12 lutego, 2021

Webinar z Joanną Sadzik o tym, jak budować poczucie własnej wartości dziecka metodami Akademii Przyszłości

Źródłem wszystkiego, co przeżywają nasze dzieciaki, jesteśmy my – dorośli”. Webinar z Joanną Sadzik o tym, jak budować poczucie własnej wartości dziecka metodami Akademii Przyszłości

33% uczniów na pytanie: „Jak często czują się z siebie dumni?” odpowiada: „nigdy” lub „rzadko”. – To smutny obraz. Jak przeczytamy dane, to wyłania nam się wizja nieszczęśliwego dzieciństwa – mówi o sytuacji dzieci w Polsce oraz „Raporcie o dołowaniu”, publikacji Akademii Przyszłości, prezeska Stowarzyszenia WIOSNA Joanna Sadzik. – Mówimy bardzo często, że dzieciństwo to jest taka kraina, do której wracamy z nostalgią, gdy jest nam źle. Z badań wychodzi na to, że teraz dzieciaki nie będą miały do czego wracać.

„Raport o dołowaniu” to publikacja przygotowana przez Akademię Przyszłości, program społeczny pomagający dzieciom, którym brakuje wiary w siebie. Poprzez statystyki i konkretne historie raport uzmysławia, że to dorośli są odpowiedzialni za podkopywanie w dzieciach wiary w siebie.

O danych z raportu i pomysłach na budowanie pewności siebie wśród najmłodszych z Joanną Sadzik rozmawiała Joanna Rek-Faber w ramach webinaru Sukcesu Pisanego Szminką, platformy zajmującej się kompleksowym wspieraniem kobiet w dostarczaniu fachowej wiedzy niezbędnej do rozwoju, podejmowania odważnych decyzji i spełniania marzeń. Webinar z Joanną Sadzik był transmitowany na kanale YouTube w ramach cyklu Sukces Talks.

Wciąż wielu małych studentów z Akademii Przyszłości czeka na swoich Darczyńców. Wejdź na www.akademiaprzyszlosci.org.pl, ufunduj Indeks Sukcesów i pomóż konkretnemu dziecku odzyskać marzenia. Brakuje tylko Ciebie!

Wszystko siedzi w nas

– Wszystkie nieprzepracowane sprawy z naszego dzieciństwa sprawiają, że – jeśli nie poddamy tego refleksji – bardzo podobnie czynimy wobec swoich dzieci.  Albo robimy rzeczy zupełnie na odwrót – mówi Joanna Sadzik. Opiekując się dziećmi – nieważne, czy jako rodzic, czy jedynie „z doskoku” – nie szukamy złotego środka, wyważenia.

– Na przykład, jeżeli nasi rodzice się nami nie zajmowali, to my organizujemy naszemu dziecku cały dzień: od ósmej do dwudziestej pierwszej. Tymczasem z „Raportu o dołowaniu” wynika, że dzieci, które nie mają własnego świata, nie będą szczęśliwymi dorosłymi. Nie nauczą się podejmować samodzielnych decyzji, gdy rodzica już nie będzie obok.

Dzieci otoczone nadmierną opieką dorosłych zdradzają trudności z dostosowaniem się do codziennych wyzwań już w wieku pięciu lat. W konsekwencji mają większe problemy w szkole – z regulowaniem swoich emocji, nawiązywaniem przyjaźni. Gorzej też radzą sobie z nauką niż rówieśnicy, którzy nie doświadczyli nadopiekuńczości.

Prawda, prawda i tylko prawda

Jak więc spędzać czas z dzieckiem, a co istotniejsze: jak mówić do niego, aby budować w nim pewność i wiarę we własne możliwości?

– Prawdziwie – przekonuje Joanna Sadzik. – To jest ważne, aby do dziecka mówić prawdziwie. Mamy taką skłonność: na przykład, gdy dziecko przynosi nam rysunek, to mówimy: ale pięknie! No, a pięknie nie jest…

Prezeska Stowarzyszenia WIOSNA proponuje alternatywę: lepiej w takim przypadku nazwać już to, co jest na rysunku. I dopytać, poznać wersję dziecka. „Opowiedz mi o tym” – to takie proste. Zadawajmy pytania otwarte dzieciom. I chwalmy za prawdziwe rzeczy. Nie udawajmy przed dzieckiem.

Z badań, o których dowiadujemy się z raportu Akademii Przyszłości, wynika, iż w mózgu dziecka, które za popełniane błędów jest strofowane i wyśmiewane, następuje zatrzymanie produkcji dopaminy. Dopamina odpowiedzialna jest m.in. za procesy uczenia się i zapamiętywania. Gdy mózg nie produkuje dopaminy, proces nauki ustaje.

My, dorośli

Odpowiedzialność za pełen pewności siebie start dziecka w dorosłość spoczywa na barkach nas, dorosłych. Nie tylko, jeśli sami posiadamy dzieci – ale też za każde dziecko, które spotkamy w markecie, na ulicy czy pod blokiem. Zaznaczymy się w jego dniu, a w konsekwencji może – i w życiu.

Akademia Przyszłości, siostrzany program Szlachetnej Paczki, ma na celu budowanie poczucia własnej wartości u dzieci, które w siebie nie wierzą. To bezpieczna, twórcza przestrzeń, w której dziecko ma szansę spotykać się 1:1 się z drugim człowiekiem, dorosłym, który chce mu poświęcić swój czas i uwagę, być dla niego mądrym towarzyszem. Dzięki Akademii dziecko zdobywa doświadczenie i zasoby, by pokonać dotychczasowe przeszkody i poradzić sobie w dorosłym życiu.

Wejdź na www.akademiaprzyszlosci.org.pl i ufunduj Indeks Sukcesu wybranemu dziecku z Akademii Przyszłości.Pełna treść webinaru Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką z Joanną Sadzik znajdziesz tutaj: