Relacje z Inauguracji Akademii Przyszłości 2024 – Dzieci budują pewność siebie
W listopadzie i początkiem grudnia we wszystkich województwach odbyło się uroczyste otwarcie 22. edycji Akademii Przyszłości. Na Inauguracjach spotkały się Dzieci, Wolontariusze i Wolontariuszki oraz ich Rodzice, żeby wspólnie świętować nową edycję programu. Motywem przewodnim wydarzenia był proces budowania. Uczestnicy Inauguracji budowali z „cegiełek” Wieżę Marzeń. Ta praktyka na „placu budowy” przyda się podczas cotygodniowych spotkań Dzieci z Wolontariuszami. Wtedy będzie powstawać – cegiełka po cegiełce – dziecięca wiara w siebie. A cały ten twórczy proces zakończy się zbudowaniem lepszej przyszłości. Wyrusz z nami po Inauguracjach wojewódzkich.
Spis treści
- Województwo opolskie
- Województwo śląskie
- Województwo małopolskie
- Województwo kujawsko-pomorskie
- Województwo lubelskie
- Województwo łódzkie
- Województwo mazowieckie
- Województwo świętokrzyskie
- Województwo lubuskie
- Województwo wielkopolskie
- Województwo podlaskie
- Województwo zachodniopomorskie
- Województwo podkarpackie
- Województwo warmińsko-mazurskie
- Województwo dolnośląskie
- Województwo pomorskie
Województwo opolskie
Na początku spotkania Dzieci miały zadanie odpowiedzieć na kilka ważnych pytań: Czy wiedzą, jak nazywa się to wydarzenie? Co będą na nim robić? Czy znają odpowiedź na zagadkę z zaproszenia? O czym marzą? Po odpowiedzi na wszystkie pytania uczestnicy przeszli do wykonania pierwszego zadania.
Narysuj swoje marzenie
Dzieci, Wolontariusze i Rodzice mieli za zadanie narysować swoje marzenia, aby potem schować je w odpowiednich pudełkach i wspólnie zbudować wojewódzką Wieżę Marzeń.
Tajemnicze koperty
Następnie każda z osób wylosowała sobie kopertę z różnymi zadaniami. Przy budowaniu pewności siebie, jak i spełnianiu marzeń, ważne jest, aby być odważnym i kreatywnym. W kopertach Dzieci odnalazły zadania, które pomogą im w nabywaniu kompetencji i umiejętności w tegorocznej edycji Akademii.
Zbieranie naklejek
Każde zadanie kończyło się uzyskaniem naklejki, którą Dzieci i dorośli przyklejali na swoje bilety, aby później wymienić je na Indeksy Sukcesów. Wśród zadań znalazły się zagadki, labirynty, krzyżówki oraz tor przeszkód.
Sukces: Wszyscy wyszli ze spotkania z uśmiechem i pytaniem: kiedy widzimy się po raz kolejny?
Ty też możesz pomóc.
Uwierz w Dziecko.
Ufunduj
Indeks dla Dziecka
z
Akademii Przyszłości i daj mu szansę
na lepszą przyszłość.
Województwo śląskie
W tłumie słychać było pozytywne komentarze Dzieci:
„Ale super!”, „Wow, to było mega”, „Ale ekstra!”, „Bardzo mi się podobała ta zabawa”.
Narysuj marzenie
Podczas rejestracji na wydarzenie uczestnicy dostali kolorowe opaski, które umożliwiały podział na grupy Dzieci, Wolontariuszy i innych uczestników.
Pierwszą zaproponowaną aktywnością było stworzenie rysunku marzenia i zbudowanie wieży marzeń. Każdy z uczestników dostał odpowiednie materiał: papier, szablon rysunku marzenia, kolorowe kredki, flamastry czy naklejki.
Po namalowaniu marzenia Dzieci włożyły swoje prace do dużych pudełek. Następnie Dzieci z poszczególnych grup wychodziły na środek i stawiały pudełka jedno na drugim, budując wieżę.
Niespodzianka razy sześć
Kolejnym punktem w programie Inauguracji było sześć stacji z atrakcjami. Odwiedzanie stacji odbywało się rotacyjnie, a za wykonanie każdego zadania, uczestnicy dostawali naklejki, które trafiały na ich bilety.
Aktywności na stacjach:
– kalambury;
– układanie wieży z makaronu spaghetti i taśmy klejącej, tak aby na górze utrzymała się słodka pianka;
– operowanie koparki, aby przenieść ładunek z punktu A do punktu B;
– budowanie wieży ze śrubek / nakrętek;
– pokonanie toru przeszkód;
– łamigłówki, krzyżówka.
Po zakończeniu tej aktywności wszyscy wrócili na swoje miejsca i mogli odebrać Indeksy Sukcesów.
Sukces: Wszystkie Dzieci bardzo chętnie brały udział w zaproponowanych aktywnościach. Miały dużo energii, pomagały sobie nawzajem i działały w przydzielonych grupach. Wszyscy wyszli z wydarzenia zadowoleni, pełni pozytywnych emocji.
Województwo małopolskie
Wydarzenie podzielone było na dwie części. Podczas pierwszej części wszyscy uczestnicy budowali Wieżę Marzeń. Następnie organizatorzy rozdali wyprawki dla uczestników Akademii. Druga część to był pokaz zorganizowany przez Cogiteon. Pokaz łączył zabawę z różnymi eksperymentami z zakresu fizyki i chemii.
Ciecz nienewtonowska
Dzieci były zachwycone piękną wieżą, którą zdobiła chluba miasta Krakowa, czyli Smok Wawelski. Eksperymenty, w których wzięły udział, również przypadły im do gustu. Kto nie lubi trochę się ubrudzić, tworząc ciecz nienewtonowską czy sprawdzając, jak piasek zachowa się pod wpływem dźwięku? Okazuje się, że Podopieczni i Podopieczne bardzo lubią takie aktywności.
Sukces: Dzieci będą myśleć o Akademii jako o czymś fajnym, ciekawym, gdzie dużo się dzieje.
Województwo kujawsko-pomorskie
Dzieci z tego województwo zostały zaproszone do miejsca, w którym znajdowały się trzy pokoje tematyczne: świat Minecrafta, Youtuba i Harrego Pottera. Dzieciaki budowały z wielkich miękkich klocków świat Minecrafta.
Eliksiry ze świata Harry’ego Pottera
W innym pokoju Dzieci dowiedziały się, jakie są tajniki zawodu Youtubera. Zgłębiły też wiedzę dotyczącą eliksirów, robiły eksperymenty chemiczne rodem z Harry’ego Pottera. Każde Dziecko w jednym magicznym pokoju spędziło 30 minut, po czym następowała zmiana, tak aby wszyscy mogli wszystkiego doświadczyć. Na koniec rozdane zostały Indeksy Sukcesów i wyprawki.
Sukces: Wydarzenie wypadło bardzo dobrze, jesteśmy zadowoleni z tego, że udało się dograć wszystkie szczegóły, których było sporo – mówią dumni Wolontariusze.
Województwo lubelskie
W pierwszej godzinie wydarzenia doszło do błyskawicznego odgadnięcia hasła tegorocznej edycji.
„Wieża Marzeń” – okazało się, że nie jest to tylko hasło, ale i rzeczywiste zadanie, do którego zostały zaproszone wszystkie Dzieci.
Każdy uczestnik zabawy zapisał na karteczce to, o czym marzy, co chciałby osiągnąć lub co jest dla niego ważne. Te osobiste marzenia zostały przyklejone do „klocków marzeń”, które miały posłużyć do budowy wspólnej wieży.
Plac budowy
Główna część zabawy wymagała jednak nie tylko kreatywności, ale i współpracy. Dzieci, korzystając z dźwigni sterowanej sznurkami – po jednym dla każdego członka zespołu – musiały wspólnie podnosić klocki i układać je jeden na drugim, tworząc wspomnianą Wieżę Marzeń.
Po wspólnym wybudowaniu wieży, Dzieciom wręczono Indeksy Sukcesów oraz gry tegorocznej wyprawki.
Wieża z makaronu i chrupek
Druga godzina wydarzenia to kreatywne i integracyjne zadania. Pierwszym wyzwaniem było zbudowanie jak najwyższej wieży z makaronu spaghetti i chrupek kukurydzianych – zadanie wymagające zarówno precyzji, jak i pomysłowości. Następnie uczestnicy wzięli udział w zabawie polegającej na poszukiwaniu kolorowych klocków ukrytych w różnych miejscach sali. Po ich odnalezieniu każda grupa musiała wykonać zadanie przypisane do koloru znalezionego klocka – na przykład przejście przez salę krokiem flaminga.
Dzieci były bardzo zadowolone z przebiegu wydarzenia. Źródłem ogromnej radości była zabawa z wykorzystaniem chrupek kukurydzianych i makaronu spaghetti – nie tylko ze względu na możliwość wybudowania wieży, ale także dlatego, że pozostałe chrupki mogły zaspokoić głód uczestników.
Sukces: Uśmiechy na twarzach oraz otwartość Dzieci w dzieleniu się swoimi marzeniami – od tych drobnych, po te głęboko skrywane w sercu. To było naprawdę wzruszające – wspomina Wolontariusz.
Województwo łódzkie
W pierwszej godzinie spotkania Dzieci rozwiązywały zagadkę. Jej rozwiązaniem było hasło: „Wieża Marzeń”. Ten motyw nawiązywał do aktywności, do której zostali zaproszeni wszyscy Uczestnicy. W podziale na kolorowe grupy (niebieską, zieloną oraz różową), każdy Uczestnik indywidualnie zapisał lub narysował to, o czym marzy.
Budowa wieży
Kartki, z zapisanymi lub narysowanymi marzeniami, zostały umieszczone w kolorowych pudełkach, z których została ułożona piękna, wielopiętrowa „Wieża Marzeń”. Kiedy wieża stanęła na środku sali, przyszedł czas na kolejny ważny moment – rozdanie akademiowych wyprawek na rozpoczęcie edycji.
Każde Dziecko otrzymało swoje własne miejsce na zapisywanie osiągnięć, sukcesów i odkryć z całego roku, czyli Indeks Sukcesów.
Sukces: Dzieci podeszły do zadań z pełnym zaangażowaniem i skupieniem. Zaangażowani byli też Rodzice oraz Wolontariusze! Wypowiadane przez Dzieci marzenia łapały za serce.
Województwo mazowieckie
Na początku wszystkie Dzieci otrzymały kolorowe opaski z napisem „Inauguracja Akademii Przyszłości”, co od razu pozwoliło stworzyć kilka grup do późniejszej zabawy. Były zabawy i gry słowne. Dzieci opowiadały o swoich marzeniach oraz sukcesach na forum.
Kartonowe miasteczko i marzenia na drzewach
W kolejnej części na Dzieci czekały już przygotowane wcześniej kartonowe domki, drzewa oraz pełno materiałów do ich ozdabiania. Zadaniem Dzieci było wypisanie swoich marzeń na liściach, którymi ozdabiały drzewa. Dzieci chętnie korzystały z kredy, waty, pisaków, kolorowych naklejek – szczególnie tych z ulubionymi bohaterami z bajek. Oczywiście największą furorę robiły balony. Na koniec wszystkie Dzieci otrzymały wyprawkę ze swoim Indeksem Sukcesów.
Sukces: Dzieci chętnie brały udział w zabawach, dzieliły się swoimi marzeniami na forum. W pamięci na pewno zostanie mi to, w jaki sposób Dzieci pracowały w grupie. Dzięki temu powstały piękne domki oraz drzewa, każdy starał się jak mógł – wspomina Wolontariusz.
Województwo świętokrzyskie
Drużyna marzeń
Uczestnicy Inauguracji stworzyli Drużynę Marzeń Akademii Przyszłości. Na początek drużyna rozszyfrowała ukryty napis: „WIEŻA MARZEŃ”. Dzieci pomimo nieśmiałości przyłączyły się do zgadywanki, która dotyczyła wyrazów ukrytych na przyczepionych do tablicy kartkach.
Kolejnym, tym razem indywidualnym zadaniem, było narysowanie marzenia oraz napisanie odpowiedzi na kilka pytań: co lubię robić, co sprawia mi radość. Dzieciom w tym zadaniu pomagali Wolontariusze oraz Rodzice. Ta aktywność sprawiła Dzieciom dużo radości, ale pozwoliła również lepiej je poznać, zwłaszcza gdy twórczej pracy towarzyszyli Wolontariusze, którzy dopytywali Dzieci o marzenia, plany, o to, co lubią robić i co sprawia im frajdę.
Wieża Froebla – szczyt dobrej współpracy
Uczestnicy wznieśli wieżę Froebla z drewnianych klocków. Dzieci robiły to wspólnymi siłami, połączeni siecią sznureczków. Każdy z graczy trzymał co najmniej jeden sznurek. W ten sposób próbował wraz z innymi graczami skoordynować metalowy hak, za pomocą którego unosił się drewniany klocek, który należało umieścić na już stojącym klocku/klockach. Z pozoru łatwe ułożenie jednego klocka na drugim, w rzeczywistości udaje się tylko przy zachowaniu najwyższych standardów współpracy.
Budowa wieży marzeń
Rysunki Marzeń, uprzednio wrzucone do pudeł, pozwoliły nam wznieść Wieżę Marzeń. Do zabawy przyłączyły się wszystkie Dzieci, podejmując wyzwanie ułożenia pudełek pełnych ich marzeń w prawdziwą Wieżę Marzeń.
Park trampolin
Już prawie na końcu Dzieci otrzymały akademiowe wyprawki i mogły ruszyć na trampoliny. To było naprawdę wielkie ŁAŁ! Dla wielu Dzieci to była pierwsza przygoda na trampolinach.
Sukces: Dzieci zaczęły nawiązywać nowe znajomości rówieśnicze, ale też znalazły pole wspólnej zabawy i komunikacji ze swoimi Wolontariuszami – mówi organizatorka.
Województwo lubuskie
Wydarzenie było podzielone na dwie części. W pierwszej części tematem rozmowy z Dziećmi były marzenia. A jedna z akademiowych dziewczynek przeprowadziła quiz dla reszty uczestników. Dzięki temu wszyscy zebrani dowiedzieli się, ile metrów wysokości ma wieża Eiffla, ile pięter liczy Pałac Kultury i Nauki w Warszawie.
Łamańce językowe
Kolejną częścią była gra terenowa z zadaniami językowymi. Niemal każdemu udało się wypowiedzieć łamańce językowe, a gra w kalambury przyniosła wiele radości. Na koniec było wręczenie wyprawek na nowy rok w Akademii Przyszłości. Dzieci wybiegły z sali z wielkimi uśmiechami na twarzy oraz kilkoma balonami w ręku.
Sukces: Radość wszystkich zebranych. Zgromadzeni dorośli bawili się wraz z Dziećmi podczas różnych aktywności. Na koniec wszyscy jednogłośnie oznajmili, że bardzo zintegrowali się podczas zabaw.
Województwo wielkopolskie
Dzieciaki wraz z Wolontariuszami przechodziły przez 5 magicznych stanowisk. Każde zadanie było zupełnie inne, ale każde nawiązywało do budowania.
Budowanie mostów
Jedną z konkurencji było budowanie wieży i mostów z miękkich klocków w różnych kolorach. Dzieci podczas Inauguracji mogły również stworzyć z tych klocków własne auta, ćwicząc tym samym umiejętność murowania.
Kalambury
Kolejne z konkurencji wytężały bardziej umysł niż ciało, gdyż Dzieci zgadywały hasła w kalamburach. A także zastanawiały się, jakimi narzędziami możemy budować własne marzenia. Ostatnie stanowisko najbardziej pobudzało wyobraźnię, gdyż Dzieci miały za zadanie narysować swoje największe marzenia.
Po ukończonych konkurencjach Dzieci otrzymały swoje wyprawki i mocny uścisk dłoni od Wolontariuszki, aby mogły z wielką siłą wejść w kolejny rok Akademii.
Sukces: piękny czas budowania relacji w każdym wymiarze. Cudownie było obserwować, jak Dzieci w swojej grupie wspólnie bawią się i współpracują. Gdzie nie spojrzałam, to każdy z każdym rozmawiał i w moim odczuciu, dobrze spędził czas – cieszy się organizatorka.
Województwo podlaskie
Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w przygotowanych zabawach. Ochoczo zabrały się za swoje rysunki marzeń, a następnie, wspólnie z Wolontariuszami, zbudowały Wierzę Marzeń. Dzieci z dużą ciekawością podchodziły po swoje akademiowe wyprawki, a następnie wspólnie bawiły się tym, co w nich znalazły.
Kapsuła mocy
Jedną z zabaw była Kapsuła Mocy. Dzieci miały zadanie wypisać swoje supermoce. Najczęstsza odpowiedź Dzieci to: duża wyobraźnia, a jedna Dziewczynka odpowiedziała „Lubię jeść, umiem pomagać, umiem kochać”.
Sukces: Inauguracja była bardzo udana. Pojawiło się dużo Dzieci i Rodziców. Wszyscy aktywnie uczestniczyli w zabawach i rozmowach w przerwach.
Ty też możesz pomóc.
Uwierz w Dziecko.
Ufunduj
Indeks dla Dziecka
z
Akademii Przyszłości i daj mu szansę
na lepszą przyszłość.
Województwo zachodniopomorskie
Pierwsza część Inauguracji to zgadywanie hasła, budowanie wierzy z rysunkami marzeń oraz rozdawanie akademiowych wyprawek. Druga część spotkania to zwiedzanie wystawy w Morskim Centrum Nauki. Dzieci były bardzo podekscytowane i zaciekawione (z planowanego 1-godzinnego zwiedzania, zrobiło się prawie dwugodzinne). Wystawa jest interaktywna, więc Dzieci miały dużo radochy i zabawy podczas zwiedzania.
Jedna wieża to za mało
Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w budowaniu Wieży Marzeń. Powstały nawet trzy wieże, gdy do pierwszej już nie mogły dosięgnąć. Podczas zwiedzania wystawy bardzo ekscytowały się kolejnymi stanowiskami, które umożliwiały samodzielne przeprowadzanie doświadczeń.
Sukces: atmosfera była wyjątkowa, a radość Dzieci ogromna.
Województwo podkarpackie
Dzieci bawiły się świetnie. Rozpierała je energia już od samego wejścia. Chętnie brały udział w zabawach. Całości tego wydarzenia towarzyszyła muzyka, która trafiła w gust muzyczny Uczestników. Dzieci rysując, nuciły sobie słowa piosenek. Porwały je aktywności, które przygotowaliśmy.
Miniwykład trenera wystąpień publicznych
Dzieci ze skupieniem pracowały nad Wieżą Marzeń i z zaangażowaniem wzięły udział w miniwykładzie trenera wystąpień publicznych. Dzieciakom spodobał się motyw przewodni Inauguracji i dekoracje. Po otrzymaniu akademiowych wyprawek od razu zabrały się za ich rozpakowywanie, towarzyszyło im dużo emocji, było sporo radości.
Atrakcje:
– wspólne tworzenie Wieży Marzeń;
– dyskusja z trenerem wystąpień publicznych – o zwiększeniu pewności siebie, poczuciu sprawczości; Dzieci słuchały trenera z zaciekawieniem, dyskutowały i chętnie zgłaszały się do odpowiedzi na zadane pytania, zdecydowanie była to ciekawe doświadczenie;
– rysunek marzenia,
– zabawa „z łodzi do łodzi” – Dzieci stały w kolejce i animator przekazywał informacje, w którą stronę skoczyć, kto się pomylił, odpadał z gry.
Sukces: przeogromna radość i uśmiech na twarzach Dzieci. Na koniec usłyszałam przed wyjściem od jednego z Chłopców: do zooobaczenia Pani, na następnym też się widzimy!
Województwo warmińsko-mazurskie
Laboratorium żywności
W pierwszej części spotkania Dzieci uczestniczyły w warsztatach w Laboratorium Żywności, gdzie miały szansę wykonać doświadczenia z dziedziny biologii oraz chemii z wykorzystaniem sprzętu stosowanego w specjalistycznych laboratoriach.
Podczas zgadywania hasła wydarzenia, a potem budowania wieży, było bardzo dużo biegania, śmiechu i zabawy. Wszyscy aktywnie uczestniczyli w zabawach i pomagali sobie nawzajem. Dzieci z dużym entuzjazmem odbierały swoje akademiowe wyprawki i cieszyły się z tego, co w nich znalazły.
Dużo ekscytacji i dobrych wrażeń przyniosły warsztaty. Po przyjściu z warsztatów opowiadały Wolontariuszom, co tam widziały, jakie eksperymenty mogły robić. Widać było dużo pozytywnych emocji u nich oraz chęci dalszego eksplorowania naukowych tematów. Bardzo chętnie i aktywnie zabierały się do przygotowanych dla nich zabaw i opowiadały o swoich marzeniach podczas rysowania.
Sukces: energia i uśmiech, z jakim Dzieci przyszły po warsztatach oraz ekscytacja, z jaką opowiadały, co tam robiły.
Województwo dolnośląskie
Sala tego dnia była istnym placem budowy z wyznaczonymi strefami. Do ,,strefy budowy” prowadził akademiowy Bob Budowniczy.
Pokazy „chmurkowo-puszkowe”
Dzieci uczestniczyły w doświadczeniu, w którym po zamieszaniu w specjalnej misie uzyskiwano chmurki, pianki, puch. Była to metafora marzeń i dążenia do celu. ,,WOOOOW” – wykrzyknęła jedna z Podopiecznych, która z zachwytem przyglądała się pokazom zamieniania ,,wody” w puch.
Tajni agenci
Zabawa w „tajnych agentów” – tutaj było zadanie przemieszczać się po „placu budowy”, wykonując misje; w zabawie wzięły udział nie tylko Dzieci, ale także Dorośli. Śmiechom podczas tej atrakcji nie było końca!
„Ścieżka Zaufania do samego siebie”
Dzieci z zamkniętymi oczami myślały o marzeniach, o tym co przeszkadza w ich realizacji, odpowiadały na zadane przez Animatorkę pytania.
Budowanie „Wieży Ograniczeń”
Dzieci otrzymały kartony, które były cegiełkami potrzebnymi do budowania wieży. Uczestnicy wypisywali, a także rysowali na kartonach przeszkody, które uniemożliwiają realizację marzeń np. lęk przed porażką; brak wiary w siebie; negatywne myślenie; brak planu, cierpliwości; złe nawyki; strach przed zmianą; porażki z przeszłości.
Następnie wspólnie całą grupą na raz….dwa…trzy… Dzieciaki zburzyły tę wieżę za pomocą lekkich, kolorowych piłeczek, to był wzruszający i piękny moment Inauguracji.
Następnie Uczestnicy przeszli do budowania drugiej wieży: Wieży Marzeń. Tym razem Dzieci wraz z dorosłymi napisały/narysowały na kartonikach swoje marzenia i cechy, które chcą rozwijać. Wszyscy razem zbudowali wieżę jako symbol współpracy i siły marzeń.
Sukces: wszystko tego dnia. Nasz plac budowy przełożył się na zbudowanie cudownych RELACJI. Dzieci wyszły z inauguracji radosne i pełne energii – wspomina Wolontariusz.
Województwo pomorskie
Wydarzeniu towarzyszyło wiele atrakcji i pozytywnych emocji.
Rysunki z magicznego piasku
Dzieci miały okazję wziąć udział w wielu zabawach. Tworzyły rysunki z magicznego kolorowego piasku. Były też brokatowe tatuaże, wielkie bańki mydlane, do których można było wejść, balonowe miecze i wiele, wiele więcej. Dzieci dzieliły się także swoimi marzeniami. Pod koniec spotkania każde Dziecko otrzymało akademiową wyprawkę, na którą składały się: karty, siatka, klocki, naklejki oraz Indeks Sukcesów!
Dzieci świetnie się bawiły! Z chęcią robiły tatuaże (sobie i swoim Wolontariuszom_kom), wchodziły w wir baniek mydlanych, tańczyły i ćwiczyły.
Sukces: bez wątpienia wielość atrakcji i zadowolenie wszystkich uczestników i uczestniczek.
Ty też możesz pomóc.
Uwierz w Dziecko.
Ufunduj
Indeks dla Dziecka
z
Akademii Przyszłości i daj mu szansę
na lepszą przyszłość.