Co zrobić, gdy Dziecko doświadcza bullyingu? – radzi psycholożka Joanna Rutkowska
Bullying czyli przemoc rówieśnicza to zjawisko, które może na długo odcisnąć piętno na psychice młodego człowieka. Choć bywa często niewidoczna dla dorosłych, jej skutki są realne i bolesne – od obniżonego poczucia własnej wartości, przez lęk, aż po depresję. Z tego artykułu dowiesz się, jak w mądry i wspierający sposób pomóc Dziecku, które doświadcza przemocy rówieśniczej.
Czym jest bullying, jakie są jego rodzaje i jak rozpoznać bullying – przeczytasz w pierwszej części tego tekstu na: Bullying – czym jest.
Spis treści
Pomoc dla Dzieci doświadczających bullyingu – jak je wspierać?
Co robić, gdy Dziecko jest prześladowane? Wsparcie Dziecka, które doświadcza bullyingu, wymaga kompleksowego podejścia obejmującego zarówno pomoc emocjonalną, jak i wsparcie ze strony profesjonalistów. Niezwykle istotne jest, aby Dziecko poczuło się bezpieczne, zrozumiane i nie było oceniane za swoje przeżycia. Bullying ma długotrwały wpływ na psychikę, dlatego ważne jest, aby osoby, doświadczające przemocy, otrzymały wsparcie w odpowiednim momencie, by zapobiec rozwojowi zaburzeń emocjonalnych, takich jak depresja, zaburzenia lękowe czy stres pourazowy.
Wpłacając na Akademię, pomagasz Dzieciom, które w siebie nie wierzą.
Dajesz im szansę na lepszą przyszłość.
Kluczowe kroki w pracy z Dzieckiem doświadczającym przemocy rówieśniczej
- Stworzenie bezpiecznego środowiska do rozmowy – Pierwszym krokiem jest stworzenie przestrzeni, w której Dziecko będzie czuło się bezpieczne, akceptowane i zrozumiane. Powinno mieć możliwość otwarcia się, bez obawy przed osądzeniem lub krytyką. Ważne jest, by rozmowa była pełna empatii i współczucia.
- Udzielanie wsparcia emocjonalnego – Warto okazać Dziecku ciepło, miłość i zrozumienie, zapewniając je o tym, że nie jest ono winne temu, co się wydarzyło. Często osoby doświadczające bullyingu czują się winne lub boją się, że nie będą w stanie poradzić sobie z problemem, dlatego kluczowe jest, by czuły, że nie są same w tej trudnej sytuacji.
- Rozpoznanie formy przemocy – Kolejnym krokiem jest zrozumienie, w jakiej formie bullying ma miejsce. Wspólna rozmowa o tym, co dokładnie dzieje się w szkole, na podwórku czy w internecie, pozwala wypracować strategie obrony oraz zmniejszyć poczucie bezradności Dziecka.
- Kroki w kierunku ochrony przed agresorem – W zależności od sytuacji, pomocne może być zgłoszenie przypadku nauczycielom, wychowawcy lub psychologowi szkolnemu. Konieczne jest także wprowadzenie działań, które umożliwią Dziecku poczucie bezpieczeństwa, np. zmianę miejsca w szkole, uczestnictwo w grupach wsparcia.
- Budowanie poczucia własnej wartości – Dzieci doświadczające bullingu często mają obniżoną samoocenę i zaczynają postrzegać siebie w sposób negatywny. Ważne jest, by im pomóc odbudować poczucie własnej wartości, odkrywać talenty, zainteresowania, a także rozwijać zdrowe pasje i hobby.
- Terapia indywidualna – Skorzystanie z pomocy psychoterapeuty jest często niezbędne, aby Dziecko mogło przepracować swoje emocje. Terapia pozwala zrozumieć mechanizmy bullyingu, obniżyć poziom stresu, a także nauczyć Dziecko technik radzenia sobie z trudnymi emocjami.
- Praca z rodziną – Wsparcie całej rodziny jest kluczowe w procesie leczenia.
Często Dzieci nie czują się w pełni wspierane przez najbliższych, co pogłębia ich poczucie osamotnienia. Warto włączyć rodzinę w proces terapii, aby stworzyć spójne i bezpieczne środowisko, w którym Dziecko będzie mogło odbudować poczucie własnej wartości oraz nauczyć się skutecznych sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami i sytuacjami społecznymi. Wspólna praca nad komunikacją i zrozumieniem problemu może znacząco zwiększyć efektywność terapii.
Podsumowanie – jak reagować na bullying i wspierać Dzieci w trudnych sytuacjach?
Zjawisko bullyingu jest poważnym problemem, który dotyka coraz więcej Dzieci i młodzieży na całym świecie. Przemoc fizyczna, werbalna, społeczna czy internetowa mogą mieć długotrwały wpływ na zdrowie psychiczne. Kluczowe w pracy z Dzieckiem, które doświadczyło przemocy, jest stworzenie bezpiecznego, wspierającego środowiska, otwartość na rozmowę oraz wsparcie profesjonalne w postaci terapii. Dzieci muszą wiedzieć, że nie są same w swoich przeżyciach, a ich dobrostan emocjonalny jest najważniejszy.
Zapobieganie przemocy w szkole i wspieranie Dzieci to proces, który wymaga zaangażowania nie tylko ze strony Rodziców, ale również nauczycieli, terapeutów oraz całego społeczeństwa. Tylko wspólna praca pozwoli na minimalizowanie skutków przemocy i umożliwi dzieciom rozwój w bezpiecznym środowisku.
Joanna Rutkowska – autorka
nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, psychoterapeutka, nauczycielka, logopedka i terapeutka SI z terapią behawioralną. Z edukacją związana od 10-ciu lat.
Ponadto zajmuję się wczesnym wspomaganiem Dzieci i młodzieży z autyzmem, zespołem Aspergera oraz zaburzeniami pokrewnymi. Aktywna w organizacji i zarządzaniu oświatą.
To również Cię zainteresuje: