Nie wierzę w siebie
Dziecięca wiara w siebie to fundament zdrowego rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego. Pomaga budować poczucie własnej wartości, relacje z innymi i umiejętność radzenia sobie z wyzwaniami – także w dorosłości.
Co się zatem dzieje, kiedy dzieciom brakuje wiary w siebie? Zapytaliśmy o to m.in. rodziców dzieci w wieku 8-14 lat i ekspertów z obszarów: psychologii, edukacji, nowych technologii.
Tylko 8% rodziców ocenia swoje dziecko jako bardzo pewne siebie. 14% przyznaje, że ich dzieci mają niskie poczucie własnej wartości. Poznaj wyniki Raportu „Co zabija dziecięcą pewność siebie?” i zobacz, co my – dorośli – możemy zrobić, by chronić dziecięcą pewność siebie i wspierać ją każdego dnia.
Możesz wesprzeć dzieci, które w siebie nie wierzą
Poznaj Dzieci z Akademii Przyszłości
i pomóż zmienić
historię jednego z nich
Pewność siebie dziecka
w opinii rodziców
W Akademii Przyszłości od lat przyglądamy się temu, co decyduje o wierze w siebie wśród najmłodszych.
W poprzednim raporcie Akademii zbadaliśmy perspektywę nauczycieli, pokazując, jak z ich punktu widzenia wygląda szkolna codzienność i wyzwania, przed którymi stają uczniowie. Aż 92% zauważyło, że uczniowie nie radzą sobie z codziennymi trudnościami, a tych wciąż przybywa.
W tegorocznym raporcie postanowiliśmy spojrzeć jeszcze szerzej, dodając perspektywę rodziców. Zrealizowaliśmy badanie, w którym zapytaliśmy ich o opinie, doświadczenia oraz wrażenia związane z wychowaniem dzieci w wieku 8–14 lat – czyli w wieku tożsamym z podopiecznymi Akademii. W ankiecie wzięło udział 505 rodziców.
Wiara w siebie dzieci
oczami rodziców uczniów w wieku 8-14 lat
92%
rodziców twierdzi,
że pewność siebie
jest ważna u Dzieci
73%
brak pewności siebie u dziecka to poważny problem
87%
przemoc słowna i hejt ze strony rówieśników mają negatywny wpływ na pewność siebie dzieci
85%
brak uwagi ze strony rodziców lub brak relacji z rodzicami mają negatywny wpływ na pewność siebie dzieci
94%
dobre relacje z rówieśnikami pomagają w budowaniu pewności siebie
93%
codzienne rozmowy i uwaga ze strony rodziców wspierają budowanie pewności siebie
66%
media społecznościowe i treści w Internecie wpływają negatywnie na poczucie pewności i samoocenę dzieci
Historie Dzieci,
które nie wierzą w siebie,
podopiecznych Akademii Przyszłości
„Brzydka, gruba, nielubiana”
– takimi słowami opisuje się Gosia. W swoim 13-letnim życiu usłyszała tak wiele złych słów od rówieśników, że sama w nie uwierzyła. 7-letni Bartek jest drobny i niższy od kolegów, przez co czuje się gorszy. Problemy sprawiają, że kurczy się jego samoocena, często mówi o sobie: „jestem troszeczkę głupi, chyba najgłupszy w klasie”. Takich dzieci są tysiące.
Niewidzialność
10-letni Bruno marzy o tym, by zostać Youtuberem. Określa siebie jako sprytny, mądry i pracowity, ale w szkole czuje się niewidzialny. Koledzy często naśmiewają się z jego ubrań. Największym marzeniem chłopca jest posiadanie supermocy niewidzialności, aby uciec od rówieśników, kiedy tylko chce. Ten ciągły stres i trudności w relacjach sprawiają, że ma problemy z koncentracją na nauce i traci motywację.
Presja doskonałości
9-letnia Nikola, podopieczna Akademii Przyszłości, to dziewczynka, która żyje pod ciągłą presją. Jest bardzo ambitna i sumienna, ale brak wiary w siebie sprawia, że boi się mówić cokolwiek na forum klasy. Jej perfekcjonizm, napędzany wysokimi wymaganiami ze strony mamy, odbiera jej radość z dzieciństwa i okazje do nawiązywania przyjaźni. Zamiast cieszyć się zabawą, Nikola koncentruje się na tym, aby wszystko robić idealnie, co prowadzi do lęku i poczucia osamotnienia
Już nie gorsza
13-letnia Ania, odkąd pamięta, czuła się gorsza od innych. Nie potrafiła bez stresu rozmawiać z koleżankami. Dzięki zajęciom z wolontariuszką zaczęła zauważać swoje mocne strony i w efekcie nawiązała lepszy kontakt z rówieśnikami. „Nie boję się już tak bardzo opinii innych, to mi najbardziej pomogło”.
