Wiktoria Szpon
3 listopada, 2025

Przebodźcowanie u Dzieci. Jak nadmiar bodźców oraz FOMO wpływa na najmłodszych? 


Jak wygląda życie w świecie, który krzyczy? Współczesne Dzieci wychowują się w otoczeniu technologii, hałasów oraz nadmiaru informacji. Czy najmłodsi mają jeszcze szansę się „nudzić”? Przebodźcowanie Dziecka stało się jednym z najczęściej występujących problemów nie tylko u młodzieży, ale i u dorosłych w XXI wieku. 20% nastolatków na myśl o braku połączenia z siecią odczuwa lęk, często paniczny. W artykule przyjrzymy się zjawisku przebodźcowane Dziecko – objawy, FOMO, skutkom i temu, jak im zapobiegać.

Przebodźcowanie według wielu definicji jest stanem, w którym mózg otrzymuje zbyt wiele bodźców naraz – wizualnych, dźwiękowych, emocjonalnych. 

Przebodźcowane Dziecko – objawy

Przebodźcowane Dziecko, objawy: to głównie złość, często na rzeczy czy sytuacje, na które zazwyczaj się nie denerwują. Oprócz tego, bardzo często pojawia się płaczliwość oraz ogólne rozdrażnienie. Nierzadko występują również trudności z koncentracją, zwłaszcza w przypadku odrabiania prac domowych czy nauki na klasówkę. Dziecko przebodźcowane jest również nadpobudliwe, ponieważ jego układ nerwowy jest przeciążony. Emocje Dziecka mogą wydawać się często wyolbrzymione albo nieadekwatne, natomiast w rzeczywistości jego układ nerwowy walczy wtedy z nadmiarem bodźców. Wystarczy kilka godzin oglądania bajek, gier na tablecie czy wizyty w galerii handlowej, aby dziecięcy układ nerwowy powiedział „stop”. Objawy przebodźcowanie Dziecka na pierwszy rzut oka nie wydają się groźne, natomiast w czasie trwania tego zjawiska ich układ nerwowy prosi o pomoc.

Ty też możesz pomóc.
Uwierz w Dziecko.

Poznaj trudności i marzenia Dzieci
z Akademii Przyszłości i pomóż
zmienić historię jednego z nich.

U osób intensywnie korzystających z mediów społecznościowych można zauważyć ponadto tendencje do zaniżania swojej samooceny. To zjawisko występuje głównie w przypadku Dzieci oraz nastolatków, które mierzą swoją atrakcyjność liczbą polubień i komentarzy pod zamieszczonymi zdjęciami. 

Co jeszcze zabija dziecięcą wiarę w siebie przeczytasz w Raporcie z 2025 roku: Co zabija dziecięcą wiarę w siebie.

Skąd się bierze ten nadmiar bodźców?

Samych źródeł, z których wynika przebodźcowanie Dziecka, jest dzisiaj wiele. Jednym z głównych jest technologia. Bajki, gry, kolorowe reklamy oraz powiadomienia w mediach społecznościowych walczą o uwagę Dziecka niemalże cały czas. Drugim źródłem jest nadmiar aktywności. Wielu Rodziców i Opiekunów zapisując Dziecko na kolejne zajęcia pozalekcyjne, chce dać mu jak najwięcej możliwości rozwoju – sportowego, artystycznego, językowego. Takie zajęcia mają z pewnością wiele zalet, natomiast w przypadku, gdy dzień Dziecka jest wypełniony od rana do wieczora, nie ma ono czasu doświadczyć nudy, która jest potrzebna, aby mózg mógł się zregenerować i odpocząć. Tempo życia dorosłych ma również przełożenie na tempo życia Dziecka. Ciągłe życie w biegu ma niestety negatywne skutki, zarówno dla starszego pokolenia, jak i dla najmłodszych.  

FOMO – strach przed tym, że coś nas ominie

Współczesnie Dzieci coraz częściej doświadczają efektu FOMO, czyli strachu, że je coś ominie. Pojęcie to było głównie kojarzone z pokoleniem dorosłych, ale coraz częściej dotyczy najmłodszych. Dzieci nie chcą przegapić żadnej rozmowy z kolegami, nowej gry czy filmu, o którym wszyscy w klasie rozmawiają. Dla młodych dorosłych obecność w sieci stała się niemalże obowiązkiem. Istnienie w sieci często jest identyfikowane z istnieniem w realnym świecie. Niestety to zjawisko ma często swoje źródło w zachowaniach dorosłych. W czasie, gdy Rodzice i Opiekunowie nieustannie rozmawiają przez telefon, czy sprawdzają powiadomienia w mediach społecznościowych, Dzieci zaczynają uważać to za coś zupełnie normalnego, a bycie poza siecią postrzegają jako ryzykowne. Dzieci w taki sposób uczą się, że trzeba być dostępnym, bo inaczej można przegapić ważną informację.

Skutki przebodźcowania i FOMO

Stałe przeciążenie bodźcami wpływa nie tylko na emocje, ale również na inne aspekty dziecięcej codzienności. W przypadku zmęczonego układu nerwowego trudniej jest się wyciszyć, co prowadzi do zaburzeń snu i koncentracji, zarówno u Dzieci, jak i dorosłych. Dzieci szybciej się irytują, nie panują nad emocjami i stopniowo tracą zdolności do uspokojenia się. Z biegiem czasu, przebodźcowanie u Dziecka i FOMO mogą też ograniczyć kreatywność. Dziecko przyzwyczajone do ciągłego zajmowania czasu ma problem ze stworzeniem nowej zabawy. 

Jak pomóc Dziecku w świecie wielu bodźców?

Podstawą pomocy Dziecku w świecie wielu bodźców jest zrozumienie, że nie da się ich całkowicie wyeliminować. Można natomiast postarać się zmniejszyć ich liczbę. Warto wprowadzić zasady korzystania z ekranów w konkretnych godzinach i trzymać się ich konsekwentnie, również jako Rodzic czy Opiekun. W codziennym rytmie przepełnionym bodźcami, dobrze jest znaleźć chwilę na bycie offline. Spacery, rozmowa, czy wspólne gotowanie pomagają Dzieciom się wyciszyć i odbudować poczucie bezpieczeństwa.  

Warto też dać Dziecku przestrzeń do nudy – powinno poznać co to takiego i uświadomić sobie, że nuda nie zawsze jest zła, a często jest nawet wskazana. Nuda nie jest stratą czasu, a możliwością samodzielnego myślenia oraz okazją do rozwoju kreatywności. Stałe rytuały, takie jak czytanie bajek, czy rozmowa przed snem, pozwalają Dziecku się uspokoić i przygotować do odpoczynku. To prosty, ale skuteczny sposób na zmniejszenie przebodźcowania.  

Przeczytaj również ten tekst – jak pomóc Dzieciom odzyskać równowagę między światem online a prawdziwym życiem i jak robi to Akademia Przyszłości: Dzieci uzależnione od telefonu, gier, komputera.

Podsumowanie

W życiu Dziecka ważne jest, aby silne więzi rodzinne oraz relacje z rówieśnikami w świecie realnym przeważały nad tymi mniej realnymi, wirtualnymi. Warto filtrować informacje, które do siebie dopuszczamy oraz mierzyć czas spędzony ze smartfonem. Należy zauważyć, że problem przebodźcowanie u Dziecka nie dotyczy tylko młodych i że problem często „idzie z góry”. Najważniejszym, a jednocześnie najtrudniejszym elementem dla Rodziców i Opiekunów jest pomoc w tym, aby Dziecko nie korzystało ciągle z mediów społecznościowych. Rodzice i Opiekunowie powinni kształtować dobre nawyki korzystania ze smartfonów np. ustalenie wspólnych miejsc w domu lub sytuacji, w których nie korzystamy ze smartfonów. Taką sytuacją może być wspólne jedzenie posiłku czy oglądanie telewizji. Warto utrwalić w swojej pamięci, że cisza to też bodziec – czasami ten którego najbardziej potrzebujemy.

Wiktoria Szpon autorka

Jestem absolwentką dwóch kierunków na UJ: język polski w komunikacji społecznej oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna (profil promocyjny). Zarówno na jednych, jak i drugich 

 studiach stopniowo polepszałam swój warsztat pisarski. Moimi zainteresowaniami są relacje międzyludzkie oraz szeroko rozumiana komunikacja – od niewerbalnych znaków, po tą werbalną. Oprócz tego interesuję się również specyfiką mediów społecznościowych oraz algorytmów.

Ty też możesz pomóc.
Uwierz w Dziecko.

Poznaj trudności i marzenia Dzieci
z Akademii Przyszłości i pomóż
zmienić historię jednego z nich.

To również Cię zainteresuje: