Nie wierzę w siebie

Dziecięca wiara w siebie to fundament zdrowego rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego. Pomaga budować poczucie własnej wartości, relacje z innymi i umiejętność radzenia sobie z wyzwaniami – także w dorosłości.

Co się zatem dzieje, kiedy dzieciom brakuje wiary w siebie? Zapytaliśmy o to m.in. rodziców dzieci w wieku 8-14 lat i ekspertów z obszarów: psychologii, edukacji, nowych technologii.

Tylko 8% rodziców ocenia swoje dziecko jako bardzo pewne siebie. 14% przyznaje, że ich dzieci mają niskie poczucie własnej wartości. Poznaj wyniki Raportu „Co zabija dziecięcą pewność siebie?” i zobacz, co my – dorośli – możemy zrobić, by chronić dziecięcą pewność siebie i wspierać ją każdego dnia.

Możesz wesprzeć dzieci, które w siebie nie wierzą

Poznaj Dzieci z Akademii Przyszłości
i pomóż zmienić historię jednego z nich

Pewność siebie dziecka
w opinii rodziców

W Akademii Przyszłości od lat przyglądamy się temu, co decyduje o wierze w siebie wśród najmłodszych.
poprzednim raporcie Akademii zbadaliśmy perspektywę nauczycieli, pokazując, jak z ich punktu widzenia wygląda szkolna codzienność i wyzwania, przed którymi stają uczniowie. Aż 92% zauważyło, że uczniowie nie radzą sobie z codziennymi trudnościami, a tych wciąż przybywa.

W tegorocznym raporcie postanowiliśmy spojrzeć jeszcze szerzej, dodając perspektywę rodziców. Zrealizowaliśmy badanie, w którym zapytaliśmy ich o opinie, doświadczenia oraz wrażenia związane z wychowaniem dzieci w wieku 8–14 lat – czyli w wieku tożsamym z podopiecznymi Akademii. W ankiecie wzięło udział 505 rodziców.

Wiara w siebie dzieci
oczami rodziców uczniów w wieku 8-14 lat

92%

rodziców twierdzi,
że pewność siebie
jest ważna u Dzieci

73%

brak pewności siebie u dziecka to poważny problem

87%

przemoc słowna i hejt ze strony rówieśników mają negatywny wpływ na pewność siebie dzieci

85%

brak uwagi ze strony rodziców lub brak relacji z rodzicami mają negatywny wpływ na pewność siebie dzieci

94%

dobre relacje z rówieśnikami pomagają w budowaniu pewności siebie

93%

codzienne rozmowy i uwaga ze strony rodziców wspierają budowanie pewności siebie

66%

media społecznościowe i treści w Internecie wpływają negatywnie na poczucie pewności i samoocenę dzieci

Historie Dzieci,
które nie wierzą w siebie,
podopiecznych Akademii Przyszłości

„Brzydka, gruba, nielubiana”

– takimi słowami opisuje się Gosia. W swoim 13-letnim życiu usłyszała tak wiele złych słów od rówieśników, że sama w nie uwierzyła. 7-letni Bartek jest drobny i niższy od kolegów, przez co czuje się gorszy. Problemy sprawiają, że kurczy się jego samoocena, często mówi o sobie: „jestem troszeczkę głupi, chyba najgłupszy w klasie”. Takich dzieci są tysiące.

10-letni Bruno marzy o tym, by zostać Youtuberem. Określa siebie jako sprytny, mądry i pracowity, ale w szkole czuje się niewidzialny. Koledzy często naśmiewają się z jego ubrań. Największym marzeniem chłopca jest posiadanie supermocy niewidzialności, aby uciec od rówieśników, kiedy tylko chce. Ten ciągły stres i trudności w relacjach sprawiają, że ma problemy z koncentracją na nauce i traci motywację.

9-letnia Nikola, podopieczna Akademii Przyszłości, to dziewczynka, która żyje pod ciągłą presją. Jest bardzo ambitna i sumienna, ale brak wiary w siebie sprawia, że boi się mówić cokolwiek na forum klasy. Jej perfekcjonizm, napędzany wysokimi wymaganiami ze strony mamy, odbiera jej radość z dzieciństwa i okazje do nawiązywania przyjaźni. Zamiast cieszyć się zabawą, Nikola koncentruje się na tym, aby wszystko robić idealnie, co prowadzi do lęku i poczucia osamotnienia

13-letnia Ania, odkąd pamięta, czuła się gorsza od innych. Nie potrafiła bez stresu rozmawiać z koleżankami. Dzięki zajęciom z wolontariuszką zaczęła zauważać swoje mocne strony i w efekcie nawiązała lepszy kontakt z rówieśnikami. „Nie boję się już tak bardzo opinii innych, to mi najbardziej pomogło”.

„Klaudia na początku naszych spotkań nie potrafiła wskazać nawet jednej swojej mocnej strony, dużo o tym rozmawiałyśmy. To wielki sukces, że pod koniec edycji zaczęła kolegować się z rówieśniczką z zajęć robotyki, na które zaczęła chodzić. Nazywa ją już swoją przyjaciółką” – wspomina wolontariuszka Zosia.

12-letnia Dagmara zapisała w swoim Indeksie Sukcesów: „Dzięki Akademii jestem bardziej otwarta na nowe znajomości z rówieśnikami”. Wcześniej bała się nawiązywać jakikolwiek kontakt, z lęku przed odrzuceniem.

Wspieraj Dzieci, które w siebie nie wierzą.

Pobierz Raport i zobacz, jak wzmacniać pewność siebie Dzieci.
Pomóż zmienić historie Dzieci z Akademii Przyszłości

Co wpływa negatywnie
na pewność siebie?

Wyniki Raportu pokazują, że najczęściej wskazywane czynniki mające negatywny wpływ na dziecięcą wiarę w siebie to m.in. przemoc słowna i hejt od rówieśników, ciągła krytyka i brak pochwał, odrzucenie przez rówieśników, brak uwagi lub relacji z rodzicami oraz porównywanie się z innymi zarówno w szkole jak i w social mediach. Znaczącą rolę odgrywa także brak akceptacji wyglądu, presja na wyniki w szkole oraz korzystanie z Internetu i wynikające z tego przebodźcowanie.

Czy poniższe kwestie mają według Ciebie
wpływ na poczucie pewności siebie u dzieci
w wieku 8-14 lat?
raczej tak / zdecydowanie tak (%)
Przemoc słowna lub hejt ze strony rówieśników
87%
Ciągła krytyka i brak pochwał
87%
Porównywanie się z innymi dziećmi w szkole
86%
Odrzucenie przez rówieśników
85%
Brak uwagi ze strony rodziców lub brak relacji z rodzicami
85%
Brak akceptacji swojego ciała, wyglądu
84%
Niemili lub nieprzyjaźnie nastawieni nauczyciele
83%
Korzystanie z telefonów, Internetu, nadmiar informacji, przebodźcowanie
82%
Wymagający i krytyczni rodzice
81%
Niskie poczucie sprawczości
81%
Nadmierna presja na wyniki i oceny w szkole
81%
Porównywanie się z innymi dziećmi w mediach społecznościowych
80%

Jakie czynniki wpływają pozytywnie na wiarę w siebie dzieci?

Według badanych rodziców czynnikami ochronnymi w kształtowaniu dziecięcej pewności siebie okazują się bliskie relacje z rodzicami i rówieśnikami, wspierający nauczyciele, a także możliwość budowania poczucia sprawczości, rozwijania pasji, popełniania błędów.

Czy poniższe działania pomagają według Ciebie
wpływ na w budowaniu pewności siebie i wiary w swoje
możliwości u dzieci w wieku 8-14 lat?
raczej tak / zdecydowanie tak (%)
Dobre relacje z rówieśnikami
94%
Codzienne rozmowy i uwaga ze strony rodziców
93%
Mądrzy i wspierający nauczyciele
93%
Budowanie poczucia sprawczości
92%
Możliwość popełniania błędów bez krytyki
91%
Udział w zajęciach rozwijających pasje i zainteresowania
91%

Co zabija dziecięcą wiarę w siebie? Jak dorośli mogą pomóc Dzieciom wzmacniać pewność siebie?

Czytaj pełną treść Raportu i wspieraj Dzieci z Akademią Przyszłości

Abc, czyli trzy obszary trudności, które wpływają na pewność siebie

Dziecięca wiara w siebie nie znika nagle – jest stopniowo osłabiana przez codzienne doświadczenia, relacje, komunikaty i środowisko, w którym dziecko dorasta. Przyczyn można szukać w trzech obszarach:

Obszar relacji

kiedy dzieciom brakuje akceptacji, a trudności potęgują: przemoc rówieśnicza, odrzucenie społeczne i niedostatek pozytywnych wzorców dorosłych, które prowadzą do wycofania, lęku i poczucia bycia niewidzialnymi;

Obszar poczucia kompetencji

wynikającego z nadmiernej kontroli, presji na wyniki, braku przestrzeni na błędy i samodzielność, które odbierają dzieciom wiarę w siebie oraz sprawczość;

Obszar technologii

kiedy cyfrowy świat, choć pełen możliwości, izoluje, wzmacnia porównania i uzależnia od zewnętrznej oceny, co prowadzi do samotności i zaburzeń emocjonalnych

Więcej w pełnej treści Raportu

Opinie ekspertów

RELACJE

„Bliskie i satysfakcjonujące relacje są kluczowe, bo to w nich i dzięki nim dziecko uczy się, że jest wartościowe takie, jakie jest, a jego wartość jest nienegocjowalna i nietransakcyjna. Hejt, odrzucenie oraz brak wsparcia rodzicielskiego i rówieśniczego są chronicznym stresem i znacząco osłabiają wiarę w siebie. Często przypominam, że gdy jesteśmy wykluczani, ośmieszani, izolowani od innych, cierpimy tak samo mocno, jak byśmy doznawali przemocy fizycznej. (…)

Dlatego tak istotne są praktyki wspierające autorefleksję, rytuały samoopieki i mądrą obecność dorosłych, nie tylko w domu czy w szkole, ale także w polityce edukacyjnej i programach społecznych. Tworzenie środowiska sprzyjającego relacjom pełnym bezpieczeństwa i akceptacji to inwestycja w odporność emocjonalną dzieci. W końcu, jak często powtarzam za Antoinem de Saint-Exupérym, najważniejsze jest niewidoczne dla oczu. Niewidoczne, ale z jakże przepotężną mocą!”

Przemek Staroń

psycholog, wykładowca, edukator, autor bestsellerowej serii Szkoła bohaterek i bohaterów. Nauczyciel Roku 2018, Członek Kolegium Ekspertów Instytutu Strategie 2050, finalista Global Teacher Prize 2020, Digital Shaper 2020, nagrodzony LGBT+ Diamond 2019 Polish Business Award

Przemek Staroń
POCZUCIE KOMPETENCJI

„Poczucie kompetencji i sprawczości jest dla dziecka tym, czym korzenie dla drzewa, czyli cudownym źródłem stabilności, energii i możliwości przepięknego wzrostu. To właśnie w codziennych doświadczeniach, gdy dziecko dostaje szansę i okazję, by coś zrobić samo, gdy słyszy, że jego głos ma znaczenie, że się liczy, jest ważne, kształtuje się w nim przekonanie: ‘mogę, potrafię, mam wpływ’.

Z psychologicznej perspektywy sprawczość jest fundamentem zdrowej samooceny i odporności psychicznej, która jest zdolnością i kompetencją tak ważną w tym ultra szybko zmieniającym się świecie. Daje poczucie, że nawet w obliczu ogromnych trudności i przeciwności losu można szukać rozwiązań zamiast tkwić w problemie. Popełniać błędy zamiast pielęgnować w sobie poczucie, że porażki są czymś złym.

Badania nad wypaleniem pokazują, że dorośli, którzy w dzieciństwie nie mieli przestrzeni na budowanie poczucia swojej sprawczości, częściej zmagają się z perfekcjonizmem, ogromnym samokrytycyzmem i brakiem wiary, że ich działania mogą coś zmienić.”

Marta Młyńska

edukatorka, trenerka, coachka, psycholożka in spe, autorka książki Wypalona. Jak poradzić sobie z wypaleniem zawodowym i całkiem nie zgasnąć

Marta Młyńska
POCZUCIE SPRAWCZOŚCI

„Od 20 lat pracuję z młodzieżą i widzę, jak często brak poczucia własnej wartości wynika z tego, że dzieci nie mają okazji doświadczać sprawczości. Raport pokazuje, że aż 81% rodziców dostrzega niskie poczucie wpływu jako czynnik obniżający wiarę w siebie, a ponad połowa młodych – według badania Młode Głowy – podejmując zadanie, spodziewa się porażki. To sygnał, że dzieciom brakuje nie tylko wsparcia emocjonalnego, ale też przestrzeni. Ponad połowa uczniów spodziewa się porażki już na starcie. To alarmujące. Poczucie sprawczości rodzi się wtedy, gdy dzieci mogą próbować, eksperymentować, upadać i podnosić się – bez poczucia wstydu i lęku przed oceną. Rolą dorosłych jest nagradzać wysiłek i postęp, nie tylko wynik.

Wiara w siebie rośnie, gdy dziecko wie, że ma prawo próbować, mylić się i znów zaczynać – a dorośli po prostu wciąż w nie wierzą i akceptują jego wybory – zwłaszcza mimo swoich poglądów i preferencji”.

Dariusz Martynowicz

czynny polonista, Nauczyciel Roku 2021 i Człowiek Roku 2020 „Gazety Krakowskiej”. Honorowy Laureat Listy 100, wyróżniony nagrodą specjalną w konkursie im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”.

Dariusz Martynowicz
TECHNOLOGIA

„Cyfrowy świat nie jest ani dobry, ani zły sam w sobie – decyduje sposób korzystania. Problem zaczyna się wtedy, gdy ekran staje się dla dziecka ucieczką od emocji, trudnych relacji czy nudy. Dzieci zamiast uczyć się radzenia sobie z frustracją, sięgają po tablet czy telefon, a z czasem potrzebują coraz silniejszych bodźców, by poczuć chwilowe ukojenie. Skutki widzimy w szkole – rozproszenie uwagi, obniżona empatia, a także w domu – konflikty z rodzicami o czas przy urządzeniach.(…)

Najważniejsze jednak towarzyszyć dziecku – rozmawiać, pytać, interesować się. To nie zakazy chronią dzieci, ale relacja, która uczy świadomego wyboru”

Marek Grzywna

prezes fundacji STEAMlab, Global AI Shaper, w TOP 50 Global Teacher Prize. Ekspert AI i edukacji, doradza firmom i instytucjom w transformacji cyfrowej. Współpracował m.in. z Google, Intel, Dell i Digital University.

Marek Grzywna
TECHNOLOGIA

„Podczas spotkań z rodzicami i nauczycielami często słyszę pytanie: Co jeszcze możemy zrobić? Możemy bardzo wiele, jeśli zaczniemy od prostych, ale konsekwentnych działań. Badania jasno pokazują, że dzieci potrzebują obecności, dialogu i przestrzeni, w której ich emocje traktowane są poważnie – nawet jeśli dotyczą świata gier czy mediów społecznościowych. Właśnie wtedy zyskują poczucie bycia rozumianymi i mogą budować zaufanie do dorosłych. (…)

Kluczowa jest równowaga między światem online a offline. Rodzinne rytuały, aktywności w grupie, zajęcia sportowe czy choćby czas spędzany razem bez telefonów uczą dzieci czerpać satysfakcję z realnych więzi i budują odporność na cyfrowe uzależnienia. Musimy też pamiętać, że przykład idzie z góry. Jeśli my – dorośli – stale zerkamy w ekrany, trudno oczekiwać, że młodzi zrobią inaczej”.

Jowita Michalska

założycielka Digital University, ekspertka edukacji i nowych technologii. Autorka podcastu Digitalks i książki Szkoła w czasach AI. Inicjatorka Masters & Robots, ambasadorka Cyfrowej UE, laureatka Digital Shaper i Bizneswoman Roku.

Jowita Michalska

Dzieci, którym pomaga Akademia Przyszłości

57%

nie ma wiary we własne możliwości

57%

ma trudność w koncentracji uwagi na lekcji

37%

ma trudne relacje z rówieśnikami

35%

jest nieśmiała

33%

ma niską motywację do nauki

32%

jest wycofane z kontaktów z rówieśnikami

“Po co ci wiara w siebie”
według dzieci z akademii przyszłości

Bez wiary w siebie trudno się uczyć

Basia, 8 lat

Dzięki niej chcę chodzić na różne zajęcia

Patryk, 9 lat

Pewność siebie jest potrzebna do szczęścia

Asia, 9 lat

Żebym wiedział, że mogę zrobić wszystko

Sebastian 10 lat

Żeby najpierw osiągać małe sukcesy, później większe

Kamil, 8 lat

Jak się nie będzie wierzyć w siebie, to się nie podejmuje nowych rzeczy, bo będzie się tak jakby bać

Szczepan, 11 lat

Żeby osiągać rzeczy, które wydają się niemożliwe

Kuba, 13 lat

Pewność siebie jest mi potrzebna, żebym był bardziej odważny

Witek, 8 lat

Chyba po to, żeby mi było w życiu łatwiej, też rozmawiać z koleżankami

Jola, 12 lat

Pobierz raport akademii przyszłości

Co zabija dziecięcą wiarę w siebie?

Celem raportu jest zidentyfikowanie kluczowych czynników, które wpływają negatywnie na poczucie własnej wartości, wiarę w siebie i pewność siebie dzieci oraz wskazanie obszarów, w których możliwe jest odpowiednie wsparcie dorosłych.

Wspieram Dzieci