Mam przyjaciółkę
„Klaudia na początku naszych spotkań nie potrafiła wskazać nawet jednej swojej mocnej strony, dużo o tym rozmawiałyśmy. To wielki sukces, że pod koniec edycji zaczęła kolegować się z rówieśniczką z zajęć robotyki, na które zaczęła chodzić. Nazywa ją już swoją przyjaciółką” – wspomina wolontariuszka Zosia.
Już bez lęku
12-letnia Dagmara zapisała w swoim Indeksie Sukcesów: „Dzięki Akademii jestem bardziej otwarta na nowe znajomości z rówieśnikami”. Wcześniej bała się nawiązywać jakikolwiek kontakt, z lęku przed odrzuceniem.
Wspieraj Dzieci, które w siebie nie wierzą.
Pobierz Raport i zobacz, jak wzmacniać pewność siebie Dzieci.
Pomóż zmienić historie Dzieci z Akademii Przyszłości
Co wpływa negatywnie
na pewność siebie?
Wyniki Raportu pokazują, że najczęściej wskazywane czynniki mające negatywny wpływ na dziecięcą wiarę w siebie to m.in. przemoc słowna i hejt od rówieśników, ciągła krytyka i brak pochwał, odrzucenie przez rówieśników, brak uwagi lub relacji z rodzicami oraz porównywanie się z innymi zarówno w szkole jak i w social mediach. Znaczącą rolę odgrywa także brak akceptacji wyglądu, presja na wyniki w szkole oraz korzystanie z Internetu i wynikające z tego przebodźcowanie.
wpływ na poczucie pewności siebie u dzieci
w wieku 8-14 lat?
Jakie czynniki wpływają pozytywnie na wiarę w siebie dzieci?
Według badanych rodziców czynnikami ochronnymi w kształtowaniu dziecięcej pewności siebie okazują się bliskie relacje z rodzicami i rówieśnikami, wspierający nauczyciele, a także możliwość budowania poczucia sprawczości, rozwijania pasji, popełniania błędów.
wpływ na w budowaniu pewności siebie i wiary w swoje
możliwości u dzieci w wieku 8-14 lat?
Co zabija dziecięcą wiarę w siebie? Jak dorośli mogą pomóc Dzieciom wzmacniać pewność siebie?
Czytaj pełną treść Raportu i wspieraj Dzieci z Akademią Przyszłości
Abc, czyli trzy obszary trudności, które wpływają na pewność siebie
Dziecięca wiara w siebie nie znika nagle – jest stopniowo osłabiana przez codzienne doświadczenia, relacje, komunikaty i środowisko, w którym dziecko dorasta. Przyczyn można szukać w trzech obszarach:
Obszar relacji
kiedy dzieciom brakuje akceptacji, a trudności potęgują: przemoc rówieśnicza, odrzucenie społeczne i niedostatek pozytywnych wzorców dorosłych, które prowadzą do wycofania, lęku i poczucia bycia niewidzialnymi;
Obszar poczucia kompetencji
wynikającego z nadmiernej kontroli, presji na wyniki, braku przestrzeni na błędy i samodzielność, które odbierają dzieciom wiarę w siebie oraz sprawczość;
Obszar technologii
kiedy cyfrowy świat, choć pełen możliwości, izoluje, wzmacnia porównania i uzależnia od zewnętrznej oceny, co prowadzi do samotności i zaburzeń emocjonalnych
Więcej w pełnej treści Raportu
Opinie ekspertów
Dzieci, którym pomaga Akademia Przyszłości
57%
nie ma wiary we własne możliwości
57%
ma trudność w koncentracji uwagi na lekcji
37%
ma trudne relacje z rówieśnikami
35%
jest nieśmiała
33%
ma niską motywację do nauki
32%
jest wycofane z kontaktów z rówieśnikami
Pobierz raport akademii przyszłości
Co zabija dziecięcą wiarę w siebie?
Celem raportu jest zidentyfikowanie kluczowych czynników, które wpływają negatywnie na poczucie własnej wartości, wiarę w siebie i pewność siebie dzieci oraz wskazanie obszarów, w których możliwe jest odpowiednie wsparcie dorosłych.