28 października, 2022

Wystartowała „Latająca Akademia Przyszłości”

Projekt, który dodaje skrzydeł 588 Dzieciom z małych miejscowości

Od września 2022 roku – w 7 szkołach podstawowych z małych miejscowości – działa pilotażowy projekt Latająca Akademia Przyszłości”, którego inicjatorem jest Stowarzyszenia WIOSNA. Celem projektu jest dotarcie w nowe miejsca z misją, na bazie której od lat działa Akademii Przyszłości – misją budowania pewności siebie wśród dzieci. Realizacja projektu jest możliwa dzięki wsparciu finansowemu wieloletniego Partnera Akademii Przyszłości – TK Maxx.  

Akademia Przyszłości jest po to, by towarzyszyć Dziecku w zmianie, wspierać je, inspirować, wzmacniać w nim pewność siebie oraz poczucie sprawczości i wyposażyć je tak, by szło przez życie z podniesioną głową.  

„Wierzymy, że budowanie pewności siebie i świadomość mocnych stron już od najmłodszych lat przyczynia się do tego, że Dzieci lepiej radzą sobie w szkole i w grupie rówieśniczej.  Dlatego od dłuższego czasu szukaliśmy sposobu na to, jak dotrzeć z Akademią do nowych miejsc, w których nie było Wolontariuszy. Dzięki wsparciu finansowemu TK Maxx, mogliśmy zrealizować pomysł Latającej Akademii Przyszłości – projektu, w którym wychowawca pracuje z całą klasą, a beneficjentami, oprócz Nauczyciela i Dziecka, są również Rodzice” – mówi Joanna Sadzik, Prezeska Stowarzyszenia WIOSNA oraz autorka projektu „Latająca Akademia Przyszłości”.  

Latająca Akademia dodaje skrzydeł 588 dzieciom  

Projekt „Latająca Akademia Przyszłości” obejmuje 7 szkół, 33 klasy nauczania początkowego, 39 nauczycieli oraz 588 Dzieci i ich Rodziców. W ramach projektu, nauczyciele klas 1-3 przeprowadzają w swoich klasach trzy warsztaty, opierając się na przekazanych przez Akademię konspektach i atrakcyjnych materiałach edukacyjnych.  

„Celem projektu jest danie wsparcia Dzieciom oraz dorosłym, którzy im towarzyszą – Nauczycielom i Rodzicom. Nauczyciele poznają metodykę Akademii Przyszłości, Rodzice nauczą się, jak motywować Dzieci poprzez docenianie. A Dzieci będą potrafiły nazwać swoje mocne strony, a także pochwaliĆ kolegę, koleżankę” – wyjaśnia Joanna Sadzik. 

Podczas pierwszego warsztatu „Latającej Akademii Przyszłości” dzieci zastanowią się: czym jest sukces oraz jak ważne jest docenianie własnych, nawet najmniejszych osiągnięć. W trakcie spotkania Dzieci dostrzegą również sukcesy swoich kolegów i koleżanek z klasy.  

Drugie zajęcia będą poświęcone emocjom. Uczniowie z wykorzystaniem przygotowanej planszy, będą mogli sprawdzić, jakie emocje znają i czy potrafią je nazywać. Później wezmą udział w zabawie, która pozwoli im zauważyć, że w tych samych sytuacjach, każdy czuć się inaczej.  

W zespołach Dzieci będą układać puzzle, co da im szansę na obserwacje różnych emocji, które pojawią się w trakcie działania zespołowego.   

Na ostatnich zajęciach uczniowie porozmawiają o tym, co potrafią robić dobrze i za co siebie lubią. Zagrają w obrazkowe bingo, które pozwoli im nazwać swoje mocne strony swoje i rówieśników.  

Dzieci będą składać także samoloty origami, które ozdobią pochwałą dla swoich kolegów/koleżanek z ławki.  

Segregator Sukcesów i Indeks Sukcesów 

Każda klasa – biorąca udział w projekcie – otrzyma Segregator Sukcesów, czyli kronikę sukcesów, którą Uczniowie będą mogli uzupełniać przez cały rok.  Każde Dziecko otrzyma Indeks Sukcesów, w którym będzie mogło rysować lub wpisywać – każdego dnia – swoje sukcesy.   

Specjalna wyprawka – przypomni o dmuchaniu w skrzydła Dzieci 

Dzieci, które znalazły się w projekcie, otrzymały specjalną wyprawkę – plecak, samolot, rakietę, puzzle, które służą jako materiały szkoleniowe i przypominają Uczniom  o ideii projektu. Dodatkowo każda klasa dostała w prezencie magnetyczny planner i grę twister.   

„Latająca Akademia Przyzłości” nie zapomniała również o Nauczycielach, dzięki którym idea Akademii Przyszłości mógła pojawić się w miejscach do tej pory niedostępnych. Chcąc im podziękować za zaangażowanie, Akademia przekazała im drobne upominki.  

Nauczyciele, którzy wzięli udział w projekcie, mieli okazję spotkać się – podczas webinaru z Joanną Sadzik, prezeską Stowarzyszenia WIOSNA i autorką projektu.  Była to okazja to poznania ideii 

„Latającej Akademii Przyszłości” oraz szansa na na wymianę doświadczeń.  

„Nauczyciele, po pierwszych webinarach, zwrócili uwagę na kompleksowe przygotowanie projektu. Bardzo docenili zarówno konspekty lekcji, jak i zadbanie o szczegóły w wyprawkach dla klas. Kreatywnie podeszli do tematu i chętnie dzielą się pomysłami, jak sprawić, żeby dla Dzieci nie były to jedynie trzy lekcje, a coś, co zostanie z nimi na całe życie” – mówi Joanna Sadzik. 

Coś dla Rodziców – wiedza pod ręką 

„Latająca Akademia Przyszłości” przygotowała również dla Rodziców webinary, podczas których dowiedzą się, jak komunikować się ze swoim Dzieckiem, żeby każdego dnia wzmacniać jego poczucie własnej wartości. Ale to nie wszystko. 

W październiku Rodzice otrzymają przygotowany specjalnie dla nich podręcznik, którego autorką jest Joanna Sadzik. 

„Podręcznik jest zbiorem akademiowych praktyk dla Rodziców. Każdemu z nas zależy na tym, aby jego Dziecko miało wiarę w swoje możliwości, czasem tylko brakuje pomysłu, jak poradzić sobie ze swoim maluchem. Rozmowy z wolontariuszami, specjalistami – praktykami, ćwiczenia, propozycje tematów do poważnych rozmów z Dzieckiem mają być inspiracją” –  wyjaśnia Joanna Sadzik. 

Podręcznik w prosty sposób pokazuje Rodzicom, jak mogą w codziennej komunikacji wspierać swoje Dzieci; podpowiada również ćwiczenia, jakie można wykonywać z Dzieckiem; zawiera też wywiady z ekspertami z dziedziny edukacji oraz wspiera Rodziców w codziennych wyzwaniach.  

TK Maxx i Akademia Przyszłości 

„TK Maxx jest naszym Partnerem Strategicznym od 2014 roku. W 2021 r. przeznaczył dodatkowe środki na wsparcie zdrowia psychicznego Dzieci, szczególnie po pandemii. Dzięki tej pomocy mogliśmy zrealizować Latającą Akademię Przyszłości. Za, co jesteśmy niezmiernie wdzięczni. Doceniamy to, że nasz wieloletni Partner świetnie rozumie ideę Akademii Przyszłości i wspiera nas również w nowych inicjatywach na rzecz Dzieci” – mówi Aleksandra Żak, Starsza Specjalistka ds. Współpracy z Partnerami.