„Buduję mosty między Dziećmi, Rodzicami i Wolontariuszami Akademii Przyszłości” – wywiad z Koordynatorką Szkolną Akademii Przyszłości
W rozmowie z Panią Małgorzatą – pedagożką szkolną oraz specjalną, a od trzech lat także Koordynatorką Szkolną Akademii Przyszłości – zaglądamy za kulisy ogólnopolskiego programu społecznego. Z tekstu dowiesz się, jak wygląda Akademia Przyszłości „od szkolnej kuchni”, na czym polega rola Koordynatora Szkolnego i dlaczego jedna relacja Dziecko–Wolontariusz potrafi wywołać zmiany, na które szkoła czeka latami. Pani Małgorzata, Koordynatorka Szkolna w Akademii Przyszłości zamiast „odhaczać obowiązki”, buduje mosty – między Dziećmi, Rodzicami, Wolontariuszami i Wolontariuszkami Akademii Przyszłości. Zna swoich uczniów, wie, czego im potrzeba.
Koordynatora_ka Szkolny_a to osoba z grona pedagogicznego szkoły, która współpracuje z Koordynatorem_ką Wolontariatu Akademii Przyszłości.
Zadania Koordynatora_ki we współpracy z Akademią Przyszłości:
- bierze udział w procesie rekrutacji Dzieci: rekomenduje Dzieci do udziału w Programie oraz uzupełnia ankiety diagnostyczne dla każdego zgłoszonego Dziecka,
- organizuje spotkanie z Rodzicami /Opiekunami_kami Prawnymi: by opowiedzieć więcej o Akademii i zaprosić ich Dzieci do udziału w niej,
- koordynator_ka jest w bieżącej komunikacji z Koordynatorem_ką Wolontariatu, aby Akademia w szkole mogła działać i wspierać Dzieci,
- ustala z Wolontariuszami_kami grafik ich spotkań z Dziećmi i udostępnia go pracownikom_czkom administracji szkoły,
- wspiera Wolontariuszy_ki w pracy z Dziećmi.
Zgłoś swoją szkołę do programu społecznego Akademia Przyszłości. Więcej informacji: O Akademii Przyszłości – informacje dla Szkół
Wywiad z Koordynatorką Szkolną – Panią Małgorzatą
Magdalena Bogusz, Akademia Przyszłości: Kiedy zaczęła się Pani przygoda z Akademią Przyszłości i jaką rolę pełni Pani w tym programie społecznym?
Pani Małgorzata, Koordynatorka Szkolna: Z Akademią współpracuję już trzeci rok. W szkole pełnię rolę Koordynatorki Szkolnej i widzę siebie trochę jako pomost między Rodzicami a Akademią. Na co dzień współpracuję z panią Adrianną, Menadżerką Operacyjną w naszym regionie, a także z panią Agatą – Koordynatorką Wolontariuszy w naszej szkole, która kontaktuje się ze mną telefonicznie. Wspólnie rozwiązujemy różne sytuacje, jeśli pojawią się trudności w relacji między Wolontariuszem, Dzieckiem a Rodzicem. Na początku moim zadaniem było zgłoszenie szkoły do Akademii i wypełnienie potrzebnych dokumentów. Następnie, we współpracy z wychowawcami klas 1–6, wyłoniłam Dzieci, które miały trudności emocjonalno-społeczne, szczególnie w relacjach z rówieśnikami.
Proszę jeszcze wyjaśnić, jaką rolę pełni Pani w szkole?
W szkole jestem pedagogiem szkolnym, a od 3 lat pedagogiem specjalnym.
Relacja z Rodzicami to ważny element współpracy w Akademii – jak wygląda Pani rola w budowaniu tego kontaktu?
Właśnie, kolejnym moim krokiem jest kontakt z Rodzicami: rozmowa, przedstawienie celów Akademii, przesłanie materiałów. Zdecydowana większość Rodziców wyraziła zgodę na udział Dziecka w programie.
Przedstawiam Rodzicom, jakie umiejętności ich Dziecko może rozwijać dzięki uczestnictwu w Akademii – przede wszystkim pewność siebie, umiejętność rozwiązywania problemów czy odkrywanie i rozwijanie pasji. Zachęcam też nauczycieli do wspierania programu – udostępniam prezentację przygotowaną przez Akademię Rodzicom. Chciałabym, żeby Rodzice poznali ideę Akademii, zrozumieli, jak ogromnym wsparciem może być ona dla rozwoju ich Dziecka – nawet jeśli nie podejmą decyzji od razu.
Zawsze podkreślam, że program jest elastyczny, dopasowany do różnych potrzeb i zainteresowań Dzieci. Zapewniam też, że wszystko odbywa się zgodnie z obowiązującymi standardami bezpieczeństwa – co dla wielu Rodziców jest bardzo istotne. Podczas rozmów często zadają mi pytania i staram się na wszystkie odpowiadać jak najlepiej.
Czy ma Pani okazję poznać osobiście Wolontariuszy, którzy trafiają do Pani szkoły?
Kiedy Wolontariusz zostaje przydzielony do Dziecka, staram się go poznać – telefonicznie lub osobiście. Lubię wiedzieć, kim jest, czym się zajmuje i co skłoniło go do współpracy z Akademią.
Po tej rozmowie organizuję krótkie spotkanie zapoznawcze – z udziałem Wolontariusza, Dziecka i Rodzica, najczęściej Mamy. Przedstawiam ich sobie, tłumaczę jeszcze raz cele Akademii, żeby wszystko było jasne i bezpieczne dla każdej ze stron.
Czy zdarza się, że Wolontariusze dzwonią do Pani z pytaniami lub prośbą o wsparcie?
Zdarza się. Zawsze odbieram telefon i służę pomocą. Mam kontakt do każdego Wolontariusza pracującego z moim uczniem. Jeśli potrzebuje dodatkowych informacji, poza tym, co zawarłam w systemie, chętnie je przekazuję. Już przy pierwszej rozmowie staram się dokładnie opisać Dziecko z perspektywy szkoły i wychowawcy – by Wolontariusz miał pełniejszy obraz, choć wiadomo, że w relacji indywidualnej Dziecko może zachowywać się zupełnie inaczej.
Jak liczna jest Akademia Przyszłości w Pani szkole? Ilu Podopiecznych obecnie uczestniczy w programie?
W pierwszym roku rzeczywiście była to ta liczba minimalna, czyli 6. W drugim roku miałam chyba 9 uczniów. Dosyć dużo w tym roku była chyba ósemka albo dziewiątka, ale została na ten moment piątka.
Jakie zmiany dostrzegają Rodzice u swoich Dzieci dzięki udziałowi w Akademii Przyszłości?
Rodzice często opowiadają, że ich Dzieci, wcześniej nieśmiałe czy wycofane, zaczynają odzywać się w klasie, chętniej uczestniczą w rozmowach, zgłaszają się do odpowiedzi. Jeden z ojców zauważył, że jego syn – mający trudności z koncentracją – dzięki pracy z Wolontariuszem zaczął lepiej radzić sobie w szkole i wyraźniej mówić o swoich potrzebach.
A czy słyszy Pani również takie opinie ze strony nauczycieli?
Tak, zdecydowanie – pozytywne opinie słyszę nie tylko od rodziców, ale również od nauczycieli, szczególnie wychowawców. Zarówno jedni, jak i drudzy zauważają, że Dzieci stają się pewniejsze siebie, łatwiej nawiązują relacje, są spokojniejsze i bardziej skupione podczas zajęć.
Nauczyciele mówią o tym, że Dzieci lepiej nawiązują relacje z rówieśnikami, że zwiększa się ich pewność siebie, że są bardziej śmiałe w komunikacji, że zmniejsza się agresja na przykład lub wycofanie. Są bardziej skupione podczas zajęć. Są bardziej cierpliwe, bardziej wytrwałe w dążeniu do pokonywania jakiejś trudności. Bardziej zaangażowane w naukę. Można też zauważyć zmiany w zachowaniach i na przykład w nawykach.
Myślę sobie, że też wzrost motywacji, chęć do działania się zwiększa, czyli te Dzieci są bardziej zmotywowane do pracy też nad sobą poprzez właśnie uczestnictwo w Akademii, poprzez zajęcia z Wolontariuszami i o tym nauczyciele mówią.
Co najbardziej podoba się Pani w tym programie?
Uważam, że Akademia i cały wolontariat to naprawdę coś wyjątkowego – wielkie chapeau bas za to, jak to wszystko jest zorganizowane. Sito rekrutacyjne, szkolenia, przygotowanie Wolontariuszy – to robi ogromne wrażenie. Przychodzą osoby w różnym wieku, ale z konkretnym zasobem, często także z własnym doświadczeniem, które pozwala im zbliżyć się do Dzieci.
Zgłoś swoją szkołę do programu społecznego Akademia Przyszłości. Więcej informacji: O Akademii Przyszłości – informacje dla Szkół
Masz czas? Zostań Wolontariuszem Akademii Przyszłości w edycji 2025/26. Każde z Dzieci, które wspiera Akademia, potrzebuje obecności Wolontariusza lub Wolontariuszki – dorosłej osoby, która w czasie indywidualnych spotkań będzie umacniać ich poczucie wartości. Jedno z tych Dzieci potrzebuje Ciebie – osoby, która podaruje mu godzinę tygodniowo.
To również Cię zainteresuje: