Stres w szkole – jak wpływa na Dzieci i jak im pomóc?
Szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale także przestrzeń pełna wyzwań, które mogą generować stres u Dzieci. Presja ocen, natłok obowiązków, relacje z rówieśnikami – to wszystko wpływa na ich samopoczucie i rozwój. Stres, jeśli nie zostanie odpowiednio zaopiekowany, może prowadzić m.in. do zaburzeń lękowych. Jak wygląda stres u Dzieci w wieku szkolnym? Jakie mogą być jego konsekwencje i co mogą zrobić dorośli, aby pomóc Dzieciom lepiej sobie z nim radzić? Na te pytania odpowiada Katarzyna Zajączkowska, brainolog – ekspertka zarządzania dobrostanem. Z tego tekstu dowiesz się także, jak pracują Wolontariusze i Wolontariuszki Akademii Przyszłości ze swoimi Podopiecznymi, którzy zmagają się m.in. ze stresem.
Spis treści
Czym jest stres?
Stres jest naturalną reakcją organizmu na różnorodne bodźce, które mogą stanowić wyzwanie lub zagrożenie. W umiarkowanych ilościach mobilizuje do działania i pomaga radzić sobie z codziennymi sytuacjami. Jednak długotrwały stres może prowadzić do negatywnych konsekwencji zdrowotnych, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym, szczególnie u Dzieci i Młodzieży.
Stres szkolny – przyczyny
Szkoła to dla Dzieci i Młodzieży nie tylko miejsce nauki, ale także przestrzeń, w której budują relacje i doskonalą kompetencje społeczne. Jednocześnie szkoła to miejsce, gdzie według badań, Dzieci często doświadczają ogromnego stresu. Wśród najczęstszych przyczyn stresu szkolnego można wymienić:
- nadmierną presję wynikającą z ocen i oczekiwań Nauczycieli oraz Rodziców,
- strach przed sprawdzaniem wiedzy – sprawdziany, kartkówki, odpowiedzi przy tablicy,
- zbyt dużą ilość materiału do nauki,
- niewłaściwą organizację zajęć – brak czasu na regenerację i odpoczynek,
- problemy w relacjach z rówieśnikami – brak akceptacji, konflikty, przemoc psychiczna i fizyczna,
- przeciążenie dodatkowymi zajęciami pozalekcyjnymi.
Każde Dziecko inaczej odbiera te sytuacje – dla jednych są one mobilizujące, dla innych paraliżujące. Wpływa na to wiele czynników, takich jak temperament, samoocena czy wsparcie społeczne.
Wspieraj Dzieci,
które w siebie nie wierzą.
Pomagaj z Akademią Przyszłości.
Sposoby na stres w szkole zna Akademia Przyszłości
Jednym z miejsc, które pomaga Dzieciom m.in. radzić sobie ze stresem jest Akademia Przyszłości. Jest to ogólnopolski program społeczny, który działa w szkołach podstawowych i świetlicach środowiskowych. Akademia wspiera Dzieci, które nie wierzą w siebie, mają niską samoocenę, jeszcze nie odkryły swojego potencjału. Dzięki Darczyńcy, który funduje konkretnemu Dziecku Indeks Sukcesów, w życiu Podopiecznego albo Podopiecznej pojawia się Wolontariusz lub Wolontariuszka, który podczas indywidualnych zajęć poświęca Dziecku czas i uwagę. Poznaje przyczyny trudności Dziecka i towarzyszy w radzeniu sobie z nimi. Dzięki regularnym spotkaniom z Wolontariuszem lub Wolontariuszką Dziecko zaczyna dostrzegać swój potencjał, wierzyć w swoje umiejętności i częściej się uśmiechać.
Długotrwały stres u Dzieci – objawy
Nadmierny stres w szkole może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych. Dzieci mogą doświadczać:
- spadku koncentracji i trudności w nauce;
- zniechęcenia, apatii, a nawet depresji;
- objawów somatycznych, takich jak bóle brzucha, bóle głowy, bezsenność;
- lęku przed szkołą, który może skutkować unikaniem lekcji lub izolacją społeczną.
8-letnia Kamila, Podopieczna Akademii Przyszłości, często płakała w szkole i skarżyła się na różne bóle. Wtedy po dziewczynkę przychodził rodzic, żeby wcześniej odebrać ją ze szkoły. Ból mijał, jak tylko wyszli z placówki. Dziewczynka nie radziła sobie ze stresującymi dla niej sytuacjami w szkole. Takimi jak pójście do biblioteki i oddanie książki czy wyjście ze świetlicy na boisko. Tak naprawdę dziewczynka bała się, że nie będzie wiedziała, jak się zachować, co powiedzieć w danej sytuacji.
Kamila spotyka się ze swoją Wolontariuszką raz w tygodniu, a każde spotkanie to krok w stronę większej pewności siebie i wewnętrznego spokoju. Wspólnie pracują nad budowaniem zaufania dziewczynki do samej siebie, a jednym z narzędzi, które w tym pomagają, jest metoda dramy. Poprzez odgrywanie scenek inspirowanych codziennymi sytuacjami, które wywołują stres, Kamila ma okazję przećwiczyć różne sposoby reagowania i oswoić emocje. Dzięki temu stopniowo nabiera odwagi, by mierzyć się z wyzwaniami i wierzyć we własne możliwości.
Badania HBSC wskazują, że niemal 40% polskich nastolatków w wieku 11-15 lat odczuwa silny stres związany ze szkołą. W dodatku co czwarty nastolatek w Europie i Ameryce Północnej doświadcza objawów napięcia, rozdrażnienia i problemów ze snem przynajmniej raz w tygodniu. Taki stan, jeśli nie zostanie odpowiednio zaopiekowany, może prowadzić m.in. do zaburzeń lękowych.
Stres w szkole i zaburzenia lękowe
Zaburzenia lękowe to przewlekłe stany nadmiernego niepokoju, które wykraczają poza naturalne reakcje na stres. U Dzieci mogą przyjmować różne formy, m.in. takie jak:
- fobia szkolna – silny lęk przed uczęszczaniem do szkoły,
- lęk uogólniony – nadmierne zamartwianie się codziennymi sprawami,
- ataki paniki – nagłe napady lęku, w których pojawia się uczucie ogromnego, obezwładniającego napięcia.
Zaburzenia lękowe mogą objawiać się trudnościami ze snem, nadmiernym niepokojem, unikaniem szkoły, a także dolegliwościami somatycznymi, takimi jak bóle brzucha czy nudności. Przyczyną mogą być zarówno czynniki biologiczne (np. predyspozycje genetyczne), jak i społeczne (presja rówieśnicza, brak wsparcia, przeciążenie obowiązkami).
Wolontariusze Akademii Przyszłości pomagają Dzieciom budować ich pewność siebie i lepiej radzić sobie ze stresem. Należy jednak pamiętać, że w przypadku, kiedy Dziecko doświadcza zaburzeń lękowych, potrzebna jest pomoc specjalisty, psychologa lub psychoterapeuty.
Jak radzić sobie ze stresem w szkole i jak wspierać Dzieci
Rodzice, Nauczyciele i Opiekunowie mogą odegrać kluczową rolę w pomaganiu Dzieciom w radzeniu sobie ze stresem. Istnieje wiele skutecznych metod wspierających dobrostan psychiczny uczniów:
- budowanie bezpiecznej atmosfery – Dziecko powinno czuć się akceptowane i wspierane, niezależnie od wyników w nauce,
- rozwijanie inteligencji emocjonalnej – ćwiczenie umiejętności rozpoznawania i regulowanie emocji, budowania relacji, współpracy, itp.
- nauka technik radzenia sobie ze stresem – ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe, techniki wizualizacji,
- odpowiednia organizacja czasu – ustalanie realistycznych celów i priorytetów, dbanie o równowagę między nauką a odpoczynkiem,
- wsparcie psychologiczne – w razie potrzeby warto skorzystać z pomocy psychologa lub terapeuty,
- aktywność fizyczna – ruch pomaga w rozładowaniu napięcia i poprawia samopoczucie,
- ograniczenie czasu ekranowego – nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych może nasilać lęk i obniżać samoocenę.
Sposoby na stres w szkole – radzą Wolontariusze Akademii
Wolontariusze Akademii Przyszłości podczas spotkań z Dziećmi uważnie wsłuchują się w ich potrzeby. Dzięki temu mogą skutecznie wspierać Dzieci w nauce radzenia sobie z trudnościami, w tym ze stresem. Wolontariusze Akademii odpowiadają na pytanie: jak radzić sobie ze stresem w szkole?
„Razem uczyliśmy się technik relaksacji i radzenia sobie w trudnych chwilach i sytuacjach stresowych. Poznaliśmy metody oddechowe odreagowania stresu. Nauczyliśmy się czytać symptomy ciała podczas rozmowy i różnych emocji. Czym się od siebie różnią i jak na nie reagować” – opowiada Wolontariusz 11-letniego Kajetana.
Inny Wolontariuszy w czasie spotkań z Podopiecznym stosuje piłeczki antystresowe – chłopiec sięga po nie, kiedy pojawi się u niego taka potrzeba. Kolorowanki to dobry sposób, który wykorzystuje Wolontariuszka na spotkaniach z 7-letnią Kingą.
„Przez 2 godziny pomagałam Oskarowi w nauce jazdy na rolkach, przy okazji rozmawialiśmy o tym, jak mu minął ostatni czas, jak sobie radzi z małymi, stresującymi sytuacjami i jak mógłby robić to jeszcze bardziej efektywnie. Oskar był bardzo zadowolony, że już dobrze wychodziła mu jazda. To było nasze drugie spotkanie, gdzie uczył się jeździć na rolkach” – mówiła Wolontariuszka.
„Razem z Piotrkiem przez pierwszą część spotkania wypełnialiśmy karty o emocjach, które przygotowałam i jednocześnie dyskutowaliśmy o nich. Rozmawiałam z Piotrkiem o tym, jak radzi sobie ze stresem, złością i jak może sobie z nimi radzić inaczej. Dałam mu na kartce wypisane gotowe sposoby radzenia sobie z natłokiem emocji (ćwiczenia relaksacyjne)” – wspomina Wolontariuszka.
Podsumowanie
Stres szkolny to poważne wyzwanie, z którym mierzy się wielu uczniów. Długotrwałe napięcie może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym zaburzeń lękowych i depresji. Kluczowe jest wczesne rozpoznanie problemu oraz zapewnienie Dzieciom odpowiedniego wsparcia. Szkoła, Rodzina i Wolontariusze, Wolontariuszki z Akademii Przyszłości mogą odegrać ogromną rolę w poprawie dobrostanu psychicznego Dzieci i Młodzieży. Wspólnie możemy pomóc im w budowaniu odporności psychicznej i radzeniu sobie z wyzwaniami szkolnymi.
Autorka – Katarzyna Zajączkowska
starsza specjalistka ds. rozwoju programów społecznych, brainolog – ekspertka zarządzania dobrostanem, diagnostka odporności psychicznej narzędziem TOP360, trenerka rozwoju kompetencji przyszłości, metodyczka, autorka publikacji.