Wolontariat, który zmienia dwie osoby naraz – o sile Akademii Przyszłości
Empatia, cierpliwość i zaangażowanie – to właśnie te cechy, a nie dyplomy czy tytuły, są według naszej rozmówczyni kluczem do pracy z Dzieckiem. Pani Małgorzata – pedagożka szkolna i specjalna, a także Koordynatorka Szkolna Akademii Przyszłości – podkreśla, że to autentyczność, serce i gotowość do budowania relacji czynią Wolontariuszy i Wolontariuszki naprawdę wyjątkowymi. W tej rozmowie dzieli się nie tylko swoim doświadczeniem, ale też poruszającymi historiami Dzieci, które dzięki obecności Wolontariuszy Akademii Przyszłości odzyskały spokój, pewność siebie i radość z nauki.
Magdalena Bogusz, Akademia Przyszłości: Z pierwszej części naszej rozmowy dowiedzieliśmy się, że rozmawia Pani z Wolontariuszami (pierwszą część rozmowy znajdziesz tutaj: LINK). Co wg Pani jest najważniejsze w byciu Wolontariuszem Akademii albo w jego cechach charakteru? Kto najlepiej spełnia się w tej roli? Ludzie z zewnątrz myślą, że Wolontariusz_ka, który_a pracuje z Dzieckiem powinien, powinna mieć wykształcenie np. psychologiczne/pedagogiczne, żeby być dobrym w swojej roli. Jakie jest Pani zdanie na ten temat?
Pani Małgorzata, Koordynatorka Szkolna: Myślę, że najważniejsze są przede wszystkim cechy charakteru. Empatia, cierpliwość, zaangażowanie, umiejętność słuchania, nawiązywania relacji i chęć nauki – to według mnie klucz do pracy z Dzieckiem. Oczywiście, ktoś może mieć wykształcenie psychologiczne czy pedagogiczne i to na pewno pomaga, ale nie jest to warunek konieczny. Czasami osoby bez formalnych kwalifikacji, ale z dużym sercem, są świetnymi Wolontariuszami i Wolontariuszkami. Dzieci bardzo szybko wyczuwają, czy ktoś jest autentyczny – czy rozmawia z nimi z potrzeby serca, czy tylko „bo musi”. Dlatego tak ważna jest szczerość i gotowość do bycia obok Dziecka, niekoniecznie z tytułem, ale z prawdziwą troską.
Wolontariusze opowiadają mi też jakie mają wykształcenie, ale to nie ono decyduje o powodzeniu tej współpracy. Niektórzy wspominali, że sami doświadczyli w dzieciństwie trudności – byli odrzuceni, wyśmiewani, bardzo nieśmiali czy czuli się wykluczeni – często właśnie takie osoby szybciej łapią kontakt z moimi uczniami. Rozumieją ich emocje, potrafią spojrzeć z podobnej perspektywy. I to naprawdę przynosi niesamowite efekty. Widzę wtedy sukces po obu stronach – zarówno Wolontariusza, jak i mojego młodego człowieka – bez względu na to, czy to uczeń z klas 1–3, czy starszy.
Historie Dzieci
Czy pamięta Pani jakąś historię Podopiecznego albo Podopiecznej, w której widać zmiany dzięki spotkaniom z Wolontariuszem lub Wolontariuszką? /Mogłaby Pani opowiedzieć jakąś konkretną historię?
Weronika, Wolontariuszka Akademii, pracowała z Ewą przez dwa lata. Dziewczynka pochodzi z dobrze funkcjonującej rodziny, ale przyszła do szkoły z ogromnymi trudnościami emocjonalnymi. Nie przestrzegała zasad, buntowała się wobec poleceń nauczycieli, reagowała krzykiem, płaczem, chowała się pod stół, czasem uciekała z klasy. Mimo to mama dziewczynki była otwarta na współpracę i szybko zgodziła się na udział córki w Akademii.
Przyznam, że miałam wątpliwości czy Wolontariuszka sobie poradzi. A jednak! Przez dwa lata pracowała z Ewą spokojnie, cierpliwie, budując z nią relację. I to przyniosło niesamowite efekty – dziś Ewa to zupełnie inne Dziecko. Wyciszona, aktywna, świetnie się uczy, zgłasza się na lekcjach, przestrzega zasad. Siedzi sama w pierwszej ławce i słucha. Ten postęp to efekt współpracy Dziecka, Rodziców i właśnie Wolontariuszki.
A wie Pani, jakie metody stosowała Wolontariuszka pracując z Ewą?
Przyznam, że ta Wolontariuszka nie konsultowała się ze mną, ale wiem, że Ewa była z nią bardzo związana. Często mówiła o niej z uśmiechem i bez dystansu – nie „pani”, tylko po imieniu. Myślę, że były po prostu blisko. Wolontariuszka była młodą, ale już pracującą osobą – nie studentką.
Kończymy właśnie kampanię zachęcającą do dołączenia do wolontariatu Akademii Przyszłości.
Zastanawiam się, jakie argumenty – z Pani perspektywy – mogłyby dziś najlepiej przemówić do osób, które jeszcze się wahają. Co, Pani zdaniem, warto im powiedzieć, by poczuli, że to właśnie dobry moment, by zapisać się do Akademii jako Wolontariuszka lub Wolontariusz?
Na pewno wolontariat daje realny wpływ na życie innych. Możesz pomóc Dzieciom i młodzieży rozwijać ich umiejętności, dodawać im pewności siebie – tak, aby mogli spełniać swoje marzenia. To daje ogromną satysfakcję i poczucie, że jako Wolontariusz naprawdę możesz zmieniać czyjś los.
Udział w Akademii pozwala też rozwijać własne kompetencje interpersonalne, takie jak umiejętności pedagogiczne, o których już wcześniej wspominałam. Uczy cierpliwości – której naprawdę trzeba dużo – i empatii. A to są cechy bardzo cenne, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.
Wolontariat to też szansa na poznanie ciekawych młodych ludzi – czy to dzieci z klas 1–3, czy starszych uczniów z klas 4–6 – i wspólne działanie na rzecz dobra Dziecka.
Akademia Przyszłości oferuje Wolontariuszom szkolenia, warsztaty, wsparcie merytoryczne, które pomagają w działaniach i rozwoju. To także świetna okazja do realizowania pasji – jeśli interesuje cię praca z młodzieżą, edukacja czy rozwój osobisty, tutaj możesz to robić w praktyce.
Pomagając innym, zyskujesz też poczucie, że Twoja praca ma sens – i przyczynia się do budowania, powiedziałabym nawet, lepszego społeczeństwa.
Z Pani perspektywy – jakie korzyści niesie za sobą indywidualna współpraca Dziecka z Wolontariuszem, Wolontariuszką? Co zyskują obie strony tej relacji?
Myślę, że korzyści dla Dziecka płynące z udziału w Akademii są ogromne. Przede wszystkim – Dziecko otrzymuje pełną, niepodzieloną uwagę Wolontariusza. To spotkania jeden na jeden, w których cała energia i skupienie dorosłego koncentrują się właśnie na nim. Dla wielu Dzieci – często spragnionych uwagi, bliskości i zrozumienia – to niezwykle cenne doświadczenie.
Regularne spotkania sprzyjają budowaniu relacji opartej na zaufaniu i emocjonalnym wsparciu. To właśnie dzięki tej więzi Dziecko może poczuć się bezpieczniej, pewniej, zacząć otwierać się na drugiego człowieka. A kiedy czuje się akceptowane – łatwiej mu się uczyć, rozwijać i podejmować wyzwania.
Pozytywne doświadczenia z Wolontariuszem przekładają się też na większą motywację – do nauki, do pokonywania trudności, do działania.
Z kolei dla Wolontariusza to niezwykle rozwijające doświadczenie. To szansa na realny wpływ na życie młodego człowieka. To także nauka empatii, cierpliwości i komunikacji – umiejętności, które kształtują się właśnie w tej wyjątkowej, indywidualnej relacji.
Wolontariusz często spotyka się z zupełnie innym światem niż swój – poznaje codzienność Dziecka, jego emocje, trudności, sposób patrzenia na świat. To pobudza refleksję, zmusza do zadania sobie ważnych pytań, pomaga lepiej zrozumieć samego siebie i własne wartości.
Częściowo już Pani odpowiedziała na to pytanie. Co najbardziej podoba się pani w Akademii?
Myślę, że jednym z największych atutów Akademii Przyszłości jest możliwość nawiązywania wartościowych relacji i współpracy z innymi. To przestrzeń, w której można uczyć się w przyjaznej, wspierającej atmosferze, a jednocześnie dzielić się doświadczeniami z osobami o podobnych wartościach i zaangażowaniu.
Akademia daje szansę na rozwijanie różnorodnych umiejętności, poznawanie nowych ludzi oraz wykorzystywanie zdobytej wiedzy w praktyce. To sprawia, że uczestnictwo w programie jest nie tylko rozwijające, ale również niezwykle inspirujące.
Co najbardziej Pani ceni w działaniach Akademii Przyszłości – z perspektywy osoby, która na co dzień widzi efekty tej pracy?
Osobiście uwielbiam Akademię. Cieszę się, że natrafiłam na ten program, że znalazłam go w internecie i zdecydowałam się na współpracę. Widzę realne efekty – zmiany, które zachodzą w Dzieciach dzięki obecności Wolontariuszy.
Wiem, że wiele można się nauczyć w trakcie działania, ale kluczowe jest jedno: by Wolontariusz, Wolontariuszka był osobą otwartą, gotową na rozwój, empatyczną i potrafiącą budować prawdziwą, opartą na szacunku relację z Dzieckiem. Bo to właśnie ta relacja często staje się początkiem wielkiej zmiany.
Dziękuję za rozmowę.
Masz czas? Zostań Wolontariuszem Akademii Przyszłości w edycji 2025/26. Każde z Dzieci, które wspiera Akademia, potrzebuje obecności Wolontariusza lub Wolontariuszki – dorosłej osoby, która w czasie indywidualnych spotkań będzie umacniać ich poczucie wartości. Jedno z tych Dzieci potrzebuje Ciebie – osoby, która podaruje mu godzinę tygodniowo.
To również Cię zainteresuje: