5 sposobów na to, jak rozpoznać talent u Dziecka?


Każde Dziecko ma w sobie wyjątkowy potencjał. Kluczem do jego rozwinięcia jest stworzenie przestrzeni, w której młody człowiek będzie mógł eksperymentować, próbować nowych rzeczy oraz czerpać radość z doświadczeń. W Akademii Przyszłości w odkrywaniu dziecięcych talentów i wspieraniu zainteresowań pomagają Wolontariusze i Wolontariuszki. Mają na to sposoby, wśród których są specjalne ćwiczenia dla Dzieci takie jak wyspa talentów, o której przeczytasz w tym artykule.

W Akademii Przyszłości Dziecko ze wsparciem Wolontariusza lub Wolontariuszki zapisuje każdy mały sukces w Indeksie Sukcesów – wyjątkowej papierowej książeczce. Dzięki temu Podopieczni i Podopieczne Akademii nabierają wiary w siebie, odkrywają swoje mocne strony, talenty i potencjały. 

Jak rozpoznać talent u Dziecka? 5 sposobów

Uważnie obserwuj Dziecko

Zwracaj uwagę na to, co Dziecko robi z entuzjazmem, jakie aktywności sprawiają mu radość i przychodzą naturalnie. Czy godzinami rysuje? Eksperymentuje w kuchni? Buduje konstrukcje z klocków? To może być pierwszy sygnał jego talentu. 

Takie skupienie uwagi na aktywnościach dających radość to nie tylko pomost do odkrywania talentów, ale też do szlifowania innych umiejętności czy kompetencji. W ramach Akademii Przyszłości 10-letni Ignacy spotykał się na indywidualnych zajęciach ze swoją Wolontariuszką i bardzo często pojawiały się na nich zajęcia plastyczne. „Zauważyłam, że ta czynność sprawiała, że chłopiec mniej się stresuje. Malując, chętnie opowiadał o sobie. Ignacy bardzo lubi plastyczne formy zabawy” – wspomina Wolontariuszka. Dziecko realizowało swoją pasję pod okiem uważnej osoby w bezpiecznej przestrzeni do wyrażania siebie. I to przyniosło dodatkowe profity: „Stałem się bardziej otwarty i rozmowny” — napisał Ignacy w swoim Indeksie Sukcesów. 

Jak to zrobić, żeby móc dostrzec potencjał?

  • Zwracaj uwagę, jakie zabawy najbardziej angażują Dziecko. 
  • Słuchaj, o czym najczęściej mówi, jakie książki czyta, jakie filmy lubi oglądać. 
  • Zauważaj, w czym osiąga dobre wyniki w przedszkolu lub szkole. 

Pozwól Dziecku próbować różnych rzeczy

Zapewnij Dziecku różnorodność doświadczeń. Młody człowiek potrzebuje miejsca, w którym mógłby swobodnie próbować i testować różne umiejętności. Może to być kącik do rysowania, zestaw do majsterkowania albo wolna przestrzeń na podwórku, gdzie może budować szałasy czy organizować własne zawody. 

Sukces z Indeksu Akademii Przyszłości: Odkryłam nową czynność, którą lubię. To malowanie brokatem” — napisała 11-letnia Klaudia. 

„Pierwszy raz w życiu to robię i bardzo mi się to spodobało” — powiedziała do Wolontariuszki.  

Sukces z Indeksu Sukcesów: Odkryłem radość z gry na trójkącie” napisał 9-letni Denis. 

„W klasowym pudełku odkryliśmy instrumenty muzyczne, na których próbowaliśmy skomponować własny utwór. Denis upodobał sobie trójkąty i dobrze się przy tym bawił” — wspomina Wolontariusz. 

Sukces z Indeksu Sukcesów: Odkryłam nową pasję” — napisała 10-letnia Kamila. 

Na zajęcia Wolontariuszka przyniosła glinę szybkoschnącą, a Podopieczna farbki i wspólnie rzeźbiły! To zajęcie bardzo spodobało się Kamili. Dziewczynka wzięła glinę do domu, żeby móc w weekend rzeźbić. Umówiłyśmy się, że częściej będziemy to robić. „Może uda nam się w to wpleść jakiś wątek psychologiczny, np. wykonanie rzeźby superbohaterów, którzy mają supermoce takie jak Moc Asertywności, Moc Utulenia itp.” — zastanawiała się Wolontariuszka. 

Jak to zrobić, żeby Dziecko miało okazję próbować?

  • Zapisz Dziecko na zajęcia dodatkowe (sportowe, artystyczne, naukowe). 
  • Udostępnij mu różnorodne materiały – książki, instrumenty muzyczne, zestawy do eksperymentów. 
  • Organizuj wspólne wycieczki i warsztaty, aby mogło zdobywać nowe doświadczenia. 

Zabieraj Dziecko na spotkania z ciekawymi osobami

Nic nie działa tak motywująco, jak spotkanie z kimś, kto swoją pasję zamienił w sposób na życie. Wizyta w teatrze, rozmowa z artystą, wycieczka do laboratorium czy udział w warsztatach prowadzonych przez sportowców mogą stać się początkiem fascynacji na całe życie. 

W Akademii Przyszłości spotkania z inspirującymi osobami ze świata biznesu, kultury czy nauki są dodatkową okazją do szlifowania swojego potencjału i odnajdywania mocnych stron.  

Linki do wydarzeń kolegialnych w Akademii Przyszłości >

Jak to zrobić?

  • Wykorzystaj lokalne wydarzenia i inicjatywy – sprawdzaj programy domów kultury, bibliotek, muzeów czy uczelni.  
  • Sięgaj po inspirujące rozmowy online – jeśli nie masz możliwości uczestnictwa w wydarzeniach na żywo, wykorzystaj wywiady, podcasty czy webinary z ekspertami w różnych dziedzinach.  
  • Zaproś ciekawą osobę do rozmowy – może w Twoim otoczeniu jest ktoś, kto zawodowo lub hobbystycznie zajmuje się czymś fascynującym?  

Inspiruj swoim przykładem

Bądź wzorem do naśladowania i opowiedz Dziecku o swoich pasjach. Dzieci uczą się przez obserwację. Możesz też powoływać się na innych ludzi, którzy osiągnęli sukces w różnych dziedzinach, podkreślając, że ich talent rozwijał się dzięki ciężkiej pracy i pasji. 

„Rozmawiałyśmy o książkach, które aktualnie czytamy” – wspomina Wolontariuszka Akademii Przyszłości. „Pokazałam Dagmarze książkę Nicka Vujicica Bez rąk, bez nóg bez ograniczeń i opowiedziałam o Nicku. Pokazałam zdjęcia, na których pływa na desce czy występuje przed ludźmi. To było inspirujące doświadczenie”.  

Jak to zrobić?

  • Opowiadaj Dziecku o swoich pasjach i zainteresowaniach. 
  • Wspólnie próbujcie nowych rzeczy – gotowanie, sport, sztuka, majsterkowanie. 
  • Pokaż, że nauka i rozwój mogą być przyjemnością. 

Zorganizuj Dziecku przestrzeń na nudę

Czasami to właśnie nuda jest najlepszym impulsem do kreatywnego myślenia i odkrywania własnych zainteresowań. Zamiast wypełniać każdą wolną chwilę dodatkowymi zajęciami, pozwól Dziecku się ponudzić – to właśnie wtedy często rodzą się najlepsze pomysły. 

Jak to zrobić?

  • Ogranicz nadmiar bodźców – wyłącz telewizor, odłóż telefon i pozwól Dziecku pobyć w ciszy.  
  • Stwórz przestrzeń pełną inspiracji – zapewnij dostęp do książek, klocków, materiałów plastycznych czy instrumentów muzycznych, ale nie narzucaj, jak z nich korzystać. Istotne, aby te rzeczy nie były ciągle w widocznym miejscu, schowaj je w szafkach/pudłach. Dziecko samo może być inicjatorem aktywności*. 
  • Daj dobry przykład – pokaż, że nuda może być twórcza także dla dorosłych. Zamiast sięgać po telefon, zajmij się czymś manualnym, poczytaj książkę lub zaproponuj wspólną zabawę, która może przerodzić się w coś więcej. 

* Możemy wspólnie z Dzieckiem stworzyć „Koło Aktywności” – własną wersję koła fortuny, na którym znajdą się różne domowe zajęcia, takie jak czytanie, układanie klocków, zabawy plastyczne, gra na instrumentach czy planszówki. Gdy pojawi się nuda, wystarczy zakręcić kołem, by znaleźć inspirację do działania. To nie tylko świetny sposób na kreatywne spędzanie czasu, ale też doskonały wstęp do wspólnej zabawy. 

Ważne, żeby Dziecko było obecne na etapie planowania różnych aktywności, nawet na zasadzie stworzenia „Planu na nudę”, który może przydać się, gdy „NIE WIE”, co chciałoby robić. I ostatecznie spędza cały weekend przed komputerem.  

Czasami narzucanie aktywności, które z naszej perspektywy wydają się atrakcyjne – dla Dziecka wcale takie nie są. Nie bójmy się też „wejść w jego świat”, nawet jeżeli są to „głupie” gry na konsoli/komputerze czy rzeczy, których nie do końca rozumiemy. To świetna okazja do tworzenia relacji, właśnie te małe kroki i gesty, które mogą pokazać Dziecku, że jest ważne. 

Nuda jest potrzebna w naszym życiu, jest to czas, który pozwala na regenerację. Można pokazać Dziecku ćwiczenia oddechowe: Trening uważności dla Dzieci i Dorosłych – Akademia Przyszłości 

O czym warto pamiętać, wspierając Dzieci w odkrywaniu ich talentów

Doceniaj wysiłek, nie tylko efekty

Niektóre Dzieci szybko rezygnują, jeśli coś im nie wychodzi. Rolą dorosłych jest pokazanie, że rozwijanie talentu to proces – liczy się nie tylko wynik, ale i droga, jaką trzeba przejść, by go osiągnąć. Wspieraj Dziecko słowami: „Widzę, ile pracy w to wkładasz”, zamiast skupiać się na rezultacie. 

Pokazuj, że błędy to część nauki 

Wielu dorosłych obawia się porażek, a Dzieci szybko przejmują ten sposób myślenia. Dlatego ważne jest, by pokazywać, że każde potknięcie to krok do przodu. Gdy Dziecko mówi: „Nie umiem”, warto dodać: Jeszcze. Jeśli będziesz próbować, to się nauczysz”.  

Dziecko, które czuje wsparcie, ma większą motywację do działania i nie boi się podejmować nowych wyzwań. 

Jak wspierać Dziecko w rozwijaniu zainteresowań? Historia Gabrysi

Pierwsze spotkanie w ramach Akademii Przyszłości było okazją do wzajemnego poznania. Podopieczna Gabrysia i jej Wolontariuszka rozmawiały o swoich zainteresowaniach, talentach i codziennym życiu. Dziewczynka naszkicowała swoje marzenie na specjalnej karcie i pokazała swoje rysunki postaci anime, nad którymi pracowała już od dłuższego czasu. To spotkanie było początkiem ich wspólnej podróży w Akademii Przyszłości. 

Kreowanie własnej historii

Gabrysia od początku wykazywała ogromną pasję do rysowania i tworzenia własnych bohaterów. Podczas jednego ze spotkań przez całą godzinę z entuzjazmem opowiadała o swoich pomysłach na komiks – skomplikowaną, wielowątkową historię pełną niezwykłych postaci. Dzięki doskonałej pamięci potrafiła z łatwością rozwijać kolejne wątki i snuć fascynującą opowieść. 

Rysunek i ćwiczenia rozwijające kreatywność oraz uważność

Kolejne spotkania upływały na rozwijaniu talentu artystycznego Gabrysi. Tworzyła nowe postaci inspirowane ulubionymi filmami animowanymi, nadając im indywidualny charakter. Rozmowy dotyczyły zarówno sukcesów, jak i wyzwań, przed którymi stawała na co dzień. Wspólnie z Wolontariuszką pracowały także nad ćwiczeniami rozwijającymi kreatywność i uważność. 

Podsumowanie wspólnej podróży

Spotkania trwały przez kilka miesięcy. Ostatnie było pełne refleksji i rozmów o marzeniach, planach i wyzwaniach. Gabrysia coraz bardziej wierzyła w swoje umiejętności i otwierała się na nowe możliwości. Dzięki zaufaniu i wsparciu nauczyła się doceniać swoje talenty i śmielej o nich mówić. 

Udział w Akademii Przyszłości pozwolił jej odkrywać swoje mocne strony i rozwijać pasję do rysunku. To była inspirująca podróż, która pokazała, że konsekwencja i wiara we własne możliwości mogą prowadzić do realizacji marzeń. Gabrysia ma przed sobą wiele dróg, ale już teraz wiadomo, że każda z nich będzie pełna kreatywności i pasji. 

Odkrywanie pasji z Akademią Przyszłości – jak 11-letnia Oliwia pokochała sztukę

Podczas spotkań w Akademii Przyszłości Wolontariuszka Kasia wspiera Oliwię w odkrywaniu jej talentów, kreatywności i budowaniu pewności siebie. Każde ich spotkanie to okazja do rozmów, twórczych działań i rozwijania nowych umiejętności.  

Sukces z Indeksu Sukcesów: Odkryłam nowe zainteresowanie, a jest nim sztuka” – napisała Oliwia.

Zdecydowałyśmy się spędzić czas na poznawaniu światowych dzieł sztuki” – wspomina Wolontariuszka: Szukałyśmy w nich schematów analogi i rozmawiałyśmy na temat uczuć, jakie w nas wywołują. Wszystko robiłyśmy przy muzyce, ponieważ Julia chce poznawać nowe style muzyczne”. 

Sukces z Indeksu Sukcesów: „Napisałam wiersz” – zanotowała Oliwia.

Wolontariuszka z Oliwią postanowiły wyrażać emocje poprzez pisanie. Rysowałyśmy obrazki, które kojarzą nam się ze słowem miłość. Następnie starałyśmy się je opisać za pomocą słów, które finalnie zamieniałyśmy w poezję” – wspomina Wolontariuszka. Dziewczynka była bardzo zadowolona i napisała wiersz dla swojej mamy.  

Sukces z Indeksu Sukcesów: Wykonałam obraz farbami” – napisała dziewczynka. 

„Odbiłyśmy nasze dłonie, a następnie je ozdobiłyśmy” – wspomina Wolontariuszka. W trakcie spotkania rozmawiały o tym, co już udało się im osiągnąć w Akademii. Następnie napisały listy motywacyjne, które planują czytać w trudnych chwilach w ramach poprawy nastroju. 

Sukces z Indeksu Sukcesów: Wykonałam śliczną kartkę świąteczną” – napisała Oliwia. 

Przez całe zajęcia rozmawiałyśmy o świętach i wykonywałyśmy kartki świąteczne. Poruszałyśmy tematy tradycji świątecznych w naszych domach i tego jak przygotowujemy się do świąt wraz z rodziną”. 

Talenty. Każdy ma ich wiele  takie są fakty. Ich nazywanie i odkrywanie pozwalają Dziecku m.in. chcieć je rozwijać oraz uwierzyć w siebie. O tym, jak odkrywać przed Dzieckiem jego talenty, znajdziesz tutaj w ćwiczeniu Wyspa talentów: https://akademiaprzyszlosci.org.pl/blog/jak-wzmocnic-poczucie-wlasnej-wartosci-u-dziecka/  

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

1. W jakim wieku Dziecko zaczyna wykazywać swoje talenty?

Nie ma jednej reguły – niektóre Dzieci przejawiają swoje zdolności już w wieku przedszkolnym, inne odkrywają je później. Ważne jest, aby obserwować i wspierać rozwój Dziecka na każdym etapie. 

2. Co zrobić, jeśli Dziecko nie wykazuje żadnych specjalnych talentów?

Każde Dziecko ma swoje unikalne mocne strony. Jeśli nie wyróżnia się w jednej konkretnej dziedzinie, to nie oznacza, że nie ma talentu – może po prostu jeszcze go nie odkryło. 

3. Czy warto zapisywać Dziecko na zajęcia dodatkowe?

Tak, ale kluczowe jest, aby były one zgodne z jego zainteresowaniami. Zmuszanie do zajęć, które nie sprawiają radości, może przynieść odwrotny skutek. 

4. Czy talenty Dziecka mogą się zmieniać z wiekiem?

Tak, zainteresowania i zdolności mogą ewoluować. Dlatego warto być elastycznym i otwartym na nowe pasje dziecka.

To również Cię zainteresuje: