nad odpowiednim dobrem treści czy gier oraz rozmowa o tym, co Dziecko widziało, znalazło w internecie, jak to interpretować. Dzieci w tym wieku bezgranicznie ufają temu co zobaczą, co przeczytają czy usłyszą. Obecność dorosłego jest niezastąpiona, by tłumaczyć i wspierać prawidłowy przekaz oraz dbać o bezpieczeństwo kontaktów zawieranych w internecie. Dla przykładu, na Tik – Toku czy Instragramie sporo treści dotyczy urody dziewcząt. Prezentowane tam wzorce są nierealistyczne, ale Dzieci nie mają o tym pojęcia, co przekłada się na negatywne postrzeganie swojego wizerunku, obniżone poczucie własnej wartości, pewności siebie.
Brak dostępu do komputera czy telefonu nie może być dla Dziecka karą a możliwość jego używania nagrodą, czymś wyjątkowym. Takie „manipulowanie” dostępnością, wyolbrzymia jego znaczenie i czyni go jeszcze bardziej atrakcyjnym i pożądanym dla Dziecka” – radzi Natalia Chwiałkowska, pedagożka.
Uzależnienie Dziecka od telefonu – czy można je przed tym uchronić?
Tak! Nawet w dzisiejszym świecie, ponieważ Dzieci doceniają bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem. Mówi o tym 10-letnia Oliwia: „Kiedyś mama się zdenerwowała i zabrała mi oraz rodzeństwu telefony i laptopy. Na początku byliśmy źli, ale potem wszyscy zaczęli ze sobą rozmawiać i grać w gry planszowe. Chciałabym, żeby tak było i teraz. Brakuje mi takich normalnych relacji”.
Słuchajmy tego, co mają nam do powiedzenia Dzieci i spędzajmy z nimi więcej czasu.
Akademia Przyszłości bez telefonu? Sukcesy!
Oprócz wspomnianego kontraktu, w którym Dzieci inicjują zasady współpracy i dopisują m.in.: zakaz używania telefonu podczas zajęć, problem, jakim jest uzależnienie Dzieci od telefonu w sposób pośredni pojawia się na indywidualnych spotkaniach z Wolontariuszem_ką. Można o tym przeczytać w Indeksach Sukcesów – w papierowej książeczce, w której Wolontariusz_ka po każdych zajęciach z Dzieckiem wpisuje jego sukces. Poniżej wybrane sukcesy związane z umiejętnością odłożenia telefonu na bok.
Natalia Chwiałkowska
Pedagożka i Trenerka Biznesu. Ukończyła studia magisterskie z pedagogiki na Uniwersytecie Wrocławskim, specjalizuje się w pracy z Dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Od lat zaangażowana Wolontariuszka Akademii Przyszłości i Szlachetnej Paczki. W swojej pracy skupia się na wiedzy zdobytej na studiach i licznych kursach z zakresu wspierania rozwoju Dzieci oraz doświadczeniach pracy z Dziećmi w wieku szkolnym.
Ty też możesz wesprzeć Dzieci z Akademii Przyszłości w realizacji ich SUKCESÓW, tych i wielu innych.
Wspieraj Dzieci z Akademii Przyszłości,
by nie czuły się same w budowaniu wiary w siebie.
Ufunduj Indeks dla Dziecka z Akademii Przyszłości
i daj mu szansę na lepszą przyszłość.
To również Cię zainteresuje: