13 października, 2023

Co Rodzice i Opiekunowie Podopiecznych Akademii Przyszłości myślą o programie? 


Wolontariusz_ka Akademii Przyszłości towarzyszy wybranemu Dziecku w drodze do odkrywania swojego potencjału i mocnych stron. Rodzice i Opiekunowie Dzieci biorących udział w programie widzą w Wolontariuszach_kach realne wsparcie, dla samych Dzieciaków są to starsi przyjaciele”, którzy potrafią organizować zajęcia bardziej dla nich atrakcyjne niż… gra na konsoli! Co Rodzice i Opiekunowie uczestników i uczestniczek Akademii myślą o programie? 

Zdaniem Rodziców i Opiekunów Akademia Przyszłości jest rodzajem pomocy w nauce czy motywowaniu do nauki poprzez np. zabawę. Jest to też forma rozwoju zainteresowań czy spędzania czasu wolnego od szkoły. To wzmacnianie pewności siebie Dziecka, jego wiary we własne możliwości. Rodzice doceniają także 100% uwagi, które otrzymuje Dziecko od swojego starszego Kolegi lub Koleżanki. 

Akademia Przyszłości według Rodziców i Opiekunów, to: 

(…) indywidualne podejście do każdego Dziecka, które wzmacnia pozytywne cechy, żeby Dziecko uwierzyło w siebie, nie bało się nowych rzeczy. Pomoc Dzieciakom, które mają problem z niską samooceną czy niskim poczuciem własnej wartości, żeby w siebie uwierzyły„. 

Z tego co widziałam po moich córkach, to odbierały ten kontakt z osobą, która była dla nich fajną dodatkową możliwością rozwoju ich zainteresowań„. 

„(…) zapewnienie czasu Dziecku poza szkołą, poza domem„. 

Wspieraj Dzieci z Akademii Przyszłości,
by nie czuły się same w budowaniu wiary w siebie.

Ufunduj Indeks dla Dziecka z Akademii Przyszłości
i daj mu szansę na lepszą przyszłość.

Akademia Przyszłości czy zmienia coś w życiu Dziecka? 

Część Rodziców i Opiekunów zwraca uwagę na to, że trudno im określić, w jakim stopniu zmiana w Dziecku wynika z udziału w Akademii, a na ile z samego dorastania. Inni Rodzice zauważają m.in. postępy Dzieci w nauce, większe zaangażowanie w odrabianie zadań domowych, a jak przekazują nauczyciele i nauczycielki – także większe skupienie na lekcjach od czasu dołączenia do Akademii Przyszłości. Zwracają uwagę również na bardziej dojrzałe podejście czy większą pewność siebie

(…) myślę, że tak, na pewno lepiej sobie radzi w szkole, też pod względem nauki i mniej porównuje się do innych” 

Rodzice i Opiekunowie zauważają też większą pewność siebie u swoich Dzieci, większą odporność na negatywne komentarze, inspirujące otoczenie w Akademii i szereg innych zmian: 

Zdobycie większej pewności siebie, duży progres w nauce czytania. Uśmiech Dziecka, który  nie opuszcza jego buzi”. 

„Córka lepiej radzi sobie z negatywnymi opiniami rówieśników. Zdecydowanie ma rzadziej negatywny nastrój”. 

„Dziecko ma okazję przebywać w różnorodnym towarzystwie i na różnych wydarzeniach. Poznaje alternatywy, zawody. To wzbogaca, owocuje różnymi pomysłami na siebie, na swoje zachowanie. Mierzy swoje siły, bez narzucania jakiegokolwiek zdania. To bezcenne”. 

„Dziecko stało się śmielsze. Cieszyło się, że ktoś przychodzi specjalnie do niego”. 

„Na pewno stał się bardziej śmielszy wobec rówieśników, chętniej wychodzi z domu na basen czy piłkę, angażując w to kolegę dla towarzystwa. Nadal jest co prawda nieśmiały i niepewny siebie, ale inicjuje spotkania”. 

„Iga lepiej dogaduje się z innymi Dziećmi i lepiej się uczy”. 

„Jak zobaczyłam, ile mądrych prac wykonała moja córa z Wolontariuszką w Akademii, byłam pod wielkim wrażeniem!” – mówi mama Liliany, trenerka umiejętności miękkich. Zobacz, nad czym pracowała Liliana ze swoją Wolontariuszką: https://akademiaprzyszlosci.org.pl/blog/wolontariat-w-akademii-przyszlosci-to-dla-mnie-dlugodystansowa-inwestycja/ 

Kim jest Wolontariusz, Wolontariuszka w oczach Rodziców i Opiekunów? 

Wolontariusz_ka Akademii w słowniku Rodziców i Opiekunów ma kilka synonimów: kolega, koleżanka, dobry dorosły, opiekun, wsparcie. Tak Rodzice i Opiekunowie wyjaśniają, kim jest Wolontariusz_ka dla ich Dziecka i dla nich samych: 

„Wolontariusz był dla Tadka takim kolegą, dorosłym, ale nie matką, nie wychowawcą. Ktoś inny, ktoś w ogóle inny, ale dorosły i dobry.”  

„Wolontariusz jest przede wszystkim wsparciem – zarówno dla Dziecka, jak i Rodziców”.  

My jako Rodzice odczuwamy niektóre rzeczy inaczej, widzimy inaczej, rozumujemy i byśmy tłumaczyli, a taki młodszy człowiek, taki opiekun z Akademii, ma nowsze myślenie, inny, jak to się mówi język, młodzieży i ona [Wolontariuszka] bezpośrednio dojdzie do niej aniżeli ja.” 

Dzięki spotkaniom z Wolontariuszem lub Wolontariuszką Dziecko jest w stanie zobaczyć swoje mocne strony, których samo by nie zauważyło lub ich dostrzeżenie zajęłoby mu znacznie więcej czasu.  

Rodzice i Opiekunowie doceniają to, że Wolontariusz_ka, spotykając się z Dzieckiem, może poświęcić mu 100% swojej uwagi. Dla Dzieci to ważne, a zdarza się, że o uwagę Rodziców i Opiekunów rywalizują z rodzeństwem.  

Wolontariuszce Oli udało się przekonać Julka, żeby powiedział o swoich potrzebach Rodzicom. Chłopiec bardzo chciał spędzać czas z mamą i tatą – bez młodszej siostry. Dzięki współpracy Wolontariuszki i Rodziców, udało się zaspokoić tę potrzebę Podopiecznego Akademii i dać mu poczucie bycia dostrzeżonym. Wolontariusz_ka jest osobą, która może pokazać inny punkt widzenia – punkt widzenia zaufanego dorosłego – który czasami łatwiej przyjąć niż perspektywę Rodzica. 

Spotkanie z Wolontariuszką jest lepsze niż granie na Playstation! 

A co Dzieci mówią Rodzicom i Opiekunom o swoich Wolontariuszach_kach w domu? Oczywiście podejście Dzieci do spotkań z Wolontariuszem_ką bardzo zależy od tego, jaką relację uda im się zbudować.  

Niektórzy Podopieczni i Podopieczne Akademii są bardzo zżyci ze swoimi Wolontariuszami_kami, wyczekują spotkań, podchodzą do nich z dużym entuzjazmem, chętnie opowiadają Rodzicom o tym, co robili i czego się nauczyli.  

Jedna z mam zwróciła uwagę, że spotkania z Wolontariuszką były dla jej syna na tyle ważne, że nie przeszkadzało mu, że często odbywają się w jedynym dniu, kiedy może dłużej grać na Playstation.  

Nie jest tak, że ja zmuszam go do tego wyjścia, tylko on, mimo że ma możliwość grania dłuższy czas, to bardzo chętnie wychodzi na te spotkania„. 

Czasem kontakt jest na tyle bliski, a przyjaźń na tyle silna, że to Wolontariusz jako pierwszy dowiaduje się o ważnych wydarzeniach w życiu Dziecka.  

Jak moje Dziecko się zakochało to najpierw powiedziało to swojemu Wolontariuszowi„. 

Wolontariusz, Wolontariuszka – Dorosły Przyjaciel 

Jak Rodzice określają relacje Dziecka z Wolontariuszem_ką? Przywołują oni takie określenia jak „starsza przyjaciółka„, „starsza koleżanka„, „przyjaciel, z którego można czerpać„.  

Opiekunowie Dzieci z Akademii, zwracali uwagę, że przyjacielskie relacje (np. mówienie po imieniu) niwelują bariery, jakie czasami pojawiają się w Dziecku wobec dorosłego. Sprawia to, że Dzieci otwierają się przed swoimi Wolontariuszami_kami, zwierzają się im i budują z nimi więź. To z kolei, zdaniem Rodziców i Opiekunów, daje Dziecku poczucie, że jest dla kogoś ważne, ktoś go wysłuchuje. Ktoś dorosły, kto nie jest Rodzicem. Według samych Rodziców i Opiekunów zaś to ważne, by mieć w dzieciństwie takiego życzliwego dorosłego, bo Dziecko nie zawsze chce wysłuchać rad Rodziców.  

„Kacper bardzo się z nią zżył, lubi spędzać z nią czas, myślę, że dla niego ważne jest to, że ona poświęca mu swoją uwagę, wysłuchuje go„. 

Postrzegam [Wolontariuszkę] jako starszą przyjaciółkę, koleżankę córki, która doradzi jej 
w problemach sercowych czy szkolnych„. 

Bardzo przyjacielska relacja jest między nimi i mi się to bardzo podoba”. 

Czy Dziecku potrzebny jest dorosły inny niż Rodzice? – przeczytaj raport Akademii Przyszłości https://akademiaprzyszlosci.org.pl/aktualnosci/czy-dzieci-potrzebuja-doroslych/    

Wspieraj Dzieci z Akademii Przyszłości,
by nie czuły się same w budowaniu wiary w siebie.

Ufunduj Indeks dla Dziecka z Akademii Przyszłości
i daj mu szansę na lepszą przyszłość.

To również Cię zainteresuje: